توسعه حمل و نقل لازمه موفقیت گیلان در مسیر توسعه و بالندگی است

گیلان به دلیل داشتن ظرفیت های گردشگری، تجاری، صنعتی، کشاورزی و غیره باید از راههای استاندارد و مناسب برخوردار باشد.
ساخت راه های مواصلاتی اعم از آزاد راه، بزرگراه، راههای اصلی، فرعی، روستایی و حتی راه آهن از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی در کشورها شناخته شده است.دولت نیز باید به این استان شمالی توجهی ویژه داشته و البته توسعه گیلان در گروه توسعه راههای اصلی و روستایی است.

گیلان در مسیر کریدور شمال – جنوب قرار دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان در این باره گفت: گیلان در مسیر کریدور شمال – جنوب قرار دارد.
شعبانعلی خاوری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این استان شمالی دارای دو بندر مهم و استراتژیک است علاوه بر این بنادر ی همچون کاسپین در منطقه آزاد انزلی، کیاشهر، چمخاله و غیره در استان در حال احداث است.
وی همچنین اظهارداشت: اهمیت راهها و توجه به این مهم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.  
مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: شبکه راههای روستایی افزون بر هشت هزار و 900 کیلومتر است که به نسبت وسعت سرزمینی 70 درصد وضعیت راههای استان در واحد سطح، راه روستایی است.
وی افزود: در مجموع  سهم راههای روستایی، اصلی و فرعی سهم استان گیلان در واحد سطح  78 درصد است.
خاوری تصریح کرد: توزیع شبکه راهها در گیلان از حیث کمیت توزیع مناسبی است، در سطح کشوری هم از نظر وسعت و داشتن راهها به لحاظ کمی این استان در رده های بالای قرار دارد.
وی بیان داشت: وسعت سرزمینی در استان گیلان کم، جمعیت زیاد و شبکه راهها فوق العاده زیاد است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: تمامی مسئولان کشوری و استانی باید توجه ویژه ای به بحث راه در استان داشته باشند خوشبختانه این توجه در سال جاری فوق العاده اهمیت پیدا کرده است.
وی افزود: گیلان یک استان گردشگرپذیر است و حجم زیادی از مسافران در هر ایام تعطیل سال به این استان سفر می کنند.
خاوری یادآورشد: گیلان به دلیل داشتن دو بندر مهم انزلی و آستارا از حیث ظرفیت بار و ترانزیت جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

گیلان یک وضعیت محلی و بومی ندارد
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه ملی به گیلان یک نگاه ویژه است، گفت: گیلان یک وضعیت محلی و بومی ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان افزود: ظرفیت حمل بار در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد رشد را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: اگر شبکه راههای اصلی و شریانی گیلان ظرفیت این حجم بار را نداشته باشد به یقین استان دچار مشکل خواهد شد.
خاوری اذعان داشت: سیاست های دولت به ویژه وزارتخانه راه و شهرسازی طی سال جاری این بوده که شبکه راههای استان را ارتقاء بخشد تا آمد و شد های مردم و بحث ترانزیت تسهیل شود.
وی ادامه داد:  میزان راههای این استان از یک هزار و 400 کیلومتر  در سال 1357  هم اکنون به بیش از 10 هزار و 700 کیلومتر  رسیده است.
رئیس پلیس راه گیلان نیز در این خصوص گفت: وظیفه ذاتی نیروی انتظامی برقراری امنیت است.
سرهنگ مهیار رستگار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ایجاد ایمنی مطلوب برای تردد در جاده ها برای تمامی آحاد مردم امری ضروری بوده و تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی اصولی است.
وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه گیلان یک استان مسافرپذیر است سالانه در فصول مختلف همگان شاهد حضور هموطنان از اقصی نقاط کشور به این خطه از شمار کشور هستند.
رئیس پلیس راه گیلان گفت: طرح های مختلفی در بحث تعطیلات نوروزی، تعطیلات تابستانی و حتی در فصل پائیز و زمستان از سوی پلیس راه به مرحله اجرا در می آید تامدیریتی مناسب بر بخش تردد و ترافیک محورهای مواصلاتی اعمال شود.

لازمه ایجاد ایمنی در جاده ها نظارت بر رفتار رانندگان است
وی افزود: هدف و سیاست اصلی در برنامه ریزی که برای طرح های ترافیکی از سوی پلیس راه صورت گرفته ایجاد ایمنی است.
سرهنگ رستگار به خبرنگار مهر اظهارداشت: لازمه ایجاد ایمنی در جاده ها نظارت بر رفتار رانندگان در سطح محورهای مواصلاتی، اجرای طرح های کنترلی، جلوگیری از وقوع تخلفات، آموزش عمومی و غیره است.
نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه گفت: جاده ها به عنوان عاملی برای برقراری ارتباط میان اقوام و فرهنگ های مختلف و متنوع از دیر باز مورد توجه جوامع بشری بوده است و انسان ها کوشیده اند با ایجاد شبکه های ارتباطی در مناطق شهری، روستایی و بین شهری به رشد اقتصادی و اجتماعی کمک کنند و به مبادلات تجاری و بازرگانی رونق بخشند.
غلامعلی جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: استان گیلان به دلیل قرار گرفتن در مسیر استراتژیک و با اهمیت نوستراک همسایگی با کشورهای آسیایه میانه و حاشیه دریای خزر و نزدیکی به ممالک اروپایی یکی از راههای با اهمیت جابجایی های منطقه ای و بین قاره ای بوده و هست و به همین دلیل داشتن محورهای مناسب و استاندارد می تواند زمینه های پیشرفت و رفاه عمومی را فراهم سازد و نقش با اهمیتی در برنامه ریزی های کلان کشور ایفا کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر  11 کیلومتر باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت از جمله مسیرهای مهم و پرترددی که تکمیل این مسیر یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی است.
نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تکمیل این مسیر  در برخی از روزها به ویژه اوج سفرهای نوروزی، تابستانی و تعطیلات سالانه در ساعاتی از شبانه روز به توقفگاه بزرگ خودروهای در حال کار تبدیل می شود و علاوه بر بالابردن میزان مصرف سوخت، استهلاک خودروها، مشکلات زیست محیطی و ترافیک را به همراه دارد.

تکمیل مسیر 11 کیلومتر باقی مانده آزاد راه قزوین - رشت یک ضرورت
وی افزود: بارش های فصلی در گیلان هم از جمله ویژگی های این استان شمالی است که داشتن راههای ایمن را در شمال کشور  ضروری می سازد.
جعفرزاده اظهارداشت: شروع باران های پائیزی و زمستانی و افزایش زمان تاریکی هوا همراه با لغزنده بودن سطح محورهای مواصلاتی هم از دیگر مواردی است که توجه به جاده های استان و رسیدگی مستمر به این مهم را با اهمیت ساخته است زیرا کم توجهی به آن حرکت در چنین راه های لغزنده ای  می تواند خطرهایی را به همراه داشته باشد و به توسعه استان به ویژه صنعت گردشگری آسیب برساند.
 صاحبنظران اقتصادی معتقدند ایجاد زیر ساخت های مناسب برای توسعه صنعت حمل و نقل و گسترش شبکه راههای ایمن،  دست یافتن به اهداف اقتصادی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را سهل تر  و موفقیت گیلان را در مسیر توسعه تضمین خواهد کرد.

منبع:مهر





امتیاز به خبر :