آزادسازی قیمت سنگ‌آهن، زمینه ساز افزایش رقابت

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: سنگ‌آهن ایران برای رقابت در بازار نیاز به برندسازی دارد.
قدیر قیافه روز گذشته در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران که در محل انجمن برگزار شد با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید سنگ‌آهن ایران با سایر کشورها همچون استرالیا تفاوتی ندارد، گفت: مشکل ما بر سر قیمت تمام‌شده تولید نیست بلکه مشکل اصلی بر سر هزینه حمل‌ونقل است که قیمت تمام‌شده سنگ‌آهن ایران را نسبت به استرالیا تا ۲۰ دلار افزایش می‌دهد.
قیافه با اعلام اینکه به زودی انجمن را به عنوان مرجع رسمی اعلام قیمت سنگ‌آهن ایران معرفی خواهیم کرد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از سایت‌های چینی قیمت سنگ‌آهن ایران را پایین‌تر از قیمت واقعی اعلام می‌کنند که در این راستا به چینی‌ها هشدار داده‌ایم و مقرر شده تا از این پس قیمت رسمی سنگ‌آهن ایران از سوی آیروپکس (انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران) و براساس معاملات واقعی انجام شده، تعیین شود.

رونمایی از کلیات سند راهبردی سنگ‌آهن ایران
در ادامه این نشست پروا سلطانی، دبیر دومین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز در پاسخ به اینکه آزادسازی قیمت سنگ‌آهن که به‌تازگی از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو و برخی از فعالان این حوزه مطرح شده، چه تاثیری بر تولید و صادرات بخش خصوصی می‌گذارد، گفت: تا پیش از این سنگ‌آهن با یک قیمت تکلیفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه به فولادسازهای داخلی تعیین می‌شد که همین موضوع انگیزه لازم را برای حضور بخش خصوصی از بین می‌برد.
وی با عنوان اینکه واحدهای فولادی باید خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند، افزود: فولادی‌ها باید با کاهش هزینه‌های سربار خود به سمت استفاده از سنگ‌آهن با قیمت آزاد حرکت کنند همچنین احداث واحدهای جدید باید با در نظر گرفتن قیمت آزاد سنگ‌آهن صورت گیرد.
دبیر دومین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در خصوص برگزاری این همایش در ۹ آذر گفت: در همایش آذر ماه مسائلی همچون سنگ‌آهن و چالش‌های محیط کسب و کار، تحلیل چالش‌های زنجیره ارزش تولید فولاد در ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سنگ‌آهن ایران، تحلیل مقیاس اقتصادی کسب و کار معادن در ایران، تحلیل روند جهانی بازار سنگ‌آهن، گذشته، حال و آینده و روش‌های تامین گندله موردنیاز کشور مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
وی همچنین از رونمایی از کلیات سند راهبردی سنگ‌آهن ایران در این همایش خبر داد و تصریح کرد: همچنین از نمایندگان انجمن سنگ‌آهن و فولاد چین و متال بولتن برای حضور در همایش سنگ‌آهن ایران در زمینه بررسی روش درست قیمت‌گذاری سنگ‌آهن و نزدیک شدن قیمت سنگ‌آهن ایران به قیمت‌های جهانی دعوت شده است.

هزینه حمل‌ونقل چند برابر قیمت تمام‌شده سنگ‌آهن
بهرام شکوری، نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در ادامه این نشست با عنوان اینکه مشکل اصلی صادرات سنگ‌آهن، نبود زیرساخت حمل‌ونقل مناسب است، گفت: در این راستا انجمن پیشنهاد داده تا با فراهم ساختن زیرساخت‌های چابهار به‌جای بندرعباس، زمینه کاهش هزینه‌های صادرات سنگ‌آهن را فراهم سازد.
وی افزود: باید توجه داشت بندر چابهار از نظر بعد مسافتی نزدیک‌تر از بندرعباس به چین است که این موضوع خود باعث کاهش هزینه حمل خواهد شد ضمن آنکه به دلیل ساختار منطقه و اسکله‌های موجود امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ فراهم بوده و زیان دموراژ به صادرکنندگان تحمیل نمی‌شود. شکوری با بیان اینکه با وجود اینکه که قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی بسیار کاهش یافته است اما استرالیا و برزیل همچنان به رشد تولید و صادرات خود ادامه می‌دهند، گفت: دلیل اصلی این امر، قیمت تمام شده پایین شرکت‌های سنگ‌آهنی این دو کشور است.
شکوری در پاسخ به اینکه سازمان بنادر از فراهم بودن زیرساخت‌های بندر چابهار برای صادرات خبر داده و معتقد است سنگ‌آهنی‌ها تمایلی برای صادرات از طریق این بندر ندارند، گفت: این‌که سنگ‌آهنی‌ها و صادرکنندگان کمتر تمایل به حضور در چابهار دارند تنها به دلیل فراهم نبودن تمامی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است به طوری‌که چون به این بندر واردات کمتری صورت می‌گیرد، شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نیز کمتر تمایل برای بارگیری به این منطقه دارند. وی افزود: به نظر می‌رسد رونق بندر چابهار نیازمند سرمایه‌گذاری دولت است.

تولید ۱۱۰ میلیون تنی سنگ‌آهن 
سجاد غرقی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه افزایش سه برابری حقوق دولتی و برخوردهای غیرحمایتی از مشکلاتی است که باعث می‌شود بخش خصوصی در کاهش هزینه‌های تولید سنگ‌آهن نتواند چندان موفق عمل کند، اظهار کرد: برای افزایش بهره‌وری در صنعت سنگ‌آهن ایران نیاز به ایجاد تغییرات بنیادین در این صنعت دارد.
وی ادامه داد: باید برای بقای این صنعت به سمت ادغام‌های افقی و عمودی برویم؛ به طوری که برای مقابله با ارزان‌فروشی خارجی‌ها به ایجاد کنسرسیوم‌هایی در حد تولید و فروش بین شرکت‌های سنگ‌آهنی نیاز داریم تا سطح تولید و عرضه سنگ‌آهن توسط بخش خصوصی بزرگ مقیاس شود. غرقی در ادامه گفت: با توجه به شرایط فعلی و پیگیری‌های صورت گرفته در شرایط کنونی نمی‌توان بازار جدیدی را جایگزین بازار چین کرد.

شهریار خدیوفرد /گسترش صمت




امتیاز به خبر :