آستراخان دروازه صادرات گیلان به روسیه

همجواری گیلان با دریای خزر فرصت مناسبی به لحاظ ارزان بودن مسیر برای صادرات کالا از طریق بندر آستراخان به عنوان دروازه ورود به فدراسیون روسیه را فراهم کرده است.
با توجه به شرایط اقلیمی ویژه و تولید محصولات کشاورزی منحصر به‌فرد و وجود منطقه آزاد انزلی در واردات مواد اولیه و تولید کالا فرصتی ویژه برای توسعه همه‌جانبه و اشتغال پایدار محسوب می‌شود و استفاده از این قابلیت‌ها با برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده تحقق پیدا می‌کند.
یکی از راه‌های معرفی کالا دایر کردن نمایشگاه در کشورهای هدف است و نمایشگاه «صنعت ساختمان، آب و برق، خدمات فنی و مهندسی، دکوراسیون، داخلی و مواد غذایی ایران» آذرماه امسال در بندر آستراخان روسیه برگزار می‌شود.

کاهش 120 دلاری حمل صادرات کانتینری کالا از ایران
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با اشاره به ارتقای کیفیت کالای صادراتی ایران در جهان اظهار کرد: طبق گزارش بانک جهانی کیفیت کالای صادراتی ایران از 155 به 148 ارتقا پیدا کرده است.
هادی تیزهوش تابان کاهش هزینه‌های صادرات و واردات برای تجارت را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: هزینه‌های صادراتی برای هر کانتیر از یک‌هزار و 470 دلار با 120 دلار کاهش به یک‌هزار و 350 دلار کاهش پیدا کرده است.
وی رتبه ایران در تجارت جهانی را 139 خواند و تصریح کرد: موضوع مذکور نشان می‌دهد وضعیت صادراتی ایران در جهان در حال صعود است.
تیزهوش تابان خواستار افزایش صادرات گیلان به کشورهای همجوار به‌ویژه فدراسیون روسیه شد و بیان کرد: نمایشگاه «صنعت ساختمان، آب و برق، خدمات فنی و مهندسی، دکوراسیون داخلی و مواد غذایی ایران» با محوریت گیلان آذر ماه سال جاری در آستراخان روسیه برگزار می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، بندر آستراخان را دروازه ورود کالای ایرانی به‌ویژه این استان به فدراسیون روسیه عنوان کرد و یادآور شد: پیگیری احداث «سرای تجاری ایرانیان در آستراخان» از جمله اقدام‌ها برای فعالیت بازرگانان ایران در روسیه است.
وی با اشاره به پیگیری تردد خودروها و اتباع ایرانی از مرز زمینی داغستان روسیه، خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران در ماخاچ‌کالا از دیگر اقدام‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان برای صادرات به فدراسیون روسیه است.

آستراخان مهم‌ترین بندر روسیه در دریای خزر
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز به بندر آستراخان مهم‌ترین شهر جنوب روسیه اشاره کرد و گفت: آستراخان در فاصله یک‌هزار و 400 کیلومتری مسکو است.
سیدمجتبی موسویان با بیان اینکه آستراخان در دو طرف رود بزرگ ولگا قرار دارد، خاطرنشان کرد: آستراخان با جمعیت 520 هزار نفری مهم‌ترین بندر روسیه در دریای خزر محسوب می‌شود.
وی آستراخان را دارای زیرساخت‌های تجاری و حمل و نقلی خواند و یادآور شد: وجود جامعه بازرگانان مقیم، سرکنسولگری، بانک، دفاتر کشتیرانی و رابطه بسیار خوب مسئولان دولتی آستراخان با بازرگانان ایرانی از جمله مزیت‌های آستراخان است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به راهکارهای عملی و موثر تجارت با روسیه اشاره کرد و یادآور شد: نگاه به موقعیت جغرافیای جمهوری اسلامی ایران برای بازرگانی با همسایگان حائز اهمیت است.
موسویان تعدد همسایگان را از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: وجود همسایگان متفاوت به لحاظ نژادی، فرهنگی، اجتماعی و توسعه‌یافتگی، نزدیکی به اتحادیه‌های مهم اقتصادی و تجاری، همجواری با سه اقتصاد نوظهور، نقطه تلاقی سه قاره، دسترسی به سه دریای جهان، برخورداری از منابع عظیم انرژی، تنوع اقلیمی و ویژگی‌های کشاورزی، معدنی، صنعتی و خدماتی از قابلیت‌های ایران محسوب می‌شود.
وی به فدراسیون روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان در همسایگی ایران اشاره کرد و گفت: روسیه کشوری صنعتی، برخوردار از تکنولوژی، صادرکننده انرژی و مواد خام، تاثیرگذار در مناسبات جهانی با تنوع قومی، فرهنگی و دینی است.
موسویان فدراسیون روسیه را کشوری با اقلیم سرد، دارای منابع طبیعی و اقتصادی نوظهور، مصرفی و متکی به واردات دانست و بیان کرد: فدراسیون روسیه دارای تراز تجاری مثبت با 21 جمهوری، 6 ناحیه، 46 استان، 10 منطقه خودمختار و دو شهر خودمختار است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با بیان اینکه روسیه کشوری اروپایی ـ آسیایی با 100 گروه قومی و نژادی است، تصریح کرد: فدراسیون روسیه با 140 میلیون نفر جمعیت دارای نرخ تورم 6.8 درصدی است و یک‌هزار و 500 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد.
وی درآمد سرانه مردم فدراسیون روسیه را 18 هزار و 100 دلار خواند و یادآور شد: فدراسیون روسیه 516 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز دارد و هفتمین کشور جهان با 527 میلیارد دلار صادرات است.
موسویان واردات فدراسیون روسیه در سال 213 را 315 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: فدراسیون روسیه با 212 میلیارد دلار دارای تراز بازرگانی مثبت است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به اقلام صادراتی کشور روسیه، اظهار کرد: سوخت‌های معدنی، آهن و فولاد، چوب، کاغذ و غلات از مهم‌ترین کالای صادراتی فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دهد.
وی انواع مواد غذایی، وسیله نقلیه، دارو و تجهیزات الکترونیکی را از مهم‌ترین کالای وارداتی فدراسیون روسیه برشمرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ایران 316 میلیون دلار صادرات و 689 میلیون دلار واردات از فدراسیون روسیه داشت و دارای تراز تجاری منهای 373 میلیون دلار است.
موسویان مهم‌ترین کالای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به روسیه را مواد غذایی شامل انواع میوه، سبزی، محصولات صیفی، خشکبار و مواد غذایی صنعتی مانند رب و خیارشور عنوان کرد و گفت: مصالح ساختمانی شامل سیمان و شیشه، مواد پروتئینی مانند پلی‌اتیلن، خودرو و قطعات خودرو از مهم‌ترین صادرات ایران به فدراسیون روسیه است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گندم و جو، کاغذ و چوب، آهن و فولاد، روغن آفتاب‌گردان، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را از مهم‌ترین کالای وارداتی جمهوری اسلامی ایران از فدراسیون روسیه اعلام کرد.
وی به روش‌های حمل و نقل کالا بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: بنادر انزلی، نکا، فریدون‌کنار و نوشهر مسیر دریایی ایران با فدراسیون روسیه است ضمن اینکه مرز زمینی آستارا و دربند مسیر صادرات بین دو کشور را تشکیل می‌دهد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بنادر آستراخان و ماخاچ‌کالا در روسیه را از مسیرهای مهم مبادله کالا به این کشور دانست و اظهار کرد: خط هوایی تهران ـ مسکو از دیگر مسیرهای مبادله کالا بین ایران و فدراسیون روسیه محسوب می‌شود.

منبع: فارس





برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :