گزارش/آذربايجان شرقي پيشتاز گسترش تجارت با ارمنستان

آذربایجان شرقی تنها استان همرز ایران با جمهوری ارمنستان است .
کارشناس مسائل کشور ارمنستان می گوید: پیشینه روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور و اشتراکات تاریخی از سوی دیگر می تواند زمینه گسترش روابط طرفین باشد .
نوروز علیزاده می افزاید: ارمنستان در روزگاری نه چندان دور بخشی از خاک پهناور ایران بزرگ بود که شهر ایروان که از نام ایران بزرگ مشتق شده زمانی ایالت مسلمان نشین کشورمان بود .
دکتر محمدزاده مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه این استان بعنوان پایلوت صادرات و گسترش روابط با کشور ارمنستان بوده است می گوید : ارمنستان 33 کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد که آن هم از استان آذربایجان شرقی است و خوشبختانه در سالهای اخیر آذربایجان شرقی به پایلوت صادرات به این کشور تبدیل شده است .
مرحمت سلیمان نژاد رئیس گمرک مرزی نوردوز در سواحل ارس که بین آذربایجان شرقی و ارمنستان قرار گرفته است می گوید : در یکسال گذشته یعنی از 5 مهر سال 92 تا مهر سال 93 ، 53150 کامیون و تریلر حاوی کالا از آذربایجان شرقی به ارمنستان صادر شده است که عمده کالاهای صادراتی را مصالح ساختمانی ، گچ ، سیمان ، آجر ، فرآورده های نفتی ، شیمیایی و مایحتاج عمومی تشکیل می دهد که اکثر این صادرات توسط تجار و بازرگانان استانهای شمالغرب ایران صورت می گیرد .
سلیمانژاد افزود : در همین مدت بیش از 8500 کامیون خارجی نیز از مرز نوردوز به ارمنستان کالا برده اند .

وی به توسعه گمرک نوردوز به عنوان تنها گمرک زمینی ایران و ارمنستان اشاره کرد و افزود : با همکاری مسئولان استان آذربایجان شرقی شبکه فیبر نوری این گمرک اخیرا افتتاح شد و علاوه بر آن سیستم های هوشمند صادراتی نیز در این گمرک کار گذاشته شد .

سلیمان نژاد افزود : روان سازی تسهیل عبور و مرور کالا و مسافر در مرز نوردوز اجرا شده است طوریکه در 7 ماه گذشته سالجاری حدود 56 هزار نفر گردشگر و مسافر از کشور ارمنستان وارد آذربایجان شرقی شده اند و در این مدت بیش از 53 هزار نفر نیز گردشگر ، مسافر و تاجر از آذربایجان شرقی به جمهوری ارمنستان رفته اند که پیش بینی می شود تا آخر سالجاری تعداد گردشگران ، مسافران و تجاری که از ارمنستان به ایران سفر می کنند از طریق مرز زمینی نوردوز به 100 هزار نفر برسد .
ولی ا... دینی مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز به واحد مرکزی خبر گفت : صادرات گاز به این کشور طبق توافق نامه های موجود از طریق خط لوله 113 کیلومتری تبریز صورت می گیرد و بخش قابل توجه سوخت مورد نیاز این کشور از طریق جمهوری اسلامی ایران تامین می شود .
بر اساس اعلام شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز واردات و تبادل انرژی و برق نیز با سرمایه گذاری مشترک در حال انجام است .
فرماندار مرزی جلفا نیز به واحد مرکزی خبر گفت : با بازسازی مناطق گردشگری این شهرستان بازدید گردشگران ارمنی افزایش یافته است و علاوه بر آن با جهانی شدن کلیساهای آذربایجان و ثبت آنها در میراث جهانی علاقه ارمنیان جهان به بازدید از این آثار افزایش یافته است .
زاهد محمودی گفت : مناطق گردشگری زیست محیطی واقع در مرز دو کشور می تواند در توسعه صنعت توریسم تاثیرگذار باشد و تلاش می کنیم با حفظ محیط زیست سواحل ارس ، سلامت ساکنان مرزی آنرا تامین کنیم .
وی گفت : آلودگی رودخانه خروشان ارس می تواند کشاورزی ، محیط زیست و سلامت ساکنان آنرا به مخاطره اندازد .
حمید قاسمی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گفت : طبق توافق و هماهنگی با طرف ارمنی از قاچاق گونه های جانوری و گیاهی در مرز زمینی دو کشور ممانعت بعمل می آید و علاوه بر آن برای حفاظت از ذخیره گاههای زیست محیطی مرزی دو کشور پروتکل های همکاری منعقد شده است .
وی گفت : هم اکنون همکاریهای مشترک فرهنگی زیست محیطی بین آذربایجان شرقی و استانهای همرز ارمنستان وجود دارد و علاوه بر ان احیاء کریدورهای حیات وحش مرزی دو کشور و مطالعات اکولوژیک مشترک برای حفظ نسل گونه های کل و بز نیز به اجرا درآمده است .
مهندس محسن عرب باغی مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس که در جوار کشورهای ارمنستان و آذربایجان قرار گرفته است به واحد مرکزی خبر گفت : هم اکنون مبادلات اقتصادی و تجاری این منطقه با کشورهای آسیای میانه و قفقاز صورت می گیرد و در این میان تجار ایرانی و ارمنی همکاریهای تجاری نزدیکی باهم دارند طوریکه تعدادی از تجار و بازرگانان ارمنی در طرح های اقتصادی و تولیدی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس مشارکت دارند .
عرب باغی افزود : منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس به پایلوت صادرات کالاها و خدمات به کشورهایی همچون ارمنستان تبدیل شده است .
صادق پور صادق نیز در مرکز مطالعات منطقه آزاد ارس به واحد خبر گفت : هم اکنون منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس بعنوان بزرگترین منطقه تجاری کشور به مرکز صادرات و واردات بین المللی به ارمنستان تبدیل شده است و با دایر شدن بانکهای ارمنی ، آذری و روسی در این منطقه در آینده ای نزدیک می تواند به توسعه همکاریهای اقتصادی و روان سازی واردات و صادرات کمک کند .
پورصادق افزود : امید می رود با گشایش مسیر ریلی جلفا – نخجوان و ارمنستان شاهد فعال شدن کریدورهای حمل و نقل کالا و مسافر از ایران به کشورهای آسیای میانه و قفقاز و اروپا و بر عکس باشیم .
وی گفت : بازگشایی خط ریل ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز می تواند مزیت خوبی برای ایران باشد و کالا و خدمات ایران را علاوه بر بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه و قفقاز و روسیه از طریق بندر باتومی در گرجستان و بندر ترابوزان در ترکیه در سواحل دریای سیاه به اروپا هم برساند .

منبع: واحد مرکزی خبر



برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :