پیشرفت جنوب غرب کشور با گسترش سفرهای دریایی

مسافرت با کشتی از طریق راه های آبی برخلاف راههای زمینی به سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت های چندانی نیاز ندارد و همین امر یکی از عواملی است که مسافرت دریایی را در آبادان و خرمشهر تسهیل کرده است .
خلیج فارس و رودخانه های پر آب و قابل کشتیرانی جنوب از جمله مزیتهایی است که با برنامه ریزی بیشتر می تواند در پیشبرد مسافرتهای دریایی و شکوفایی اقتصادی منطقه موثر باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند، اطلاع رسانی ناکافی و نامناسب را از جمله مشکلات اساسی مسافرت و گردشگری دریایی و آبی در منطقه می داند و می افزاید: وضع نظام مندی در مسافرتهای دریایی به خصوص در خوزستان مشاهده نمی شود.
آقای زمانی می افزاید: با اطلاع رسانی و حضور سرمایه گذاران به طور قطع می توان فعالیتها را در حوزه دریا به ویژه مسافرتهای دریایی افزایش داد.

به گفته کارشناسان، باوجود تاکید دولت بر گسترش فعالیت های دریایی برای اشتغالزایی و رفع محرومیت از منطقه متاسفانه مردم شاهد پیشرفت قابل توجهی در جابجایی مسافر و ایجاد جذابیت در بخش مسافرتهایی دریایی از بنادر آبادان و خرمشهر نبوده اند .
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به اینکه تا کنون در زمینه مسافرتهای دریایی فعالیت چشمگیری انجام نشده است، می افزاید: بنادر آبادان و خرمشهر در گذشته جزو پایگاه های اصلی اعزام حجاج به عربستان بودند و این امر یکی از علل موفقیت این شهرستانها در پیشبرد و توسعه اهداف اقتصادی بود .
دکتر صدری نصب می افزاید: اگر این خطوط دوباره راه ندازی شود علاوه بر اشتغالزایی فراوان، رونق اقتصادی بسیار چشمگیری نصیب کشور می کند .
مدیرکل بندر و دریا نوردی خرمشهر با گله مندی از نبود هماهنگی و تعامل بین ادارات ، نبود تعامل بین ارگانها را از مهمترین موانع موجود در مسیر رونق مسافرتهای دریایی در منطقه عنوان می کند.
آقای دریس می افزاید: اگر سازمان گردشگری و برخی ادارات منطقه وظایف خود را به درستی انجام دهند، شرایط بسیار مطلوب تر از اوضاع کنونی خواهد شد و به طور قطع با هماهنگی ادارات مربوط، موفقیت های زیادی در جذب گرذشگر و ایجاد جذابیت برای مسافرتهای دریایی پیدا می کنیم.
ساخت بزرگترین پایانه مسافری دریایی خاورمیانه در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع در خرمشهر و واگذاری بسیاری فعالیتها به بخش خصوصی از جمله اقدامات صورت گرفته برای ارتقای مسافرت های دریایی است که نیازمند حمایت و هماهنگی همه جانبه مسئولان است.
میزان مسافرت های دریایی در کشور در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر در سال است .
پارسال بیش از 4 میلیون مسافر دریایی از طریق بنادر هفت استان ساحلی کشور جابجا شدند .
آمارها بیانگر آن است که با تمام فراز و نشیبهای موجود، بنادر آبادان و خرمشهر با نزدیک بودن به کشورهای حوزه خلیج فارس و دارا بودن عمیق ترین سواحل آبی کشور آماده استقبال از جابجایی و گسترش مسافرتهای دریایی است.
آقای خدابخشی رئیس اداره بندر و دریانوردی آبادان می گوید: بندر آبادان می تواند سهم ویژه ای در حمل و نقل دریایی داشته باشد که جابجایی 10 هزار و 249 مسافر در شش ماه دوم سال گذشته مصداق آن است.
سال گذشته تعداد مسافران ورودی به بندر خرمشهر نیز 17 هزار و 638 نفر و تعداد مسافران خروجی 14 هزار و 976 نفر رسید که درمقایسه با سالهای گذشته نشان از روند افزایشی دارد.
بدون شک یکی از راههای شکوفایی بنادر آبادان و خرمشهر و نیز پیشرفت اقتصادی جنوب غرب کشور، گسترش مسافرتهای دریایی و نیز اتخاذ برنامه ریزی مناسب برای توسعه آن است که می تواند تاثیر شگرفی در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد .





برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :