لزوم اجراي طرح هاي توسعه در شهرستان خداآفرين

شهرستان خداآفرین در نقطه صفر مرزی ایران با جمهوری آذربایجان برای بیشتر علاقه مندان به تاریخ معاصر ایران نامی آشناست.
پل تاریخی خداآفرین یادگار دلاور مردیهای لشکریان عباس میرزا در دفاع از تمامیت ارضی ایران در دوره قاجار است که سالها در غبار محرومیت به سر می برده و چهره ای کاملا روستایی دارد اما دو سال است با تدابیر مسئولان وزارت کشور به شهرستان تبدیل شده است .
خداآفرین با 40 هزار نفر جمعیت، 204 روستا و فقط یک شهر کوچک امروز به عنوان بیست و یکمین شهرستان آذربایجان شرقی با 97 درصد جمعیت روستایی از نظر جمعیت ساکن در روستاها در بین شهرستانهای کشور در رده نخست کشوری قرار گرفته است .
استاندار آذربایجان شرقی می گوید: برای عمران و آبادانی شهرستان جدید خداآفرین برنامه ریزیهای خوبی در سطح ملی و محلی ایجاد شده و همسایگی این شهرستان با جمهوری آذربایجان ، نزدیکی به ارمنستان و جمهوری های مسلمان نشین قفقاز جنوبی بر موقعیت ویژه آن افزوده است .
آقای جبارزاده می افزاید : مسئولان آذربایجان شرقی برنامه ریزی درازمدتی را برای عمران و آبادانی این شهرستان به ویژه در حوزه گردشگری، کشاورزی، تجاری و گمرکی تدراک دیده اند .
فرماندار خداآفرین با اشاره به اینکه برای عمران و آبادانی این شهرستان جدید طرح ایجاد یکی از بزرگترین واحدهای کشت و صنعت کشور تصویب شده است، می گوید: این کشت و صنعت در زمینی به مساحت 24 هزار هکتار ایجاد و در آن کاشت، داشت و برداشت کاملا مکانیزه و مدرن است و از جدیدترین دستاوردهای مهندسی زراعت و باغبانی در ایجاد این کشت و صنعت و دانش آموختگان علوم کشاورزی استفاده می شود.
آقای گرشاسبی می افزاید: علاوه براین پایاب سد خداآفرین 30 هزار هکتار از اراضی، باغ های کشاورزی و پنبه این شهرستان را آبیاری می کند و طرح توسعه پایاب سد خداآفرین برای پوشش بیشتر باغات و اراضی این شهرستان عملیاتی می شود .
وی اضافه می کند: با الحاق بخش هایی از این شهرستان به منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس، طرح احداث مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه در منطقه قلی بیگلو تصویب شده است و مسئولان شهرستان با تامین زمین 50 هکتاری آن، 2 هزار و 400 میلیارد ریال بخش خصوصی را برای تولید برخی محصولات پتروشیمی و همچنین بنزین سرمایه گذاری می کند .
فرماندار خداآفرین می گوید: صدور بخشی از فرآورده های نفتی و پتروشیمی نفتی به کشورهای آسیای میانه و قفقاز برای ایجاد ارزش افزوده، پویایی اقتصادی و افزایش توانمندی های منطقه و تامین انرژی صنایع مستقر در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس از اهداف ایجاد این مجتمع است .
شهردار شهر خمارلو مرکز شهرستان خداآفرین هم می گوید: چون این مناطق مشرف به جنگل های قره داغ و ارسباران است، برای جذب گردشگر طرح احداث پارک جنگلی خمارلو در 200 هزار مترمربع طراحی و تصویب شده است.
آقای ممی پور می افزاید: دراین پارک با همکاری مسئولان محیط زیست و جنگلبانی تلاش می کنیم با ایجاد باغ وحش گونه هایی از حیوانات وحش موجود در جنگل های منطقه را برای بازدید علاقه مندان به حیات وحش در این پارک جنگلی گردهم آوریم .
وی ادامه می دهد: طرح افزایش محدوده شهر خمارلو به سوی سد قیزقلعه سی و سواحل زیبای ارس تصویب شد که در این محدوده به ایجاد فضاهای سبز و شهرسازی نوین اقدام می کنیم و امسال 145 میلیارد ریال برای توسعه مرکز شهرستان هزینه می شود.
آقای ممی پور می افزاید: چون منطقه خداآفرین یکی از سکونتگاه های اولیه ساکنان آذربایجان است، طرح ملی ایجاد موزه تاریخی خداآفرین به تصویب رسیده و شهرداری خمارلو با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زودی با انتقال بخشی از آثار مکشوفه در سواحل ارس به این موزه ، درصدد راه اندازی یکی از موزه های غنی و گویای تاریخ معاصر منطقه آذربایجان است .
مدیر ارتباطات منطقه آزاد صنعتی ارس می گوید: با الحاق بخش هایی از شهرستان خداآفرین به بزرگترین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور موسوم به ارس متولیان امور برای آبادانی این منطقه طرح های بزرگ ملی و استانی در حوزه های گردشگری ، صنعت و تجارت پی بینی کرده اند.
آقای فولادی می افزاید: تا قبل از شهرستان شدن خداآفرین در سال 89 مهاجرت بخشی از جمعیت روستایی به شهرهای بزرگ از جمله تبریز، تهران، اردبیل و قم ادامه داشت ولی با استقرار منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس و همچنین تبدیل منطقه به شهرستان شاهد مهاجرت معکوس به منطقه هستیم .
قائم مقام منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس نیز می گوید: طرح احداث پل جدید در نقطه مرزی قلی بیگلو با توجیه فنی و کارشناسی آماده شده است که بزودی در کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای تصویب نهایی طرح می شود.
آقای ملکی می افزاید: با ساخت این پل علاوه بر سهولت جابجایی کالا و مسافر، صدور محصولات صنعتی و کشاورزی به کشورهای آسیای میانه و قفقاز شتاب بیشتری خواهد گرفت .
وی اضافه می کند: اکنون طرح توسعه شهرک صنعتی پاک خداآفرین ادامه دارد و با ایجاد و استقرار صنایع بومی و جدید برای تصاحب بازارهای آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی می شود که علاوه بر ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی به توسعه پایدار شهرستان کمک شایانی خواهد کرد .
آقای ملکی می گوید: دراین زمینه به تازگی نمایشگاه دائمی فروش صنایع دستی و ورنی بافی روستاییان خداآفرین راه اندازی شده و استادان دانشگاه هنر اسلامی تبریز و میراث فرهنگی برای توانمند سازی زنان و بانوان روستایی کارگاه های آموزش علمی و اصولی صنایع دستی محلی به ویژه ورنی برپا کردند.
آقای هوسکاری مدرس مراکز آموزش عالی خداآفرین هم می گوید: در جنگل های بکر این شهرستان تنوع ویژه گیاهی و جانوری وجود دارد که برای جذب گردشگر نیاز به برنامه ریزی های درازمدت متولیان برای توسعه گردشگری سبز کاملا به چشم می خورد .
وی می افزاید: اکنون بخشی از گونه های گیاهی و جانوری را دلالان به کشورهایی همچون ترکیه می برند که برای مقابله با آن، ایجاد یک کارخانه داروسازی گیاهی با توجه به غنای گیاهی جنگل های منطقه کاملا محسوس است .
آقای هوسکاری مهمترین شاخص توسعه خداآفرین را حوزه گردشگری می داند و ادامه می دهد: قرار گرفتن بخشی از جنگل های بکر ایران در این شهرستان با غنای گیاهان دارویی و همچنین زندگی گونه های کمیاب حیات وحش می تواند خداآفرین را به مقصد گردشگران ایرانی و خارجی مبدل کند .

منبع: واحد مرکزی خبر







برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :