ماکو؛ یک منطقه آزاد سود آور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت وگو با برنامه «منطقه آزاد» در رادیو اقتصاد، مزیت ها، اهداف و مشکلات منطقه آزاد ماکو را تشریح کرد و ابراز امیدواری نمود این منطقه به عنوان جوان ترین منطقه آزاد کشور، در آینده نزدیک بتواند به منطقه آزاد اسلامی، سالم و سودآور برای کشور تبدیل شود.
حسین فروزان در گفت وگو با این برنامه رادیویی، ابتدا درباره ویژگی های منطقه آزاد ماکو اعلام کرد:  این منطقه بزرگترین منطقه آزاد در کشور و دومین در جهان از لحاظ وسعت است و 3 شهرستان ماکو، شوط و پلدشت را با میزان جمعیت 220 هزار نفر را در بر می گیرد و 270 کیلومتر مرز آبی و خاکی مشترک با ترکیه و جمهوری نخجوان دارد که 130 کیلومتر آن با ترکیه و 140 کیلومتر دیگر نیز از طریق رود زیبای ارس با جمهوری خود مختار نخجوان است.
وی منطقه آزد ماکو را دروازه ایران به اروپا ذکر کرد و گفت: بزرگترین مرز زمینی کشور (بازرگان) نیز در منطقه آزاد ماکو قرار دارد که یکی از مهمترین ویژگی های این منطقه به شمار می رود.


حوزه کشاورزی و معدن، عمده ظرفیت سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه، میزان موفقیت مناطق آزاد را در ارتباط مستقیم با حضور بالای سرمایه گذاران دانست و افزود: حضور سرمایه گذار یعنی انتقال منابع مالی، تکنولوژی و ایجاد اشتغال در منطقه که در واقع کانال های کسب درآمد برای این مناطق به شمار می روند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو وجود زمین های کشاورزی حاصلخیز و مستعد با آب فراوان موجود را از مزیت هایی برای این منطقه برشمرد که قابلیت سرمایه گذاری دارند و اظهار کرد: اکنون که اغلب نقاط کشور به دلیل کاهش بارندگی ها با بحران کم آبی مواجه هستند، این منطقه تقریبا مشکلی از این حیث نداشته و البته وجود 6 سد و نیز 9 رودخانه جاری قابلیت خوبی را برای سرمایه گذاری در حوزه کشت و صنعت  در منطقه به وجود آورده است.
فروزان در ادامه صحبت های خود با اشاره به ظرفیت های بالای معدنی موجود در منطقه آزاد ماکو به ویژه شهرستان شوط، ابراز کرد: معادن این منطقه عمدتا در بخش سنگ های تزئینی مثل تراورتن و گرانیت و سنگ آهن است اما در گذشته مطالعات قابل ذکری برای بهره برداری از این ظرفیت ها نشده با این وجود مطالعات بهره برداری از پتانسیل های معادن یکی از برنامه های اولویت دار سازمان منطقه آزاد ماکو است.

توجه به زیرساخت های حملی و نقلی
وی در بخشی دیگر از گفت وگوی خود با برنامه «منطقه آزاد» شبکه رادیویی اقتصاد، نبود راه استاندارد منتهی به منطقه آزاد ماکو را از اساسی ترین مشکلات این منطقه اعلام کرد و گفت: روزانه 1000 کامیون و کشنده های باری از مرز بازرگان به کشور وارد و خارج می شوند چنان که سال گذشته حدود 15 میلیارد دلار تبادلات تجاری ایران و ترکیه از این طریق انجام شد اما وجود جاده با عرض 11 متر به هیچ وجه جوابگوی این میزان تردد نیست و اگر بدنبال شکوفایی منطقه هستیم باید جاده های منتهی به منطقه آزاد ماکو چه از طریق ارومیه و چه از طریق تبریز و آذربایجان شرقی که فاصله طویل حدود 350 کیلومتر با ماکو دارند، بهبود یابد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، اولین گام این سازمان برای بهبود وضعیت جاده منتهی به این منطقه از طریق ارومیه را که با نظر مثبت استاندار آذربایجان غربی محقق شده، عقد قرار داد با یک شرکت به صورت B.O.T دانست و گفت: براساس این قرار داد، مقرر شده تا زمان احداث بزرگراه جاده ماکو- ارومیه، این جاده از 11 متر به 22 متر تعریض شود اما اجرایی شدن آن صرفا با منابع مالی خود منطقه آزاد ماکو عملی نیست و به کمک های دولت در این زمینه نیاز داریم با این وجود امیدواریم با پیگیری های مهندس ترکان، با حمایت های دولت، بزرگراه این منطقه اجرایی شود.
فروزان تاکید کرد: سال گذشته توافق تبادلات تجاری ایران و ترکیه 15 میلیارد دلار بود اما این میزان در سال جاری با توافق روسای جمهور دو کشور به 30 میلیارد دلار رسیده که بخش عمده این تبادلات باید از منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان انجام گیرد، به همین دلیل بهبود زیرساخت های حمل و نقلی یکی از مهمترین نیازهایی است که باید هر چه سریعتر نسبت به ایجاد و بهبود آن اقدام شود.
وی یکی دیگر از توجهات سازمان منطقه آزاد ماکو در ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی را احداث فرودگاه این منطقه ذکر کرد و افزود: چه در بحث جذب سرمایه گذار و چه برای ایجاد دانشگاه بین المللی در منطقه، وجود فرودگاه اجتناب ناپذیر است، به همین عمده انرژی ما در سال جاری صرف ساخت این فرودگاه شده که امیدواریم تا پایان آبان ماه آسفالت باند آن به اتمام برسد و ساخت ترمینال که سازه های فضایی است تا 5 ماه آینده پوشش پیدا می کند و کارهای تزئینی آن در زمستان انجام خواهد گرفت.
وی یادآور شد: اگر آب و هوای منطقه آزاد ماکو آب و هوایی همچون کیش داشت، ساخت فرودگاه ماکو درزمان کوتاه تری به اتمام می رسید.

آغاز سرمایه گذاری ها در حوزه صنعت تا 2 ماه آینده
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین در ادامه این گفت وگو، از آماده شدن نقشه های صنعتی منطقه آزاد ماکو در مدت 6 ماه گذشته خبر داد و تاکید کرد: تا 3 ماه آینده نیز زیرساخت های این نواحی صنعتی آماده شده و به سرمایه گذاران تحویل خواهد شد.
فروزان در ادامه با اشاره به اینکه از زمان راه اندازی منطقه آزاد ماکو، قیمت زمین در این منطقه افزایش یافته است، اظهار کرد: این موضوع برای سرمایه گذاران جای نگرانی نیست زیرا ما می توانیم به صورت مشارکتی، زمینی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم تا منابع سرمایه ای آنها به هدر نرود؛ علاوه بر این نیز به تازگی اراضی در اطراف شهر ماکو برای سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری خود تعجیل دارند، مشخص کرده ایم و می توانند پروژه خود را در آنجا به مرحله اجرا در آورند.
وی از مذاکرات مطلوب با شرکت «آذر سون» برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو به ویژه در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی خبر داد و گفت: از چند روز پیش ساخت بزرگترین دهکده لجستیک در مساحت 120 هکتار را که در آینده می تواند در حوزه حمل و نقلی و ترانزیت و درآمدهای پایدار برای منطقه موثر باشد را هم اغاز کردیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، همچنین با اشاره به درخواست های زیاد سرمایه گذاری در حوزه صنعت منطقه آزاد ماکو، اعلام کرد: متاسفانه به دلیل آماده نبودن طرح جامع منطقه، قادر به همکاری با این سرمایه گذاران نبودیم اما تا 2 ماه آینده با آماده شدن این طرح، روند جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت نیز آغاز خواهد شد.

ظرفیت بالای منطقه آزاد ماکو در سرمایه گذاری برای حوزه گردشگری
فروزان در بخشی دیگر از صحبت های خود، منطقه آزاد ماکو را از بهترین نقاط ایران در برخورداری از ظرفیت های گردشگری ذکر کرد و گفت: با توجه به چهارفصل بودن، این  منطقه از نظر فصلی می تواند در نقطه مقابل کیش قرار گیرد و میزبان گردشگران باشد چنان که وجود منظره زیبایی همچون چشمه ثریا در شمالغربی ترین نقطه کشور و ناحیه مشترک بین ایران، ترکیه و نخجوان و همچنین قرار داشتن آثار تاریخی متعدد، نشان از پتانسیل های منطقه آزاد ماکو در حوزه گردشگری است.
وی توجه به گردشگری سلامت با توجه به وجود 2 بیمارستان خوب در شهرستان های شوط و پلدشت را از دیگر برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو اعلام کرد و افزود: با احداث فرودگاه ماکو، نسبت به انتقال پزشکان متخصص به این منطقه انجام خواهد شد تا به یک منطقه فعال در حوزه گردشگری سلامت نیز تبدیل شویم.
 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، به رویکرد مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: جمهوری خود مختار نخجوان با مساحتی نزدیک به وسعت منطقه آزاد ماکو، دارای 400 هزار نفر جمعیت است در حالی که کل جمعیت ساکن در 3 شهرستان ماکو، پلدشت و شوط حدود 220 هزار نفر است؛ با این شرایط افزایش جذب سرمایه گذاری ها و شکوفایی اقتصاد منطقه و آباد شدن آن، می تواند کمکی برای افزایش جمعیت این منطقه باشد که هدف ما نیز رسیدن به این مرحله و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است.
فروزان در ادامه صحبت های خود با مخاطبان برنامه «منطقه آزاد» شبکه رادیویی اقتصاد، با بیان اینکه از 700 مغازه بازارچه کالای همراه مسافر شهرستان ماکو 400 مغازه آماده شده و با فعال تر شدن آن در آینده نزدیک برای 1000 نفر اشتغال زایی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: بازارچه کالای همراه مسافر شهرستان پلدشت نیز بزودی و شاید چند روز پس از عید سعید فطر به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان با اعلام اینکه تلاش شبانه روزی همکاران من در سازمان منطقه آزاد ماکو این است که شرمنده نظام و دولت نشویم، ابراز امیدواری کرد: در آینده نه چندان دور منطقه آزاد ماکو را به یک منطقه آزاد اسلامی و خوب و سالم چه در بحث گردشگری و چه در حوزه سرمایه گذاری تبدیل کنیم.




برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :