معاون سازمان بنادر با بیان اینکه تجهیز فاز دو توسعه بندر شهید رجایی 250میلیون دلار منابع لازم دارد، هزینه ساخت و تجهیز فاز سوم را 800 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به زودی اسناد جذب اپراتور برای فازهای یک و دو این بندر در سال 94 را در قالب شرکتهای داخلی و خارجی تنظیم میکنیم.
علی جهاندیده اظهار داشت: بندر شهید رجایی به عنوان اولین بندر تجاری و مهمترین بندر کانتینری کشور و یکی از ارکان مهم کشور در امر صادرات و واردات کالا است.
وی ادامه داد: اتصال این بندر به شبکه بینالمللی جادهای و ریلی ، دسترسی به آبهای آزاد بینالمللی از طریق خلیج فارس، برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، بهرهگیری از تأسیسات و تجهیزات مدرن روز و نزدیکی به مناطق آزاد کیش، قشم و بنادر منطقه خلیج فارس، مجتمع بندری شهید رجایی را به مکانی منحصر به فرد و استراتژیک تبدیل کرده است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: موقعیت دریایی این بندر در پناه جزیره قشم و مصون از امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس است؛ در این بندر سیستم مدیریت یکپارچه مدیریت کیفیت سال 2008 میلادی (ISO9001)، مدیریت زیست محیطی سال 2004 میلادی (ISO14001) و مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سال 2007 میلادی (OHSAS18001) برقرار است.
جهاندیده اضافه کرد: ارتقاء کیفیت خدمات بر اساس الزامات استاندارد و شناسایی، ساماندهی و بهبود مستمر فرآیندهای جاری بندر شهید رجایی در جهت ارتقای کیفیت محصول و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و افزایش ایمنی، از محورها و مبنای انجام فعالیتها در این بندر است.
توسعه ترمینال کانتینری در دو فاز/ بندر شهید رجایی آماده پهلوگیری کشتیهای 12هزار TEU میشود
وی با اشاره به طرح توسعه بندر شهید رجایی، اظهار داشت: پروژه توسعه ترمینال شهید رجایی شامل ساخت ترمینالی دیگر در محدوده بندر شهید رجایی است، که این ترمینال جدید ظرفیت کانتینری بندر را به 6 میلیون TEU در سال افزایش میدهد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با تحقق این هدف، بندر شهید رجایی در آینده تبدیل به یک بندر مادر در منطقهای خواهد شد که قادر به پذیرش شناورهای خطوط عمده کشتیرانی تا اندازه نسل «سوئزماکس« (12000 TEU) خواهد بود.
وی توضیح داد: این پروژه شامل دو فاز است که فاز اول آن در سال 1387 افتتاح شد که شامل یک دیوار اسکله 850 متری شامل مشتمل بر 3 پست اسکله پهلوگیری شناورهای سوئزماکس با عمق 17 متر، یک محوطه انبار کانتینری به مساحت 60 هکتار و تأسیسات مورد نیاز است.
جهاندیده اظهار داشت: در فاز دو این پروژه، دو دیوار اسکله دیگر به طول 980 متر که هر یک دارای چهار اسکله پهلوگیری شناورهای پست پاناماکس و عمق 15.5 متر هستند، به اسکله قبلی اضافه میشود و محوطه انبار کانتینری به حدود 90 هکتار افزایش مییابد.
لزوم تأمین 250 میلیون دلار برای تجهیز فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی
وی یادآور شد: مساحت بندر شهید رجایی 2400 هکتار است و 2400 هکتار دیگر نیز در حال الحاق به این بندر است که برخی تملک شده و برخی در حال تملک است تا بدین ترتیب فاز جدیدی از فعالیت که بخش لجستیک را مدیریت خواهد کرد در بندر شهید رجایی راهاندازی شود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی و تجهیز فاز دوم در دستور کار است.
جهاندیده با اشاره به فعالیت اپراتور «بتا» در فاز یک این بندر، ادامه داد: در فاز دوم تجهیز تا حدودی پیش رفته است و هماکنون شرکت «سینا» به عنوان پورتاپراتور در این بندر در حال فعالیت است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یالهای غربی و شرقی حدود 250 میلیون دلار برای تجهیز نیاز دارد، مثلاً باید 18 گنتریکرین و 45 ترانستینر مستقر شوند و در کل همه هزینهها شامل حدود 250 میلیون دلار است که برای تجهیز و آمادهسازی و تکمیل حوضچه خواهد بود.
هزینه ساخت و تجهیز فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی 800 میلیارد تومان/ آماده پذیرش سرمایهگذار خصوصی هستیم
جهاندیده با بیان اینکه این رقم را از طریق فاینانس و یا تأمین منابع مالی از بانکها جذب میکنیم، یادآور شد: فاز سوم طرح توسعه بندر بندر شهید رجایی رقم بسیار بالاتری نیاز دارد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برای اجرا و تجهیز فاز سوم این بندر کانتینری، حدود 800 میلیارد تومان منابع لازم داریم که قطعاً تأمین آن از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی امکان پذیر نیست.
وی اظهار داشت: با توجه به رفع تحریمهای این بندر قطعاً سرمایهگذاری در چنین بنادر تجاری و کانتینری برای بخش خصوصی پربازده خواهد بود بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی، تمام تلاش خود را برای جذب سرمایهگذار خصوصی دارد و هر گونه مشوقی را برای جذب سرمایهگذار ارائه میدهد.
مزیتهای مناطق ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید، تبدیل، تکمیل و از این قبیل را از مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برشمرد.
وی به تضمین سرمایههای خارجی و سود حاصل از آنها در این بندر اشاره کرد و گفت: آزادی مشارکت و سرمایهگذاری برای اتباع داخلی و خارجی از دیگر مزایای این منطقه ویژه اقتصادی است.
در حال تهیه اسناد جذب اپراتور بندر شهید رجایی برای سال آینده هستیم
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره بندر شهید رجایی، گفت: هماکنون فاز یک بندر شهید رجایی در اختیار پورتاپراتور بتا و فاز دو در اختیار شرکت سینا است.
جهاندیده با بیان اینکه هرچه ظرفیت در این بندر وجود دارد، کاملاً در اختیار دو پیمانکار است، افزود: در حال حاضر 100 درصد ظرفیت در فازهای یک و دو در اختیار این اپراتورها است که تا پایان سال اپراتوری این بندر را برعهده دارند.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: به زودی نیز سعی میکنیم اسناد مناقصه سال آینده را در قالب شرکتهای داخلی و خارجی تنظیم کنیم.
**
هفته گذشته بود که تحریمهای بندر شهید رجایی رفع شد؛ رفع شد؛ مجتمع بندری شهید رجایی مهمترین بندر کانتینری کشور و یکی از بنادر مهم منطقه است، موقعیت استراتژیک این بندر موجب شده تا هر سال حجم قابل توجهی از کالاها اعم از مواد اولیه و کالاهای ساخته شده از این بندر به کشورهای آسیای میانه و قفقاز ترانزیت شود.
بنابراین گزارش کشتیرانی ایران 165 کشتی در اختیار دارد ولی در سال های اخیر به دلیل تحریم خارجی، با مشکلات زیادی مواجه بود. میزان مبادلات تجاری ایران بیشتر از 72 میلیون تن در سال است که گزارش های رسمی نشان میدهد کشتیرانی ایران به طور متوسط با حدود 24 میلیون تن کالا در سال حمل میکند.
با رفع تحریم کشتیرانی از سوی اروپا، کالا از اروپا به صورت مستقیم وارد ایران میشود، در حالی که پیش از این کالاهای اروپایی نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان و اخیراً عمان منتقل و از آن به ایران حمل میشد که بسیار وقتگیر و هزینه بر بود.
تحریمها موجب افزایش هزینه حمل کالا از اروپا به ایران شده و بین 40 تا 100 دلار در هر تن هزینه ها را افزایش داده بود و علاوه بر آن کالایی که پیش از تحریم، ظرف سه هفته وارد ایران می شد، به دلیل تحریم ها مدت زمان ورود کالا به کشور گاه تا سه ماه به طول میانجامد.
با لغو برخی تحریمها علیه ایران، خطوط بزرگ کشتیرانی که در سالهای گذشته هم به بنادر ایران وارد میشدند دوباره نسبت به حضور در ایران اعلام آمادگی کردند؛ با لغو تحریم ها نخستین خط کشتیرانی خارجی روز 29 تیرماه وارد بندر شهیدرجایی میشود و پس از آن در سوم مرداد ماه 93 دومین کشتی از بندر شانگهای چین وارد بندر شهیدرجایی خواهد شد.
قطعاً حضور کشتیهای بزرگ در بنادر ایران، به نفع اقتصاد ملی است و میتواند شرایط تجاری و ترانزیتی کشور را تغییر دهد.
منبع: فارس