تشکيل معاونت مستقل مناطق ويژه در مرکز امورمناطق آزاد و ويژه

به پيشنهاد سرپرست مرکز امور مناطق ويژه اقتصادي، از سال 89 معاونت مناطق ويژه در مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي پس از طي مراحل قانوني تشکيل مي شود.
به گزارش بنا (bena) روز گذشته مهندس حميد بقايي درآخرين نشست خود با مديران مناطق ويژه اقتصادي در سال 88 که در منطقه ويژه اقتصادي پيام برگزار شد ضمن بيان اين مطلب به پايان سال 88 اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تمام مسائل و مباحثي که داشت گذشت، اميدواريم سال جديد فرصتي باشد براي اينکه هم در امور شخصي و هم در امور کاري حرکت هاي خوبي را با نظر و عنايت هاي الهي انجام دهيم.

وي در رابطه با موضوعات مطرح شده از سوي مديران مناطق ويژه اقتصادي حاضر در جلسه اظهار داشت: در اين جلسه خيلي از موضوعات کاري، مشکلات، ناهماهنگي ها و مواردي که هر منطقه به صورت مستقل و يا عمومي دارند مطرح شد مثل مشکل گمرک که ممکن است مبتلا به خيلي ها باشد و يا بحث زمين که ممکن است در يک منطقه باشد.

بقايي ادامه داد: با اين حال زماني که در مباحث و موضوعات مطرح شده دقيق تر مي شويم خواهيم ديد که به هر حال بيشتر آنها بحث هاي سخت افزاري است و به مباحث نرم افزاري اعم از توليد، خدمات، بازرگاني و ... کمتر پرداخته مي شود.

مناطق ويژه اقتصادي ، قطب هاي اقتصادي پنهان

بقايي نقش مناطق ويژه را در مجموع بر اقتصاد کشور اصلي ولي پنهان خواند وافزود: مناطق ويژه اقتصادي صد در صد اجرايي هستند و اصلا تئوريک نيستند و نمي خواهند که فقط حرف بزنند.

وي تصريح کرد: مناطق ويژه اقتصادي در عين حال که مستقل از هم هستند بايد در يک بسته ديده شوند و مرتب با هم در ارتباط باشند. اگر يک منطقه ويژه اقتصادي مي خواهد هواپيما در اختيار بگيرد و يا از يک فرودگاه جنسي را وارد کند بايد ابتدا ظرفيت هاي مناطق ديگر را بررسي کند و بطور مثال ببيند منطقه ويژه اقتصادي پيام چه ظرفيتي دارد ؟ چقدر سود اقتصادي وجود دارد که اگر به جاي در اختيار گرفتن هواپيما از ظرفيت منطقه ويژه اقتصادي پيام استفاده کند و بعد اصلا ارزش دارد اين کار را بکند يا نه ؟

سرپرست مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينکه مناطق ويژه قطب هاي اقتصادي کشور هستند گفت: مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي بايد هويت بهتري پيدا کنند و مناطق ويژه صرف نظر از اينکه در قلمرو مديريتي و حاکميتي چه دستگاه يا بخشي هستند بايد آنها را يکپارچه و مانند يک وزارتخانه ديد و در يک طرح و برنامه جامع در اقتصاد کشور قرار بگيرند و به صورت ويژه به آنها نگاه شود.

وي رفع مشکلات صادرات مناطق ويژه را نيز منوط به دسته بندي و استخراج تمام مسائل مناطق ويژه در سطح کشور دانست و گفت : اگر کارها جامعيت داشته باشند با استدلال و منطق به نتيجه مي رسند.

معاون رئيس جمهور با اشاره به قابليت هايي مانند قدرت عمل، پراکندگي، تخصصي بودن و نظاير آن در مناطق ويژه اقتصادي گفت: من خادم همه هستم چون مي خواهم کار کشور راه بيافتد و هرکجا نياز به احقاق حقي باشد به جد پيگيري مي کنم.

وي حضور در عرصه هاي بين المللي را مهم خواند و افزود : ظرفيت هاي بسيار زيادي در خارج از کشور وجود دارد و ما با حضور در نمايشگاه هاي اقتصادي بين المللي مي توانيم از اين ظرفيت ها استفاده کنيم.

مناطق آزاد و ويژه، دولتي کوچک

بقايي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را دولتي کوچک عنوان کرد و ادامه داد: تمام ظرفيت هاي اقتصادي در اين مناطق وجود دارند و خودشان به تنهايي يک دولت هستند.

وي با تاکيد بر تشکيل معاونت مناطق ويژه اقتصادي بيان داشت: سال 89 مناطق ويژه زير پوشش کامل حمايتي مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي قرار خواهند گرفت، کارگروه هاي تخصصي راه اندازي مي شود و کارهاي کلان اقتصادي در مناطق انجام مي شود.

سرپرست مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تصريح کرد: وقتي يک منطقه اي ويژه مي شود و زير پوشش يک نهاد دولتي قرار مي گيرد اعتبارش هم بايد در بودجه سنواتي آن ديده شود. براي تشکيل مناطق آزاد هم از مناطق ويژه شروع مي کنيم و تا زمانيکه وضعيت بودجه و اعتباراتش مشخص نشود اقدامي نمي کنيم.

در پايان اين جلسه حميد بقايي به همراه مديران عامل ساير مناطق ويژه اقتصادي از پروژه هاي در دست ساخت منطقه ويژه اقتصادي پيام و ظرفيت هاي آن بازيد کردند.



امتیاز به خبر :