جزيره هرمز در مسير شکوفايي اقتصادي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29791
ساعت 15:08 دوشنبه 23 تير 1393
آروزی دیرینه مردم جزیره هرمز با الحاق به منطقه آزاد محقق شد.

بمپوری از ساکنان هرمز می گوید: روزگاری این جزیره رونق و شکوفایی زیادی داشت و مردمی از سراسر کشور برای تجارت به این جزیره می آمدند اما با رونق گرفتن بندرعباس دیگر این جزیره افول کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان می گوید: هرمز در گذشته های نه چندان دور مرکز تجارت در خلیج فارس بود و نام مهمترین تنگه آبی دنیا از این جزیره گرفته شده است.
آقای جراره می افزاید: نام هرمز پر از رشادت ها و فداکاری های مردم این جزیره در دفاع از میهن و انقلاب بوده است .
این جزیره 36 شهید و بیش از 100جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
بنا به اسناد تاریخی زمانی این جزیره جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر داشت و بیشتر خانه های آنجا دو و سه طبقه بودند.
اکنون به گفته امام جمعه هرمز این جزیره جمعیتی 7 هزار نفره دارد که دیگر از آن رونق اقتصادی خبری نیست و بیشتر مردم با مشکل نبود شغل مواجه هستند.
کمبود منابع طبیعی و دریایی و شرایط جغرافیایی باعث شده است تا راهی جز تجارت و گردشگری برای رونق اقتصادی منطقه درنظر گرفته نشود.
حجت الاسلام مناقبیان می افزاید: الحاق هرمز به منطقه آزاد مزیت بزرگی برای مردم هرمز است و منجر به اشتغال و افزایش درآمد مردم می شود.
رنجبری از اهالی هرمز می گوید: با تصویب الحاق هرمز به منطقه آزاد، امید سراسر جزیره را فراگرفته و مردم منتظر روزهای خوب و شکوفایی اقتصادی هستند.
امام جمعه اهل سنت جزیره هرمز نیز می گوید: در سال های گذشته بیکاری در جزیره باعث شده بود تا بسیاری از مردم این جزیره را ترک کنند.
دریانورد از صیادان هرمزی می گوید: شغل بسیاری از مردم این جزیره صیادی است که با افت ذخایر آبزیان همه در حال بیکار شدن بودیم اما شکستن دیوار میان هرمز و قشم همه را امیدوار کرد.
ماندگاری از ساکنان جزیره می گوید: برای ارتقای امنیت بایستی به معیشت مرزنشینان توجه زیادی شود و بهره مندی از مزایای مناطق آزاد ضمن رفاه اقتصادی باعث افزایش امنیت در نواحی مرزنشین می شود.
آقای آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی می گوید: توجه به رونق اقتصادی علاوه بر ماندگاری ساکنان بومی جزیره به افزایش مهاجرت به این جزیره منجر می شود.
آقای جراره دیگر نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی می گوید: هرمز نزدیکترین منطقه آزاد به مرکز استان و به شبکه سراسری برق متصل است که دیگر مناطق از این مزیت برخوردار نیستند.
وی می افزاید: کوه های نمکی و بیش از 70 نوع خاک غنی در این جزیره علاوه بر مزیت تجاری ابعاد گردشگری به این جزیره داده و مزیت های جزیره را دوچندان کرده است.
قائم مقام سازمان مناطق آزاد الحاق هرمز به قشم را برای محرومیت زدایی از این منطقه می داند و می گوید: هدف این است که هرمز با ایجاد صنایع کوچک و گردشگری رونق گیرد.
آقای سعیدی کیا می افزاید: الحاق هرمز به قشم از نظر علمی نیز دارای مزیت هایی است، هرمز به عنوان بهشت زمین شناسان یاد می شود و این فرصت کم نظیری برای این جزیره است که میزبان تورهای علمی از سراسر دنیا باشد.
به گفته بسیاری از اهالی و مسئولان جزیره هرمز هرگونه سرمایه گذاری و توجه به این جزیره بایستی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم صورت گیرد. 
حجت الاسلام مناقبیان امام جمعه هرمز می گوید: مردم این جزیره از نظر اقتصادی سطح مطلوبی ندارند و بایستی فرصت های بیشتری از منطقه قشم در اختیارشان قرار گیرد.
نمایندگان استان هم در بیانیه هایی جداگانه از مردم هرمز خواسته اند تا از فروش زمین های خود به افراد سودجو و دلال خودداری کنند.
شورای اسلامی هرمز در مصوبه ای هرگونه خرید و فروش به اشخاص دیگر را منوط به تصویب و دریافت مجوز از اداره مستغلات منطقه آزاد اعلام کرده است.
آقای حبیبی قائم مقام منطقه آزاد قشم می گوید: برای ایجاد تحول دراین منطقه نیازمند بازسازی و ایجاد زیرساخت هایی همچون لایروبی اسکله هستیم .
هرمز با 42 کیلومتر مربع وسعت جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر دارد.

منبع: واحد مرکزی خبر




شناسه خبری: 29791

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو