اینجا خبری از هیاهوی شهر نیست

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29788
ساعت 14:04 دوشنبه 23 تير 1393
اینجا روستای منصورآباد است، روستایی در دل جزیره قشم، اینجا خبری از هیاهوی شهر نیست، خبری از شلوغی، ترافیک، آلودگی هوا، زندگی ماشینی و مهم تر از همه چند رنگی و رند بازی و و ده ها و صدها عارضه شهری و شهرنشینی نیست، هرچه است صفاست، سادگی، صداقت و یکرنگی.

مردم این روستا چیز زیادی نمی خواهند، دنبال امتیاز، مجوز، استخدام، حقوق، پاداش، عیدی، ماموریت، خودرو، خانه و ده ها مطالبه برحق و ناحق ما شهری ها را نمی خواهند، در واقع میانه ای با این اصطلاحات و مقولات ندارند، تنها چیزی که می خواهند ابتدایی ترین حقوق هر انسان در این کره خاکی است، یعنی آب، مدرسه، خانه بهداشت و جاده آسفالته!
جالب است که بدانید همین انسان ها، برای استیفای این حقوق شان، شمشیرشان را از رو نبسته اند، هرچه در دلشان بوده غلاف کرده اند و می گویند ما برای برخورداری از این حقوق خودمان حاضریم همه گونه همکاری را با مسئولان داشته باشیم!

یک قدم از دولت 10قدم از ما
نماینده شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان قشم در روستای منصورآباد که در غیاب شورا و دهیاری به این سمت انتخاب شده است، از آمادگی مردم این روستا برای مشارکت در هرگونه فعالیت عمرانی خبر داد و گفت: اگر دولت یک قدم در این روستا بردارد، ما حاضریم 10قدم برداریم.
محمد توفیق غنی در گفت و گو با ایرنا افزود: این روستا چون تازه تاسیس است و بعد از انتخابات شوراها در سال 92کد دار شده است در نتیجه فاقد اعتبار دولتی است و آنچه که در بخش عمرانی در این روستا انجام شده، صرفا از محل کمک های خیرین و همکاری خود اهالی این روستاست.
به گفته وی برق رسانی، استقرار آب شیرین کن، زیرسازی جاده روستا و احداث پارک بازی بچه ها همراه با تجهیزات از جمله فعالیت های عمرانی در این روستا بشمار می رود که صد در صد با کمک خیرین و خود اهالی این روستا انجام شده است.
محمد توفیق غنی که بخاطر نبود جایگاه قانونی شورا و دهیاری در روستای منصورآباد به عنوان نماینده شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان قشم وظایف شورا و دهیاری را یک تنه انجام می دهد، هدف خود را از انجام این کار خدمت به مردم این روستا عنوان کرد و گفت: کار من شده پیگیری نیازهای این روستا از احداث مسجد، مدرسه، خانه بهداشت و نانوایی گرفته تا احیای کشاورزی و دامداری از طریق بخشداری و ادارات ذیربط.

نصب یک دستگاه آب شیرین کن توسط سه خیر 
غنی با اشاره به اینکه زمانی در این روستا سبزیجات، گندم، جو و علوفه کاشته می شد، از برخی تلاش ها برای تامین آب مورد نیاز این روستا خبر داد و گفت: توسط سه نفر از خیرین این روستا یک دستگاه آب شیرین کن در اینجا نصب شده که کفاف نیازهای مردم را نمی کند و مابقی با خرید آب از تانکرداران جبران می شود.
به گفته وی مردم در این روستا مجبورند 450هزار ریال برای خرید پنج مترمکعب آب به تانکرداران بپردازند.
وی همچنین فقدان مدرسه را از مشکلات بزرگ این روستا عنوان کرد و گفت: این مساله باعث شده که اکثر مردم عطای تحصیل و علم آموزی را به لقایش ببخشند و قید آموزش و پرورش فرزندان خود را از همان بچگی بزنند.
نماینده شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان قشم در روستای منصورآباد با تشکر از خیرین این روستا که پارک بازی کودکان را با مساحتی حدود 400مترمربع برای استفاده عموم ساکنان این روستا و حتی روستاهای همجوار ساخته اند، از کاشت درختان مثمر در این پارک از سوی این خیرین به عنوان خدمات ماندگار تقدیر کرد.
غنی از وجود امنیت در روستای خودشان به عنوان یک عامل مهم در انجام فعالیت های اجتماعی و عمرانی یاد کرد و گفت: پاسگاه انتظامی لافت و پاسگاه انتظامی درگهان با اعزام دوره ای نیروهای گشت بطور مستمر امنیت جان و مال مردم این روستا را حفاظت می کنند و همچنین پایگاه مقاومت بسیج که توسط خود اهالی در این روستا تاسیس شده، آنها را در انجام وظایف امنیتی یاری می رساند.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو بر خودکفایی این روستا در تامین لبنیات مورد مصرف مردم تاکید کرد و گفت: افزون بر 25راس بز و گوسفند، 20راس گاو و چهار نفر شتر شیر، ماست، کره، پنیر و روغن محلی مصرفی مردم این روستا را تامین می کنند و جالب است که بدانید این تولیدات دامی به صورت رایگان بین همه مردم، حتی کسانی که دام ندارند، توزیع می شود.
به گفته وی مردم این روستا در آیین های جشن و عزاداری به مناسبت های مختلف در طول سال شرکت می کنند و گاهی برخی از مسئولان شهرستانی هم با حضور در این آیین ها با مردم این روستا همراه می شوند.
نماینده شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان قشم در روستای منصورآباد از فرماندار شهرستان قشم، بخشدار مرکزی این شهرستان و آقای ابراهیم پرواز کارشناس این بخشداری بخاطر کد دار شدن این روستا و عبدالقادر صالحی رییس هیات امنا مسجد جامع منصور آباد بخاطر تلاش برای حل مشکلات این روستا تقدیر و تشکر کرد.

ساخت مسجد باعث همدلی اهالی منصورآباد شده است
یک خیر مسجدساز منصورآبادی هم گفت: ساخت مسجد در منصورآباد باعث همدلی، صمیمیت و اتحاد هرچه بیشتر اهالی این روستا شده است.
محمد قاسمی در گفت و گو با ایرنا افزود: همه باید سعی کنیم با تمسک به این موهبت الهی در راه رضای خدا و مردم گام برداریم.
وی با تشکر از اعضای هیات امنای مسجد جامع طوبی منصور آباد بخاطر زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر آنها در ساخت، تکمیل و افتتاح این مسجد گفت: این کار بزرگ انجام نمی شد مگر اینکه همه یک هدف واحد را دنبال کنند و آن هم پیشرفت و توسعه روستا و آسایش و امنیت مادی و معنوی مردم این روستا، چیز دیگری نیست.
به گفته وی کارهای بزرگ دیگری نیز در این روستا می توان انجام داد که انجام آنها به همت و اراده مردم این روستا نیاز دارد و ساخت این مسجد آغازی مبارک برای حرکت قطار توسعه در این خطه از میهن عزیزمان است.
این خیر بر ضرورت اولویت بندی نیازهای اساسی این روستا با همفکری و مشورت بزرگان روستا تاکید کرد و گفت: همه باید در این حرکت بزرگ مشارکت داشته باشند و به کمک ما بیایند تا بتوانیم آنچه را به صلاح مردم این روستاست به اجرا دربیاوریم.
قاسمی همچنین با تشکر از سازمان منطقه آزاد، فرمانداری، امامان جمعه شیعه و اهل تسنن، علما و مسئولان کشوری و لشکری در جزیره قشم خواستار توجه آنها به خواسته های مردم روستای منصورآباد شد و گفت: توجه عملی به این خواسته ها که توسط نماینده شورای بخش مرکزی در این روستا آقای محمد توفیق غنی در قالب رسمی و غیررسمی مطرح می شود با عنایت مسئولان محترم می تواند بسیاری از موانع توسعه این روستا را از پیش پای ما بردارد.
آقای محمد قاسمی خیر روستای منصور آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم با پرداخت بیش از 80درصد کل هزینه ساخت مسجد جامع طوبی این روستا، نه تنها بیشترین سهم و نقش را در ساخت آن داشته، بلکه خود نیز در امور اجرایی و ساخت و ساز آن در کنار عوامل اجرایی مشارکت فعال داشته است.

مردم متحد و یک صدا منصورآباد 
رییس هیات امناء مسجد جامع طوبی روستای منصورآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم هم گفت: اهالی این روستا با یکدیگر متحد و یک صدا هستند و دست در دست یکدیگر برای آبادانی و توسعه روستای خود تلاش و همت می کنند.
عبدالقادر صالحی در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از کسانی که در این تلاش ها سهم بسزایی داشته و دارد خیر محترم روستا آقای محمد قاسمی است که نه تنها در منصورآباد، بلکه در روستاهای همجوار و حتی شهر قشم نیز خیر و برکت فراوانی به مردم بخصوص نیازمندان رسانده است.
وی با اعلام تقدیر و تشکر اهالی روستای منصورآباد از این خیر گفت: افزون بر 80درصد هزینه ساخت مسجد جامع طوبی روستای منصورآباد توسط آقای محمد قاسمی تامین شده که امیدواریم خداوند اجر این اقدام خیر ایشان را به بهترین نحو به او برگرداند.
صالحی از همه کسانی که در امور اخذ مجوز، اهدا زمین و ساخت این مسجد به اشکال مختلف به مردم این روستا کمک کردند، تقدیر و تشکر کرد.

گفت و گو با مردم روستای منصورآباد
خبرنگار ایرنا در جمع برخی از اهالی روستای منصور آباد حضور پیدا کرد و از آنها خواست درد دل های خود را مطرح کنند.
عیسی تریان، 43ساله که در بازار دریا درگهان اشتغال دارد بزرگترین مشکل این روستا را جاده سراسر سنگلاخی و خطرناک آن دانست و گفت: افرادی که مثل من مجبورند شب ها در این جاده تردد کنند واقعا با جانشان بازی می کنند، چرا که این جاده فاقد حداقل امکانات و علائم است و مردم نه تنها شب ها بلکه روزها نیز هنگام تردد در این جاده با مخاطرات عدیده ای مواجه هستند.
وی کمبود آب شرب سالم و بهداشتی را از دیگر مشکلات روستای منصورآباد خواند و افزود: من افزون بر چهار میلیون و 500هزار ریال درآمد ماهانه دارم که از این مبلغ دو میلیون و 500هزار ریال را فقط برای خرید آب شرب مورد نیاز خود و خانواده ام هزینه می کنم.
به گفته وی این روستا افزون بر دو کیلومتر با شرکت مپنا(تولید کننده همزمان آب و برق) فاصله دارد و اگر از طریق لوله کشی آب تولید شده در این کارخانه را به این روستا انتقال بدهند مشکل آب این روستا حل خواهد شد.
تریان همچنین از نبود مدرسه برای بچه های این روستا انتقاد کرد و گفت: خیلی از بچه ها به این خاطر ترک تحصیل کرده اند و امروز تنها 20نفر از فرزندان این روستا برای تحصیل به درگهان، نزدیک ترین شهر دارای مدرسه مناسب، تردد می کنند.
وی از یکی از اهالی روستا که با خودرو خود همه روزه این بچه ها را بدون گرفتن کرایه بین منصورآباد و درگهان جابجا می کند، تقدیر و تشکر کرد.
تریان احداث خانه بهداشت در این روستا و حضور پزشک را در آن، هفته ای یکبار، از آرزوهای خود و همه ساکنین این روستا دانسشت.
احمد تریان، یکی دیگر از اهالی روستای منصورآباد با تشکر از مسئولان شهرستان خواستار توجه بیشتر به خواسته های مردم این روستا شد و گفت: همه اهالی این روستا مشکلات یکسانی دارند و این مشکلات آنگونه نیست که قابل حل نباشد.
وی همچنین از ماموران پاسگاه انتظامی درگهان و اعضای پایگاه بسیج روستا تقدیر و بر حمایت خود از نماینده شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان قشم تاکید کرد. 
محمد تریان نیز که به کار صیادی اشتغال دارد با اشاره به اینکه مشکلات همه ساکنان این روستا یکسان و مشترک است، گفت: در نتیجه گفته ها و ایده های هرکدام از آنها نیز به مثابه گفته ها و ایده های دیگران نیز است و آنچه که نباید نادیده گرفته شود، نقش بی بدیل خیرین در عمران و آبادانی روستا و رفاه و شادی ساکنان آن است که مثل اعضای یک خانواده در کنار هم زندگی می کنند.
احمد غنی هم صیاد است و تنها چیزی که برای او مهم است پیشرفت و آبادانی روستایش، منصورآباد، است.
او هم از بیان مشکلات خودداری کرد و گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم و با کمک مسئولان زمینه تغییرات را در همه ابعاد در این روستا فراهم بیاوریم.
ابراهیم تریان، یکی دیگر از اهالی روستای منصورآباد نقبی به گذشته خود زد و گفت: یادش بخیر که تازه کلاس سوم ابتدایی را تمام کرده بودم که بخاطر مشکلات اقتصادی خانواده ام مدرسه را رها کردم و به کار چوپانی پرداختم.
وی با اشاره به اینکه صاحب پنج فرزند است از ادامه تحصیل یکی از فرزندانش در دوره دبیرستان با غرور یاد کرد و افزود: بزرگترین آرزویم این است که اول این روستا از نعمت آب شرب سالم، بهداشتی و ارزان برخوردار شود وسپس یک مدرسه در این روستا تاسیس شود.
عبدالله تریان، آزاده و جانباز 25درصد منصورآبادی هم که در عملیات مرصاد به عنوان جمعی لشکر 88باختران به درجه جانبازی نائل شده است، نبودن جاده مناسب، آب آشامیدنی سالم، خانه بهداشت و دفتر دهیاری را از مهم ترین مشکلات روستای خود عنوان کرد.
روستای منصورآباد شامل سه محله تنب ناصر، بند ملا و خور مرغان است و وجه تسمیه آن نیز فردی به نام منصور است که از ساکنین و مالکین این روستا بوده و برای آبادانی این روستا زحمات زیادی کشیده است.

جمعیت این روستا افزون بر 200نفر در قالب حدود 40خانوار است و اکثریت مردم این روستا به کار صیادی اشتغال دارند و برخی نیز به کشاورزی بخصوص در فصول بارندگی می پردازند که این گونه مشاغل نیز بخاطر نبود آب کم کم دارد در این روستا مانند سایر روستاهای جزیره قشم از بین می رود.

منبع: ایرنا

شناسه خبری: 29788

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو