بازدید ترکان از منطقه آزاد کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29702
ساعت 19:10 دوشنبه 16 تير 1393
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز در یک سفر یک روزه به منطقه آزاد کیش سفر کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مهندس اکبر ترکان از چند پروژه عمرانی و نیز زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی جزیره کیش بازدید کرد. 
بازدید از عملیات اجرایی نیروگاه برق شماره 2، تصفیه خانه آب با ظرفیت 10 هزار متر مکعب، پروژه موج شکن شرقی، باغ راه ایرانی، پایانه جدید مسافری در فرودگاه کیش و پارک خانواده از جمله برنامه های بازدید ترکان بود.  

مهدی بازارگان معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق، علیرضا موحدی معاون توسعه مدیریت، حسینعلی قمصری مدیر حراست و محمود احمدی افزادی مشاور دبیر و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اکبر ترکان را همراهی کردند. 

 

** نیروگاه شماره 2 برق کیش و توسعه زیرساخت های انرژی در جنوب جزیره کیش
نیروگاه برق شماره 2 کیش با عنوان شرکت توسعه آب و نیروی کیش فعالیت خود را آغاز کرده است و با جانمایی محل تاسیس نیروگاه در جنوب جزیره و ضلع شرقی ایستگاه گاز عملیات اجرایی ساخت آن در زمینی به وسعت 5 هکتار آغاز می شود.  
توسعه زیرساخت های انرژی به ویژه در بخش جنوبی جزیره کیش مهم ترین هدف ساخت این نیروگاه بود که با بهره برداری از مرحله نخست آن تا یکسال آینده، ظرفیت تولید برق در این نیروگاه 25 مگاوات و تولید آب شیرین از دریا 5 هزار متر مکعب افزایش می یابد.
این نیروگاه با سرمایه گذاری مشترک شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و بخش خصوصی (شرکت ماهتاب سازان) ساخته خواهد شد. 
درمراحل بعدی توسعه نیروگاه دوم کیش، توان تولید برق در این نیروگاه 100 مگاوات و تولید آب شیرین 20 هزار متر مکعب افزایش خواهد یافت. 
کاهش هزینه انتقال انرژی برای مصرف کنندگان و سرعت بخشیدن به روند واگذاری انشعاب آب و برق به متقاضیان در بخش های جنوبی جزیره از جمله مزایای تاسیس نیروگاه دوم کیش است.
نکته قابل توجه اینکه با تاکید سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر ایجاد اشتغال برای بومیان به عنوان مولفه مهم طرح های عمرانی،70 درصد نیروهای شاغل دراین نیروگاه از میان بومیان و ساکنان منطقه بکار گرفته می شوند.

** الگوهای جدیدی به صنعت برق کشور معرفی شد
مهندس ترکان در این مراسم از الگوی ساخت این نیروگاه تمجید کرد و گفت: این روند ساخت نیروگاه می تواند الگوهای جدیدی را به صنعت برق کشور معرفی کند.
وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ها در بخش های جنوبی و غربی جزیره کیش آغاز شده و تحولات خوبی از نظر محیطی و شرایط بومی در این بخش ها اتفاق افتاده است.
ترکان ابراز امیدواری کرد با تکمیل زیرساخت ها و تاسیسات زیر بنایی در بخش های جنوبی و غربی جزیره کیش شاهد پیشرفت کامل جزیره کیش باشیم. 

** تصفیه خانه فاظلاب کیش
تصفیه خانه آب 10 هزار متر مکعبی کیش نیز در این سفر توسط اکبر ترکان مورد بازدید قرار گرفت.
این تصفیه خانه دارای 2 مخزن بتنی با ظرفیت 10 هزار متر مکعب و ایستگاه پمپاژ آب شامل 4 دستگاه الکترو پمپ به ظرفیت 400 لیتر در ثانیه و پست برق شامل 4 دستگاه ترانسفورماتور 2 هزار کیلو وات و مخزن ضربه گیر به حجم 28 متر مکعب با فشار 10 اتمسفر و حوضچه شیرآلات است.
این پروژه نزدیک به 130 میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری داشته است.
با بهره برداری از این تصفیه خانه در دو ماه آینده 7 هزار متر مکعب آب پسماند استحصال شده در اختیار فضای سبز قرار می گیرد که با توجه به کمبود فعلی تامین آب برای فضای سبز امکان افزایش دو برابری فضای سبز جزیره را مهیا خواهد کرد.

** تا 15 سال آینده / چهار و نیم میلیون مسافر به کیش می آیند
ترکان هم چنین از مراحل ساخت پایانه جدید مسافری فرودگاه کیش بازدید کرد.
این پایانه مسافری که در کنار پایانه فعلی فرودگاه و به صورت مجزا در حال ساخت است با زیربنای 40 هزار متر مربع حدود 25 درصد پیشرفت داشته و پیش بینی می شود تا 15 سال آینده به چهار و نیم میلیون مسافر افزایش پیدا کند. 

** تفاوت های کیش با گذشته 
مشاور رییس جمهور از ابتدای انتصاب توسط رییس جمهور به عنوان ارشدترین مقام مناطق آزاد کشور، تا کنون چندین بار از منطقه آزاد کیش بازدید کرده است که یک بار در نوروز 93 همراه با رییس دولت تدبیر و امید بوده است. 
ترکان در بهمن ماه سال گذشته پس از بازدید از پروژه  هایی که در کیش در دست ساخت بودند تلاش مدیران این منطقه را ستود چرا که معتقد بود از سفر اولش به کیش در مهرماه 92، کیش پیشرفت های چشمگیری داشته است. 
به خصوص آنکه سال گذشته به دلیل مشکلات کیش در بخش تامین آب و برق، این جزیره چندین بار دچار خاموشی های چند ساعته و به تبع آن بی آبی شد اما با تلاش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ظرفیت تولید برق کیش از 135 مگاوات به 205 مگاوات افزایش یافت و ترکان در سفر دوم خود در بهمن ماه 92 این نیروگاه را افتتاح کرد. 
همچنین پایانه مسافری بندرگاه کیش، پارک شهر و طرح توسعه ترمینال مسافری فرودگاه کیش در آن زمان در دست احداث بود که مشاور رییس جمهور از مراحل اجرایی آنها بازدید کرد که هم اکنون این سه پروژه چند ماه است که به کیشوندان و گردشگران خدمات ارائه می دهد و به بهره برداری رسیده است. 

گزارش: میثم غلامی

** گزارش تصویری مرتبط

** گزارش تصویری مرتبط 


شناسه خبری: 29702

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو