ایجاد قطب سوم خودروسازی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29680
ساعت 10:10 دوشنبه 16 تير 1393
چندی پیش مشاور رئیس‌جمهور از دستور ویژه حسن روحانی برای راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی با گرایش صادراتی در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: نظر رئیس‌جمهور راه‌اندازی منطقه‌ای برای تولید خودروهایی رقابتی در کیفیت و قیمت است که بر این اساس، بخش خصوصی با خودروسازان بزرگ دنیا وارد مذاکره شده است.

اکبر ترکان بیان کرد که دولت قصد ندارد وارد سرمایه‌گذاری شود و تنها شرایطی را فراهم خواهد آورد که بتوان این خودروسازی را شکل داد. در این راستا زمین مناسب، معافیت مالیاتی و گمرکی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی از سوی دولت ارائه خواهد شد. در این خصوص گفت‌و‌گویی با جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت انجام داده‌ایم که ماحصل آن از نظرتان خواهد گذشت. 

 آیا راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در مناطق آزاد امکان‌پذیر است؟ 
اگر بتوانیم این قطب از خودروسازی را در داخل کشور ایجاد کنیم و تولیدات خودرو را به سطح مطلوبی برسانیم، اقدام مناسبی خواهد بود. البته باید قوانین دست و پاگیری که در سرزمین اصلی وجود دارد، در منطقه آزاد رفع شود. همچنین موانع و مشکلاتی که بر سرراه تولید خودرو در کشور وجود دارد، نیز برداشته شود. لذا باید درصد ریسک را در این شرایط پایین بیاوریم تا سرمایه‌گذارخارجی برای سرمایه‌گذاری رغبت کند و در این رویداد بزرگ ورود پیدا کند. 

به نظر شما با توجه شرایط کنونی آیا سرمایه‌گذاری خارجی این ریسک را خواهد کرد که در این قطب از خودرو سازی ورود پیدا کند؟
البته باید امکانات لازم برای انجام این‌کار فراهم شود. همان‌طور که گفتم باید محدودیت‌ها و قوانین سخت بر سرراه خودروسازان برداشته شود. در این صورت است که سرمایه‌گذار خارجی برای مشارکت در قطب سوم خودروسازی ریسک خواهد کرد که ورود پیدا کند. البته سرمایه‌گذاران چینی با توجه به حجم واردات خودرویی که به کشور دارند، برای حضور ریسک بیشتری خواهند کرد. اما باید اقدامات لازم در خصوص کیفیت بخشی به این صنعت در دستور کار قرار گیرد. 

آیا با ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور رقابت بین خودروسازان داخلی ایجاد خواهد شد و خودروسازی کشور از حالت انحصار خارج خواهد شد؟ 
خوشبختانه اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد شرایط بهتری در بازار خودرو خواهیم بود. قطعا رقابت بیشتری هم بین خودروسازان داخلی و حتی خارجی حاصل خواهد شد و انحصار از بازار خودرو تا حدی از بین خواهد رفت و دو خودروساز بزرگ مجبور خواهند شد که تکنولوژی خود را با شرایط روز تطبیق دهند و به دنبال تولید محصولات روز بروند که این درنهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود. 

آیا بخش خصوصی رغبتی برای حضور خواهد داشت؟ 
این اقدام باید با حضور بخش خصوصی انجام شود. لذا باید امکانات لازم فراهم شود و موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی برداشته شود و دولت نباید وارد سرمایه‌گذاری شود و بلکه شرایط را فراهم کند که با کمک بخش خصوصی این خودروسازی راه‌اندازی شود. 

در مجموع این اقدام دولت را مثبت و مناسب می‌دانید؟ 
راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی، اقدام مثبتی است و امیدوارم با ایجاد شرایط بهتر، خودروسازان بتوانند خودرویی با کیفیت بالا و منطبق با بازار روز دنیا تولید کنند و با حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی بتوانیم گامی بزرگ در راه تحول این صنعت بزرگ در کشور برداریم البته به شرط اینکه موانع موجود برداشته شود.

منبع: روزنامه آرمان امروز





شناسه خبری: 29680

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو