"قطب سوم" خودروسازی متولد می‌شود؟

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29657
ساعت 09:04 يکشنبه 15 تير 1393
مشاور رئیس جمهور از دستور ویژه حسن روحانی برای راه اندازی قطب سوم خودروسازی با گرایش صادراتی در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: نظر رئیس جمهور راه اندازی منطقه ای برای تولید خودروهایی رقابتی در کیفیت و قیمت است که بر این اساس، بخش خصوصی با خودروسازان بزرگ دنیا وارد مذاکره شده است.

اکبر ترکان با بیان اینکه دولت قصد ندارد وارد سرمایه گذاری شود و تنها شرایطی را فراهم خواهد آورد که بتوان این خودروسازی را شکل داد افزود: زمین مناسب، معافیت مالیاتی و گمرکی به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی قطب سوم خودروسازی از سوی دولت ارائه می شود و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه مطلوب دست یابد.
مشاور رئیس جمهور بیان کرد: مطابق قانون مناطق آزاد، راه اندازی این خودروسازی می تواند با سرمایه گذاری صددرصدی خارجی ها صورت گیرد.
بهرام شهریاری کارشناس حوزه خودرو  گفت: «راه اندازی قطب سوم خودروسازی در مناطق آزاد امکان پذیر است؛ چون هم ماهیت آن برای سرمایه گذاری مشترک و خارجی جذاب است و هم قوانین و مقررات حمایتی از سرمایه گذار خارجی برای تضمین سرمایه و سود حاصل از فعالیتش در کشور وجود دارد.»
شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا اقدام به چنین کاری در مجموع مناسب است؟، گفت: «اکنون با توجه به حجم واردات خودرو که از کشورهای مختلف از جمله چین وارد کشور می شود و این خودروها در کلاس خودروسازان داخلی است، اساسا ما رقابت را به خارج از کشور داده ایم.»
وی ادامه داد: «اگر ما این خودروسازی را به داخل کشور منتقل کنیم می تواند ارزش افزوده بیشتر و اشتغال ایجاد کند و صنعت روز دنیا را وارد کشور کند. همچنین در این شرایط بحث انحصار را از بازار خودرو جمع می کند و تنوع تولید را به ارمغان می آورد. لذا به نظر من این اقدام کار درستی است و امکان پذیر هم است.»
شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی رغبتی برای حضور در این کار دارد؟، گفت: «تاکنون بخش خصوصی چندین بار رغبت خود را اعلام کرده و خواسته ورود کند که در چند مورد هم محقق شده اما هر بار به دلیل قدرت خودروسازان بخش داخلی نتواسته مقاومت کند و آن چند مورد هم توسط دو خودروساز بزرگ داخلی خریداری شده اند.»
این کارشناس حوزه خودرو درباره موانع ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور گفت: «مهم ترین نکته ای که در صنعت خودرو وجود دارد اول تیراژ تولید است که تیراژ باید منطقی باشد و دوم اینکه این تولید همراه با طراحی، نوآوری و فناوری روز باشد. یعنی همچون گذشته یک خودرو را انتخاب نکنند و برای چندین و چند سال آن خودرو را تولید کنند.»
وی افزود: «ما باید توانایی طراحی پلت فرم و پاور تویین را داشته باشیم که بتوانیم خودروی روز را تولید کنیم، یعنی مسیری که کره جنوبی پیمود. لذا در ایجاد قطب سوم خودروسازی اگر نخواهند در اکسل مناسب و تیراژ میلیونی کار کنند باز هم محکوم به شکست خواهند بود.»
شهریاری در پاسخ به این سوال که ایجاد قطب سوم خودروسازی چه تاثیری بر دو خودروساز بزرگ کشور می گذارد؟، گفت: «مجبور می شوند خود را با شرایط روز تطبیق دهند و به دنبال تولید محصولات روز بروند که این در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود.»
این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این سوال که ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور چقدر زمان می برد؟، گفت: «بستگی به سرمایه گذار، نوع سرمایه گذاری و دیدگاه دارد. این پروژه هم می تواند یک تا دو سال زمان ببرد و هم می تواند ده ساله تعریف شود.»
وی ادامه داد: «اما در مجموع من این اقدام را مثبت می دانم و معتقدم با توجه به شرایط امروز که درب واردات باز شده و هر خودرویی با هر کیفیتی وارد کشور می شود، اگر بخش خصوصی با مشارکت خودروسازان حرفه ای و بنام دنیا وارد این کار شوند بازار 80 میلیونی ایران برای آنها خواهد بود و این موضوع هم به نفع مصرف کننده، هم به نفع تولید کننده و هم به نفع سازندگان قطعات ایرانی خواهد بود و می تواند میزان تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد.»


منبع: سایت فرارو



شناسه خبری: 29657

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو