تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29599
ساعت 11:26 دوشنبه 9 تير 1393
مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران از تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی شده کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، شرلی آودیان افزود: طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی در قالب یک پروژه تعریف شده و با دعوت از متخصصین داخلی و خارجی انجام می شود.
وی ادامه داد: این طرح با حفظ استانداردهای بین المللی و تحت نظارت کمیته راهبردی پایگاه کلیساهای تاریخی ایران اجرایی خواهد شد.
آودیان با اشاره به مهمترین اقدامات پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران در 4 سال گذشته، تصریح کرد: از سال 1388 پایگاه کلیساهای ثبت جهانی اقدام به مستندنگاری کاملی درخصوص ابنیه مذهبی مسیحیان ایران کرد، دراین بازدیدها که از حدود 280 روستا با سابقه سکونت مسیحیان از کلیساها، قبرستانها و نیز خانه های واجد ارزش مستندنگاری صورت گرفت، عکس، فیلم و مدارکی به دست آمده است که این مستندات به زودی در قالب کتاب کلیساهای تاریخی ایران در دو یا سه جلد به چهار زبان به چاپ خواهد رسید.
مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران اظهار داشت: در جریان این بررسی بر اساس مستندات و مراجع 460 کلیسای بدست آمد که پس از بررسی این پایگاه مشخص شد حدود 150 کلیسا در وضعیت قابل قبولی هستند.
وی یادآور شد: مشارکت در برگزاری مراسم سالیانه تادنوس مقدس و دعوت از کارشناسان داخلی و خارجی برای شرکت در کارگاه های آموزشی یکی دیگر از اقداماتی است که طی چند سال گذشته در محل کلیسای تادنوس مقدس با رویکرد ارتقاء دانش کارشناسان داخلی و مشارکت کارشناسان خارجی با تخصص مرمت بناهای سنگی انجام شده است.

آودیان همچنین از حفاظت و مرمت دوره ای بر حسب ضرورت و نیاز کلیساهای ثبت جهانی با توجه به چارچوب های تعریف شده خبر داد و افزود: تهیه و آماده سازی پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک اصفهان، تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی، ساماندهی محوطه کلیساهای ثبت جهانی و مرمت کلیسای چوپان آذربایجان شرقی با مشارکت منطقه آزاد ارس از برنامه های مهم پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران است.







شناسه خبری: 29599

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو