برگزاری نشست تخصصی "مناطق آزاد و ویژه و روابط بین الملل"

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29570
ساعت 14:19 شنبه 7 تير 1393
اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و روابط بین الملل امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این نشست تخصصی که با حضور مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دکتر محمود سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد مسائل مربوط به جایگاه کشورها در روابط بین الملل، جایگاه مناطق آزاد ایران در روابط بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** "مناطق آزاد" راهی برای فرار از جنگل انباشتگی مقررات
در این نشست مهندس ترکان با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد جهان گفت: وقتی انوام بروکراسی های قانونی در دنیا شکل گرفت و کم کم جهان به جنگلی از مقررات تبدیل شد مناطق آزاد شکل گرفت تا از قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های زائد آزاد شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بنادر و مناطق آزاد قرار است از رویه های پیچیده و درهم آزاد شوند و فضای کسب و کار بهتری را برای کشور فراهم کنند.
ترکان ادامه داد: مناطق آزاد کشور بر این اساس با برنامه ریزی های جدید در دولت بر آن است تا خارج از قوانین دست و پاگیر برای توسعه ملی گام بردارد همانگونه که معتقدیم که مناطق آزاد کشور الگوی توسعه ایران 1404 است.
مشاور رییس جمهور معتقد است مناطق آزاد کشور می توانند اقتصاد ما را به چرخه تجارت جهانی متصل کنند.

** بین المللی شدن راهی برای جهانی شدن
دکتر سریع القلم در این نسشت با اشاره به جایگاه "بین المللی کشورها" گفت: هر کشوری برای پیشرفت نیاز به بین المللی شدن دارد.
وی افزود: اولین شرط توسعه ملی، تولید ثروت است و کشور ایران با ساحلی 2 هزار کیلومتری و ظرفیت های بزرگ اقتصادی و بین المللی می توانست در تولید ثروت بسیار موفق تر از حال حاضر باشد.
وی گفت: یکی از سئوالات جدی که مطرح است این است: "کدام کشوری در مجاورت ما یا در دنیا علاقمند است ایران پیشرفت کند؟ پاسخ مشخص است: هیچ کشوری". پس خودمان باید برای تولید ثروت و توسعه ملی تلاش کنیم.

** گزارش تصویری مرتبط

شناسه خبری: 29570

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو