گردهمایی جوانان مناطق آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29566
ساعت 18:27 پنج‌شنبه 5 تير 1393
اولین گردهمایی دستیاران جوان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این گردهمایی به همت حوزه دستیار جوان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با موضوع «جوان، مهارت‌های اقتصادی و توسعه پایدار ملی» از ساعت 15 در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار شد.
جوانان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که صبح امروز با تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی (ره) این گردهمایی را آغاز کردند امروز عصر با حضور مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی، مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران وزارت ورزش و جوانان گردهم آمدند.
در این گردهمایی که اجرای آن بر عهده رضا رشید پور بود؛ سعید اله بداشتی دستیار جوان مشاور رییس جمهور و دبیر همایش بر اهمیت حضور جوانان در تمامی حوزه ها به ویژه اقتصاد تاکید کرد. 
وی گفت: جوانان؛ امید آفرینان این کشور و کلید موفقیت کشور هستند. 
اله بداشتی ادامه داد: امروز با عنایت مشاور رییس جمهور جناب آقای مهندس ترکان حوزه دستیار جوان اقدام به راه اندازی یک کانون ارزیابی کرده است تا با استفاده از ماموریت سپرده شده، استعدادها و شایستگی های نسل جوان در مناطق آزاد شناسایی شود.

وی گفت: جوانان امید آفرین می خواهند از ذره ذره این خاک استفاده کنند و کارآفرینی و اشتغال خلق کنند و به ثروت ملی بیافزایند. 

اله بداشتی افزود: جوانان مناطق آزاد کشور این مناطق را می توانند به یک آوردگاه اقتصادی تبدیل کنند.

** به جوانان مناطق آزاد کشور اعتماد کنیم
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: به کارگیری جوامع محلی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان مناطق از اولویت ها و برنامه های مدیریت کلان مناطق آزاد و ویژه است چرا که اعتقاد داریم باید به جوانان در این مناطق اعتماد کرد.
به جوانان مناطق آزاد کشور اعتماد کنیم به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مهندس اکبر ترکان در گردهمایی دستیاران جوان مناطق آزاد و ویژه گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، به کارگیری جوانان در مناطق آزاد مورد توجه جدی قرار گرفت و در حال حاضر تمام مدیران این مناطق یک دستیار جوان منصوب کرده اند تا برنامه های کارآفرینی و موضوعات مربوط به جوانان منطقه را دنبال کنند. 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در مناطق آزاد برای جوانان کارآفرین در مناطق قطعه زمین های کوچک 200متری پیش بینی شده است تا مشاغل کوچک در مناطق آزاد آغاز شود.
ترکان تاکید کرد: توسعه جوامع محلی و به ویژه توجه به جوانان بومی در مناطق آزاد از جمله اولویت ها و برنامه های مناطق آزاد کشور است چرا که بها دادن به جوانان و در اختیار گذاشتن امکانات به آنان در آینده توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
مشاور رییس جمهور با اشاره به وجود 7 منطقه آزاد و 63 منطقه ویژه اقتصادی در کشور گفت: این مناطق ظرفیت های خوبی برای رونق کسب و کار جوانان دارند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مناطق آزاد اشاره کردو گفت: بر اساس بند 11 سیاست‌های ابلاغی 5 ماموریت شامل: تسهیل در امر تولید، توسعه صادرات، ماموریت انتقال و ارتقاء فناوری، تامین نیازهای کشور و تامین نیازهای مالی برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است.
ترکان ادامه داد: استعداد خوبی بری ایجاد مناطق آزاد جدید در جاسک و استان کردستان وجود دارد که در حال حاضر مراحل بررسی ایجاد آنها آغاز شده است.
مشاور رییس جمهور گفت: مناطق آزاد به عنوان هفت اقلیم متفاوت در کشور وجود دارند که  هرکدام رویکرد ها و کارکردهای متفاوتی را در خود قرار داده اند و این امکان را فراهم می کنند تا مناطق آزاد به عنوان الگوی توسعه ایران 1404 معرفی شوند.
ترکان با اشاره به فعالیت های دستیاران جوان در مناطق آزاد گفت: امیدواریم زمانی با حذف بروکراسی های زائد و دست و پاگیر حذف شوند تا جوانان بهتر بتوانند در تمامی عرصه ها حضور داشته باشند و در این میان دستیاران جوانان مناطق آزاد می توانند حلقه ارتباطی جوانان با مدیریت آن منطقه باشند.
مشاور رییس جمهور ابراز امیدواری کرد: با گرفتن دست جوانان در مناطق آزاد و ایجاد فرصت برای بروز و ظهور فعالیت های آنان به توسعه جوامع محلی کمک کنیم.
مشاور حسن روحانی در دولت تدبیر و امید ادامه داد: به همکاران خود در مناطق آزاد کشور توصیه کرده ام همواره شفافیت در فعالیت های خود را در رأس امور قرار دهند چرا که معتقدیم باید کاری کرد که هیچ گاه از انتشار آن خجالت زده نشویم.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد فرصتی است تا میزان کارایی و قابلیت کار و تفکر برنامه‌ریزان برای توسعه اقتصادی کشور مورد ارزیابی قرار گیرد، اظهار داشت: متاسفانه برای انجام کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مانند سایر مناطق کشور افراد نیازمند داشتن آشنا و پارتی هستند.
وی افزود: به همین خاطر من از دستیاران جوان مناطق آزاد می‌خواهم تا یاور، پارتی و آشنای کارآفرینان محلی مناطق آزاد باشند.

**
جوانان وسوسه کار دولتی نداشته باشند/در جامعه شفاف‌سازی صورت بگیرد
گلزاری به جوانان توصیه کرد که وسوسه کار دولتی را پیدا نکرده و به پشت میز نشینی عادت نکنند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عمده‌ترین موضوع در حال حاضر در برابر جامعه را اشتغال جوانان دانست و گفت: آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان 10 تا 15 درصد بیشتر از نرخ میانگین بیکاری در کل کشور است. اگر کل کشور 20 درصد بیکاری باشد این عدد در آمارهای رسمی اعلام نمی‌شود، نرخ بیکاری برای جوانان 30 تا 35 درصد است و در برخی از شهرها این نرخ تا 50 درصد هم می‌رسد. 
محمود گلزاری در همایش «جوان، مهارت‌های اقتصادی، توسعه پایدار» که در بعد از ظهر روز (پنجشنبه) در تالار رایزن برگزار شد، خاطرنشان کرد: اقای ترکان به دستیاران جوان گفته است که یاور بی‌پناهان باشند. این موضوع من را به یاد دعایی که در ماه مبارک رمضان زیاده خوانده می‌شود، انداخت.  در این دعا گفته می‌شود که « یا ناصر لمن لا ناصر له» از این دعا همان‌طور که در تجربه ثابت شده است به این نتیجه می‌رسیم که بعد از توحید و باور به خداوند متعال موضوع کمک رساندن به به مردم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 
وی به دستیاران خطاب به حاضران در جلسه توصیه کرد که اگر می‌خواهید در دنیا عزتمند باشید و در آخرت نیز به رستگاری برسید، باید یاور بی‌پناهان باشید. 
گلزاری با اشاره شعرهایی از حافظ، گفت: اگر به مردم کمک کنید اطمینان داشته باشید که خداوند در لرزشگاه‌های زندگی از شما حمایت خواهد کرد. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع شفاف‌سازی و لزوم آن در جامعه گفت: از پیامبر اکرم(ص) در باره کارهای ناپسند و غیر اخلاقی فرمودند که کاری که آن را از تو بپرسند و تو منکر آن شوی و یا از بازگو کردن آن خجالت بکشی کاری غیر اخلاقی و ناپسند است. 
گلزاری افزود: اگر کاری که انجام می‌دهید خوب است؛ به چه دلیل از بازگو کردن آن خجالت می‌کشید، آن را شفاف‌سازی کنید. اگر این روش دولت تدبیر و امید باشد و بزرگان این دولت بر انجام آن پای‌فشاری کنند؛ به معنای این است که در کارهای خود شفاف‌سازی را سرلوحه قرار داده‌اند. 
وی با انتقاد از دولت‌های گذشته در برخورد با جوانان تصریح کرد: برخورد با جوانان در دولت‌های گذشته یا جوان‌غافلی یا جوان‌هراسی یا جوان‌فریبی بوده است. 
گلزاری بیان کرد: اکثریت مدیران جامعه نسبت به موضوع جوان خود را به فراموشی می‌زنند و این قشر بزرگ را نادیده می‌گیرند. وی با بیان مصداقی در این باره گفت: برخی از افراد بارها به من گفته‌اند که قشر جوان با قشر میانسال چه تفاوتی می‌کند؟ اگر قرار باشد به مردم توجه شود، باید به تمام قشرهای جامعه را مانند هم دید. من به آنان پاسخ می‌دهم که کودک دوران ضعف و وابستگی، نوجوانی دوران گمشگشتی هویت و پیدا نکردن خود، میانسالی وابستگی به زندگی و مقام است و تنها قشری از جامعه که از استقلال و نشاط و پویایی برخوردار است، همین قشر جوان جامعه است. 
وی تاکید کرد که جوانان نیروها و سرمایه کشور هستند و به همین دلیل آنان با دیگر قشرهای جامعه تفاوت دارند. 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  به بیان خاطراتی از برگزاری نخستین کنفرانس جوان که در سال 1984 در یایلند برگزار شد اشاره کرد و گفت: در آن سال من در راس هیأتی از جوانان در آن کنفرانس شرکت کردیم و امام(ره) به ما توصیه‌هایی را انجام دادند. 
گلزاری افزود: در درون جامعه دو منبع زیر زمینی و رو زمینی وجود دارد که منبع زیرزمینی شامل نفت، گاز و طلا و غیره است و منبع رو زمینی را جوانان تشکیل می‌دهند. امام(ره) در آن سال فرمودند که «اصل منبع روی زمینی یعنی جوانان هستند». اگر ما به آنان برسیم می‌توانیم از منابع زیر زمینی و همچنین جنگل و دریا برای توسعه کشور استفاده کنیم و اگر از آنان کمک نگیریم دچار مشکل خواهیم شد. امام(ره) در ادامه فرمودند که «استعمارگران سعی می‌کنند که منابع روی زمینی ما رو به انحراف بکشانند تا منابع زیر زمینی ما را چپاول کنند.» 
وی بیان کرد: نگاه فراموشی از جوانان یک نگاه غیر دینی، غیر انقلابی و غیر از نگاه امام(ره) و رهبری است؛ به این دلیل که امام(ره) گفتند «هرگاه ما به نیروهای پرتوان و مخلص جوان تکیه کردیم چشمه‌هایی از پیشرفت در جامعه سرازیر شد.» 
گلزاری در ادامه ابراز کرد: جوان‌هراسی؛ یعنی اینکه با جوان امنیتی برخورد کرد و نسبت به آنان نگاه کنترلی داشت. این نگاه در گذشته‌ای نه چندان دور در کشور نسبت به نسل جوان کشور وجود داشت. که اکنون این نگاه کمتر شده است. 
وی با انتقاد از نگاه کنترلی به نسل جوان اظهار کرد: بسیاری از کارها به دلیل کنترل نسل جوان بوده است. گاهی دیده شده است که جلوی کارهای جوانان برای فعالیت‌های مختلف گرفته می‌شد. حتی با آنان مجوز فعالیت در سازمان‌های مردم نهاد نیز داده نمی‌شد که برای پیشرفت نسل جوان باید از چنین نگاه‌هایی خودداری شود. 
همچنین وی سومین نگاه به جوان را عوامفریبی دانست و نسبت به دادن مشاوران جوان که در برخی از وزارتخانه‌ها و نهادها وجود دارد را ناپسند ارزیابی کرد. 
گلزاری بیان کرد: من نمی‌توانم با اسم مشاور جوان ارتباط خوبی برقرار کنم. به این دلیل افرادی را دیدم و با افرادی برخورد داشته‌ام که مشاور جوان تبدیل به آدمی رانت‌خوار شده است. برخی دچار سرخوردگی شدند و برخی از مشاوران جوان هم بدون داشتن تجربه‌های عملی گاهی دخالت‌های اجرایی نادرستی را کرده‌اند. 
گلزاری ادامه داد: برخی نیز از عنوان مشاور جوان برای رسیدن به مقاصد خودشان استفاده می‌کنند به‌طور مثال از آنان می‌خواهند برایشان مصاحبه یا سخنرانی تنظیم کنند. که این تنها وظیفه یک مشاور جوان نیست. 
در ادامه این برنامه گلزاری عنوان دستیار جوان را عنوانی علمی‌، کاربردی‌ و دینی‌ دانست و گفت: ابن ابل حدید از مولا علی(ع) روایتی را نقل می‌کند که امام علی(ع) خطاب به مدیران میانسال مسول گفته است که شما باید جوانان را در کنار خود قرار دهید رای آن را بگیرید؛ زیرا رای جوان دارای خلاقیت و نوآوری است و شیوه هایی است که ممکن است در عمل نتواند آن را پیاده کرد نبابراین نظر جوان را بگیرید و آن را با تجربه خود به‌کار برید. 
وی ابراز امیدواری کرد که عنوان دستیاران جوان در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها جایگزین مشاوران جوان شود. 
گلزاری به مشکلات جوانان در جامعه اشاره کرد و بیان کرد: مشکلی که اکنون در جامعه وجود دارد رابطه میان سواد و بیکاری است. این رابطه نشان می‌دهد که هرچه سواد در جامعه بالاتر رود بیکاری افزایش می‌یابد.  این آماری است که چند روز گذشته از معاونت اشتغال وزارت رفاه گرفتم. آنهایی که کم‌تر سواد دارند کار بیشتری دارند نسبت به افرادی که داری مدرک کارشناسی ارشد هستند. 
گلزاری گفت: ما اکنون در یک دوره پنجره طلایی جمعیت قرار داریم. این دوره یک دوره 10 ساله است؛ به این معنا که جمعیت جوان ما ابتدا افزایش پیدا می‌کند و بعد از آن روبه‌ کاهش می‌رود. کاهش این جمعیت تا 50 سال ادامه پیدا می‌کند. در این دوره سطرح سواد در جامعه بسیار عالی خواهد بود.  اگر از ترکیب تعداد زیاد جوان همراه با تحصیلات بالا خوب استفاده شود، می‌توان به تجریه چین و ژاپن رسید و اگر در این باره کم‌کاری صورت بگیرد این موضوع کشور را به سمت بحران جدی خواهد برد. 
وی با بیان مثالی شعری از مولوی گفت: صدها هزار جوان تحصیل کرده در کشور وجود دارند. جوانان آب خرو شانی هستند که اگر در زیر کشتی انقلاب قرار بگیرند، کشتی را روبه جلو می‌برند. اگر برای آنان بخصوص در باره اشتغال‌شان برنامه‌ریزی صورت نگیرد، خدایی نکرده در داخل کشتی قرار می‌گیرند و بحران به بار می‌آورد. مشکلات جوانان اکنون نیز نگران کننده است. طلاق خشونت و اعتیاد نیز از دیگر مشکلات جوانان در جامعه کنونی است.
**
در ادامه این گردهمایی از دستیاران جوان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و کارآفرینان جوان کشور تقدیر شد.

** گزارش تصویری مرتبط 

** گزارش تصویری مرتبط



آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو