نقش توسعه اقتصادی در مناطق آزاد

توسعه از مفاهیم اقتصادی است که به صورت­های گوناگون مقوله پیشرفت و عدالت را در اقتصاد ملی ایران دنبال می­کند که از این منظر از جمله اولویت­های است که به نظر می­رسد فراتر از توسعه فرهنگی و سیاسی باشد و عملا به عنوان راه­برتر در اقتصاد کشورها خود را نشان داده است.
از این رو هر اندازه توسعه از منظر اقتصادی بیشتر حاصل شود، مقوله فرهنگ، سیاست و مولفه­های آن روشن­تر خواهد شد و عموم مردم علاقه بیشتری به ترسیم آن از خود نشان خواهند داد. 
از این جهت توسعه اقتصادی در مناطق آزاد کشور باید در اولویت قرار گیرد و فرهنگ به عنوان مکمل در نظر گرفته شود. 
به طوری که حتی مقوله گردشگری در مناطق آزاد بر‌خلاف این­که تصور می­شود که باید به صورت اولویت باشد، در واقع گردشگری در مناطق آزاد به صورت یک صنعت مکمل است که در خدمت تولید و رشد تجارت قرار می­گیرد. 
مناطق آزاد ایران پس از جنگ تحمیلی بوجود آمدند که طبق تبصره 19 قانون برنامه اول توسعه، مجوز تأسیس و راه اندازی سه منطقه آزاد کیش قشم و چابهار به دولت داده شد. 
این مناطق در سال 82 به 6 منطقه و در اواخر دولت دهم به 7 منطقه آزاد افزایش یافت. در واقع قانون برنامه اول در ارتباط با مناطق آزاد به همین جا ختم نشد به طوری که پس از آن در قانون برنامه‌های توسعه کشور در 4 برنامه دیگر مد نظر دولت‌ها قرار گرفت. 
دولت­ها سعی کردند از اهرم مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور استفاده کنند. آنچه در این بین حائز اهمیت فراوان است جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید است و این باید به عنوان رویه اصلی در مناطق آزاد مد نظر باشد. 
آنچه از دولت آقای روحانی انتظار می­رود این است که با توجه به استفاده از مدیران ارشدی که در رأس مناطق آزاد قرار گرفتند، به مقوله رشد صنعت، تولید و بازرگانی توجه بیشتری داشته باشند که مناطق آزاد با توسعه اقتصادی بتواند جان تازه­ای بگیرد. 
آنچه که در حال حاضر مهم است توجه به صنعت و رشد آن و جذب سرمایه­گذاری خارجی و حتی جذب سرمایه‌گذاری داخلی به صورت مشارکت دو جانبه یا چند جانبه در مناطق آزاد است که باید مورد توجه اکید دولت قرار گیرد. 
درحال حاضر شاید بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی در مناطق آزاد پرداخته می­شود که این مولفه‌ها می­تواند در اولویت­های برتر دیگری قرار بگیرند. 
لذا مدیران جدید مناطق آزاد باید شأن نزول مناطق را در نظر بگیرند و بدانند که اصلا مناطق آزاد در راستای چه اهدافی شکل گرفته­اند و نباید بحث اقتصاد، تولید و صنعت را در اولویت­های بعدی قرار دهند و درآمدهای حاصل از تجارت و صنعت را در اختیار فرهنگ قرار دهیم که مشخص نیست اهمیت آن در این مناطق تا چه اندازه است. 
در این­که فرهنگ مقوله مهمی است بحثی وجود ندارد، اما در حال حاضر در مناطق آزاد اقتصاد در اولویت اصلی است. در این راستا باید به مقوله اشتغالزایی، درآمدزایی و جذب سرمایه­گذاری خارجی و داخلی اهمیت بیشتری داده شود. همچنین بهبود فضای کسب و کار باید در مناطق آزاد شکل بگیرد اگر ما نتوانیم کسب و کار را در مناطق آزاد رونق دهیم در کجا می توانیم به تحقق آن کمک کنیم. 
ما باید فضای کسب و کار در مناطق آزاد را بر اساس استانداردهای جهانی بوجود بیاوریم و فضایی ایجاد شود تا رتبه پایینی که در فضای و کسب کار داریم را از طریق همین مناطق پوشش دهیم و روند رو به رشد را دنبال کنیم. دولت نباید هیچ گاه اهمیت مناطق آزاد را فراموش کند.

دکتر عبدالرسول خلیلی
** مدرس دانشگاه و کارشناس مناطق آزاد




برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :