ایجاد یک یک مکانیزم برای اجاره بها در کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29424
ساعت 10:38 شنبه 24 خرداد 1393
رییس جامعه بازاریان کیش با تاکید بر اینکه افزایش اجاره بها، اماکن اقتصادی، گردشگری کیش را با مشکل مواجه می کند گفت: این موضوع نیازمند یک مکانیزم و ضوابط تدوین شده است.

ابراهیم خلیلی در مورد اقدام های جامعه بازاریان در طول برگزاری جشنواره تابستانی کیش که از 22 خرداد ماه همراه با فستیوال جام جهانی فوتبال آغاز شده گفت: جامعه بازاریان همدوش با سایر تشکل ها برای هر چه بهتر شدن این جشنواره کمک خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه جامعه بازاریان کیش آمادگی خود را برای هرچه بهتر برگزارشدن جشنواره و جلب رضایت گردشگران اعلام کرده است افزود: با همکاری سازمان منطقه آزاد و در ستاد جشنواره ها اقداماتی در قالب نظارت بر قیمت ها ، رسیدگی به شکایات ، نظارت بر صدور مجوز های حراجی و فروش فوق العاده برای این ایام در نظر گرفته شده است.
خلیلی اعلام کرد: فعالان در بازار هم امادگی خود را اعلام کردند تا در چارچوب جشنواره بتوانند تخفیفات خوبی را برای مسافران و گردشگران در نظر بگیرند ،همچنین به منظور جلب اعتماد گردشگران اجناس خود را در قالب حراجی به معرض فروش خواهند گذاشت.
وی در مورد تخفیف در نظرگرفته شده از سوی هتلداران و رستوران داران برای ایام برگزاری جشنواره گفت : آنها تخفیف های ویژه ای برای گردشگران در نظر گرفته اند ، همچنین کیش ایروابسته به منطقه آزاد نیز در ایام جشنواره به گردشگران و مسافران تخفیف می دهد.
وی درصد تخفیف ها را از 20 الی 50 درصد عنوان کرد .
رییس جامعه بازاریان کیش افزود : امسال برای نخستین بار برنامه جشنواره ها بصورت قانونمند وضابطه مند دنبال می شود و قرار است در طول سال براساس مصوبات ستاد جشنواره برنامه های متنوعی برگزار شود.
وی با بیان اینکه امسال شاهد جشنواره های متفاوتی در کیش خواهیم بود افزود: امیدواریم هر ماه شاهد برگزاری یک جشنواره در جزیره کیش باشیم .

** ایجاد یک مکانیزم برای جلوگیری از افزایش اجاره بها اماکن اقتصادی
ابراهیم خلیلی با ابراز تاسف از اینکه هر ساله شاهد افزایش اجاره ها در کیش هستیم اظهار داشت : یکی از ضعف های عمده در کیش که با آن روبرو هستیم بحث افزایش اجاره بهای مغازه ها ، انبارها و محل سکونت است که این موارد تاثیر زیادی بر قیمت اجناس و خدمات دارد .
رییس جامعه بازاریان کیش تاکید کرد تلاش داریم مسئولین، مکانیزم و ضوابطی را برای جلوگیری از افزایش اجاره بها در نظر بگیرند .
وی با یاد آوری اینکه کیش یک منطقه گردشگری است و در سیاستهای دولت هم بدان توجه شده است گفت : سیاست ها باید نهادینه و قانونمند شوند تا در چارچوب آن عمده فعالیت ها در بحث سرمایه گذاری و یا خدمات گردشگری انجام گیرد.
خلیلی تاکید کرد : فعالین این عرصه در جزیره کیش نیز ضمن مسوولیت پذیری باید در چارچوب همین سیاست عمل کنند تا از سو استفاده های احتمالی جلوگیری شود و به نظر می رسد این مساله در کیش یک ضرورت است .
وی تصریح کرد : در صورت عملی و نهادینه نشدن این سیاست با افزایش هزینه ها و اجاره بها در طول سال روبرو خواهیم شد که به طور قطع برای گردشگری تاثیرمنفی خواهد داشت .
خلیلی تاکید کرد : نباید اجازه دهیم هزینه ها و قیمت ها به صورت نا متعارف افزایش پیدا کند ، اگر نتوانیم در این عرصه رقابت کنیم این افزایش برای مناطق گردشگری یک سم به حساب می آید .
وی اضافه کرد : زمانی که هزینه ها به ویژه اجاره بها افزایش پیدا می کند فعالان اقتصادی نمی توانند خدمات خود را کاهش دهند از این رو با ضرر و زیان مواجه خواهند شد .
خلیلی در ادامه خواستار همکاری سازمان منطقه آزاد برای جلوگیری از افزایش هزینه ها و اجاره بها شد .
وی با اعلام اینکه بیش از 70 درصد از فعالین اقتصادی کیش در حوزه گردشگری مستاجر هستند گفت : در حال حاضر تعداد 2100 واحد تجاری وجود دارد که 1600 واحد آن فعال است که حدود 60 درصد از واحد های تجاری در اختیار بخش خصوصی و بخشی از این اماکن در اختیار سازمان منطقه آزاد می باشد.

** در جذب گردشگر تنها به بخش خصوصی تکیه نکنیم / تعریف ساعت کار در کیش
به گفته رییس جامعه بازاریان کیش ، ما نباید در زمینه جذب گردشگر تنها به بخش خصوصی تکیه کنیم بلکه دولت هم باید قدم پیش گذارد ، ما اگر بهترین برنامه ها را در کیش برگزار کینم اما نتوانیم قیمتها را کاهش دهیم نمی توانیم گردشگر جذب کنیم .
وی تاکید کرد: رقابت در منطقه آزاذ موضوعی است که باید به جد دنبال شود .
خلیلی اظهار داشت: کشورهای همسایه تلاش می کنند تا با تعادل درقیمت ها و تخفیف های ویژه گردشگران بیشتری را جذب کنند.
وی به برپایی جلسه ای برای حل مشکلات بازاریان و ساعت کار بازار با حضور امام جمعه و مشاور عالی سازمان منطقه آزاد کیش اشاره کرد و افزود : در این جلسه مباحثی همچون جلوگیری از افزایش هزینه ها ، اجاره بها و ارائه خدمات بهتر به گردشگران مطرح شد .
وی در مورد ساعت کار در کیش گفت : متاسفانه بازارهای این منطقه در طول سال تنها دو نیم روز تعطیل هستند و بازاریان کیش در مقایسه با سایر مناطق کشور بیشترین ساعت کار را دارند و خدمات زیادتری را به گردشگران ارائه می دهند.
خلیلی خواستار تغییر ساعت کار مراکز اقتصادی در کیش شد و گفت: افزایش ساعت کار، هزینه فعالان اقتصادی را نیز افزایش داده ، بطوری که سبب افزایش دستمزدها و هزینه های جاری نسبت با سایر نقاط کشور است .
رییس جامعه بازاریان کیش با تاکید بر اینکه به دلیل گردشگری بودن منطقه باید یک ساعت کار مناسب تعریف شود افزود: این زمان باید بتواند رضایت مسافران و گردشگران را فراهم سازد و از طرفی به بازاریان هم فشاری وارد نشود و رضایت آنان نیز جلب شود.
وی به انجام یک طرح نظرسنجی برای بازاریان اشاره کرد و گفت : قرار است در این طرح و با یک کار کارشناسی راهکاری عملی پیدا کنیم تا در آن هم رضایت گردشگران و هم کارکنان و بهره برداران در بازار فراهم شود .
خلیلی با ابراز خرسندی از اینکه با روی کار آمدن دولت جدید ارتباط بخش خصوصی با دبیرخانه منطقه آزاد بیشترشده است افزود:حدود یک سال و نیم بیش تشکلی با عنوا ن شورای همکاری و هماهنگی فعالان مناطق آزاد با کمک جامعه بازاریان قشم ، چابهار و کیش ایجاد شد که در قالب این شورا برخی مطالبات مناطق و خلا های قانونی که طی سال های گذشته وجود داشت پیگیری می شود.

** منبع: ایرنا ـ کیش




شناسه خبری: 29424

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو