لزوم بهره مندی از مزیت های اقتصادی منطقه آزاد ارس و نخجوان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29402
ساعت 07:41 شنبه 24 خرداد 1393
وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری خودمختار نخجوان با هدف بررسی زمینه های توسعه مراودات اقتصادی، تجاری و صنعتی در راس هیاتی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران کشورش وارد منطقه آزاد ارس شده و از این منطقه بازدید نمود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آازد و ویژه اقتصادی، فامیل سید اف وزیر اقتصاد و صنعت نخجوان از سایت های صنعتی و گردشگری منطقه آزاد ارس و چند واحد سرمایه گذاری خارجی و داخلی در این منطقه بازدید کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست مشترک این هیات در جلفا با بیان اینکه مراودات کنونی بین نخجوان و ایران با وجود سابقه تاریخی طولانی و وجود منطقه آزاد ارس شایسته ظرفیت های موجود نیست گفت: رؤسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در سفر رئیس جمهور علی یف به تهران بر لزوم گسترش روابط بین دوکشور تاکید داشتند و اکنون باید با استفاده از فرصت پیش آمده قدم های اجرایی جدی تری برای توسعه روابط برداشته شود.
محسن خادم عرب باغی شرایط قانونی ویژه منطقه آزاد ارس و تسهیلات قانونی برای سرمایه گذاری آسان را از مزیت های این منطقه برای گسترش روابط و فعالیت های اقتصادی دوطرفه دانست و گفت: آذربایجانی ها سابقه تجاری و اقتصادی خوبی در طول تاریخ داشته اند و اکنون در جای جای دنیا فعالیت می کنند و باید از ظرفیت های موجود دو طرف مرز برای سرمایه گذاریهای بیشتر بهره گرفته شود.
وی با اشاره به برخی از موانع موجود در توسعه مراودات اقتصادی بین دو کشور اظهار داشت: موضوع ویزا یکی از مواردی است که باید بین دو کشور حل شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: ایران با پیشرفت های علمی و فناوری توانایی مناسبی برای ساخت و تامین ماشین آلات صنعتی را پیدا کرده است که تولید کنندگان و سرمایه گذاران نخجوانی می توانند از این زمینه مناسب برای تولید آسان و ارزان بهره بگیرند.
عرب باغی افزود: کشور ایران همچنین توان تامین مواد اولیه تولید را دارد و صنعتگران و تولیدکنندگان نخجوانی می توانند از این فرصت استفاده کنند.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی بین ملت ایران و آذربایجان گفت: دشمنان همواره با توطئه های خود تفرقه افکنی بین ملت های مسلمان را هدف قرار داده اند که خوشبختانه تاکنون به این هدف نرسیده و نخواهند رسید.
محسن خادم عرب باغی با اشاره به دوران جدایی و استقلال آذربایجان گفت: در آن زمان کشور آذربایجان بویژه نخجوان با مشکلات عدیده ای روبرو شد و ما سعی بر کمک برای حل آن مسایل داشتیم و اکنون پیشرفت های نخجوان در راستای توسعه برای ما نیز مایه خوشحالی است و خوشحال هستیم که حکومت برای رفاه مردم و توسعه کشورش تلاش می کند.

روابط اقتصادی کنونی قانع کننده نیست
فامیل سیداف وزیر اقتصاد و صنعت نخجوان در این دیدار با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای قدرتمند دنیا می باشد و موجب افتخار است گفت: ما قانع به روابط کنونی نیستیم و آماده ایم روابط در سطح گسترده تر افزایش یابد.
وی کمک های ایران در زمان مناقشه قره باغ را یادآور شد و با اشاره به لزوم گسترش روابط اقتصادی گفت: در سال های گذشته مبادلات خوبی بین ایران و نخجوان صورت گرفته است و ادامه دارد، اما وضعیت کنونی برای ما قانع کننده نیست.
سید اف گفت: 450 شرکت فعال در نخجوان فعالیت اقتصادی و تولیدی دارند و با 40 کشور دنیا رابطه داریم که ایران یکی از آن هاست و این ارقام برای منطقه ای با 450 هزار نفر جمعیت موفقیت خوبی است.
وی گفت: شرایط خوبی برای سرمایه گذاران در منطقه آزاد ارس فراهم شده است و من از سرمایه گذاران نخجوان برای سرمایه گذاری در ارس دعوت کرده ام، چراکه تجارت و سرمایه گذاری در ارس پرسود و سهل خواهد بود.

وی افزود: برخی موانع در مراودات تجاری بین دو کشور وجود دارد که بویژه در حوزه گمرکی بهتر است این موانع مرتفع شود.



شناسه خبری: 29402

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو