روابط عمومی خلاق ، روابط عمومی نوین

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29116
ساعت 16:28 شنبه 27 ارديبهشت 1393
27 اردیبهشت فرا رسیده روزی که شوراي فرهنگ عمومي كشور به پيشنهاد دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آن را به عنوان روز روابط عمومي در تقويم رسمي كشور تعيين كرد.

روز ارتباطات و روابط عمومی در دنیایی که بیش از پیش برای نیل به اهداف نیاز به  استفاده هوشمندانه و برقراری ارتباط خلاقانه توسط ابزار اطلاع رسانی با محتوای انسانی و فکری دارد مرا بر این می دارد به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ روابط عمومی و رسانه گوشه ای از تجربیات خود را در طول دو دهه  فعالیت در این حوزه ها به رشته تحریر در آورم. فعالیت هایی که با تمام کمی ها در امکانات و کاستی ها در فهم روابط عمومی پویا همراه بود.
در باب روابط عمومی و شیوه های آن ، استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی ، لزوم دانش محور و دانش پذیر بودن آن سخن های بسیاری گفته شده ، همایش های بسیاری برگزار شده  و مقالات متعددی در نشریات مکتوب یا مجازی درج شده است. از اصل اساسی وجود وسایل ارتباطی به عنوان مهم ترین رکن روابط عمومی که بگذریم ، روح یک سیستم فعال  و پویا است که می تواند نگاه ها ، اهداف ، خط مشی ها و برنامه های آن مجموعه را به کالبد فیزیکی تزریق کند و انتظار یک فعالیت رو به جلو و سازنده را داشته باشد.
روابط عمومی هر سازمانی ، به عنوان زبان گویا و عنصر پویای آن سازمان که حلقه ارتباطی واحد های درون سازمانی ، برون سازمانی و منعکس کننده فعالیت های آن سازمان در تحقق اهداف عالیه مدون در برنامه های استراتژیک آن با حفظ روحیه و اخلاق مداری است را می توان روح سازمان دانست و هر روحی برای حفظ پویایی خود می بایست درک دقیقی از شرایط و اتفاقات پیرامون خود داشته باشد، اما درک شرایط و اتقاقات نیز مانند همان ابزار ، به نوعی توانایی اتصال و ارتباط منجر به تحرک سیستم نخواهد شد. 
حال سوال این جاست  که آن عنصر سازنده در ایجاد اتصال و پیوند منجر به تحرک سیستم که بتواند با استفاده از فیدبک های متوالی در طول زمان فعالیت ، قابلیت خود ترمیمی و ارتقا سیستم را ایفا کند چیست؟
به هر حال تمامی روابط عمومی ها به نوعی ، از قوه ادراک مناسب جهت تشخیص صلاحیت های سازمان خود، درک افکار عمومی، ابزار ارتباطی به اندازه ی ظرف زمانی و مکانی سازمان ، تجربه های پیشین و شم اطلاع رسانی برخوردارند ، اما عنصر مهمی که سبب تمایز روابط عمومی های از یکدیگر می شود، خلاقیت روح روابط  عمومی آن سازمان است. بهره گیری از خلاقیت در زمینه‌هایی که می‌تواند تسهیل کننده ارتباط سازمان با واحد های گوناگون درون سازمانی یا برون سازمانی شود در شناسایی کار یا وسیله‌ای که می‌تواند این ارتباط را سرعت بخشد، محتوای پیام‌هایی که می‌تواند «ضریب القاء و اقناع » فوق‌العاده‌ای داشته باشد، سنجش افکار عمومی  و صدها زمینه و مورد دیگر عنصر حیاتی بقا ، خود ترمیمی و رشد واحدهای روابط عمومی است که با تجهیز این واحد با افراد خلاق و ابزار متناسب با این خلاقیت  می‌توان نوعی «اتاق فکر » برای سازمان مهیا نمود.
قاعدتا در یک یادداشت کوتاه به مناسبت روز 27 اردیبهشت ، روز ارتباطات و روابط عمومی نمی توان حق مطلب را ادا نمود ، اما اشاره به همین نکته مهم می تواند دغدغه ذهنی روابط عمومی ها را به چالش کشیده و زمینه بروز تفکر در تبدیل روابط عمومی های سنتی به روابط عمومی های نوین با استفاده از ابزار خلاقیت را فراهم نماید. نباید فراموش کرد که سازمانها بخش وسيعي از جامعه را شكل مي دهند . بنابراين سازمانهاي توسعه يافته و منسجم ، بنياد اصلي جامعه توسعه يافته خواهد بود و روابط عمومي امروز بايد بتواند در جهت دهي افكار عمومي و سازمان در مسير تحول و توسعه ، به صورت خلاق نقش كليدي ايفا نمايد . چشم انداز ايران 1404 گوياي اين نكته است كه فرصت زيادي براي رسيدن به توسعه مطلوب نمانده است  لذا روابط عمومی خلاق و نوین می تواند نقش موثری در برداشتن بلندترین گام نیل به این هدف ایفا کند.

امین افقی 
** مدیر روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی



شناسه خبری: 29116

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري