همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی با مناطق آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28988
ساعت 13:43 يکشنبه 14 ارديبهشت 1393
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی از هدفمند شدن کاوش های باستان شناسی در سال 93 خبر داد و گفت: قراراست با همکاری پژوهشگاه و سازمان های مناطق آزاد کارهای پژوهشی مشترکی را در سواحل جنوبی انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از مهر، جلیل گلشن گفت: کاوش هایی که در رابطه با سدها انجام می شود هدفمند نیستند زمانی که به ما خبر می‌دهند سدی در حال ساختن است؛ طبق وظیفه به آنجا رفته و کارهای باستان شناسی را انجام می دهیم درحالی که باید این کاوش ها هدفمند باشد به عنوان مثال محوطه ای در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است، مهمترین سایت آن انتخاب می شود و باستان شناسان با شناخت قبلی به سراغ آن می روند تا اطلاعات ناقص دوره تاریخی مورد نظرشان را با بررسی آن محوطه کامل کنند. در مورد دیگر ممکن است که شناختی درباره حضور اشکانیان در جنوب کشور نداشته باشیم اما برخی از تپه ها و محوطه ها در آن محدوده هستند که ممکن است بررسی آنها باعث تکمیل اطلاعاتمان در این زمینه شود.
گلشن گفت: کار کاوش محوطه هایی که شاخص بودند ولی در گذشته کارشان تعطیل شده را انجام می دهیم مانند شهر سوخته، جیرفت و یا حتی سیلک. همچنین در استانهای مختلف و جزایر جنوب و خلیج فارس فعالیتهای پژوهشی درباره خلیج فارس را ادامه خواهیم داد.
وی گفت: قصد داریم با مناطق آزاد به صورت مشترک کارهای پژوهشی  در چابهار، کیش و یا سواحل جنوبی انجام دهیم و برنامه های پژوهشی را در همه حوزه های باستان شناسی، مردم شناسی، معماری و شهرسازی گسترش دهیم. به خصوص در استانهایی که تحت تاثیر پارس جنوبی قرار دارند. مانند هرمزگان، بوشهر، فارس و ... .

گلشن ادامه داد: در این استانها قرار است جاده و خطوط لوله در ارتباط با پارس جنوبی کشیده شود بنابراین این جاده ها و عملیات نباید در تعارض با فعالیتهای باستان شناسی باشد و یا تعداد زیادی کارگر مشغول به کار می شوند و باید شهرکهای جدید ساخته شود. پس معماری این شهرک ها باید منطبق با معماری منطقه باشد بنابراین لازم است تا معماری منطقه شناسایی شود تا براساس آن الگو، شهرک های جدید را بسازند.



شناسه خبری: 28988

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو