سلفچگان؛ سرزمینی با ویژگی‌های خاص در قلب ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28967
ساعت 07:58 شنبه 13 ارديبهشت 1393
سفرا و رایزنان اقتصادی کشورهای خارجی از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بازدید کرده و در جریان روند سرمایه‌گذاری‏‌‏های خارجی و ظرفیت‌های ایجاد شده در آن قرار گرفتند.

سفرا و رایزنان اقتصادی کشورهای ارمنستان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، ترکمنستان، کره شمالی، چین، ژاپن، فیلیپین، ایتالیا، روسیه و گروه‌های دوستی ایران و پاکستان و ایران و کره شمالی با حضور در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بعد از نشستی با مسئولان، از  بخش‌های مختلف این منطقه بازدید کرده و در جریان روند سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های ایجاد شده قرار گرفتند.
این نشست با حضور رحیم‏‌‏پور معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه، حجت‏‌‏الاسلام والمسلمین صالحی‌منش، استاندار قم و احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به منظور آشنایی با ظرفیت‌های موجود و توسعه روابط اقتصادی این کشورها با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی راهی برای پیشرفت بیشتر ایران
در آغاز نشست طبق آداب و رسوم دیرینه ایرانیان میزبان محمود زمانی قمی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با قدردانی از حضور سفرای حاضر در نشست که به‌جز ایتالیا نمایندگان کشورهای منطقه و شرق آسیا محسوب می‏‌‏شدند هدف برگزاری این نشست را معرفی جاذبه‌ها و تشریح قوانین سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای این کشورها اعلام کرد.
وی در ادامه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را قلب اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های شگرف علمی در بعضی از زمینه‌ها جایگاه بس عظیمی کسب کرده تا جایی که در زمینه نانو رتبه هشتم جهان را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تصریح کرد: ایران برای نیل به مراحل بالاتر پیشرفت در همه زمینه‌ها مسیر سرمایه گذاری را آسان‌تر کرده که تصویب قانون‌های سرمایه‌گذاری خارجی و سوبسیدهایی که در این قانون‌ها دیده شده در راستای همین موضوع است.
وی این نشست را نقطه خوبی برای ارتباط این کشورها با منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اعلام کرد و گفت: بازدید امروز زمینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری، ترقی و توسعه اقتصادی ایجاد خواهد کرد.
بعد از مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، حجت الاسلام صالحی منش استاندار قم به ایراد سخن پرداخت و سیاستهای دولت تدبیر و امید را در راستای توسعه روابط خارجی در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی اعلام کرد.

استان قم دارای ویژگی‌های خاص برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی است
صالحی منش ضمن اشاره به ظرفیت‌های استان قم در ارتباط با وی‍ژگی‌های فرهنگی استان اظهار داشت: این استان به دلیل وجود حوزه‌های علمیه به عنوان قطب فرهنگی جهان اسلام، مکتب تشیع و پرورش دهنده علمی، فقهی و فلسفی در جهان محسوب می‌شود.
استاندار قم خاطرنشان کرد: از لحاظ علمی وجود 32 مرکز دانشگاهی رونق خاصی به استان قم بخشیده و کمتر شهری دارای این ظرفیت‌ها به صورت همزمان است.
این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر تمام موارد عنوان شده با توجه به زیرساخت‌های صورت گرفته استان قم یکی از نقاط مواصلاتی مهم برای اتصال شمال به جنوب و غرب به شرق محسوب می‌شود.
صالحی‌منش در پایان سخنان خود با ابراز تمایل به سرمایه‌گذاری‌ کشورهای خارجی در این استان گفت: سرزمینی با این ویژگی‌های خاص در مرکز کشور بهترین موقعیت و ظرفیت برای کشورها و گروه‌های تجاری خارجی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است.
ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه میهمان و میزبان دیگری بود که بعد از این دو تن سخنانی برای سفرا بیان کرد؛ میهمان از جهت مهمان قمی‌ها بودن و میزبان از جهت میزبانی سفرای کشورهای حاضر را داشتند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قلب ایران است
رحیم‌پور در این نشست 70 درصد معاملات اقتصادی ایران را با کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کرد و گفت: هدف این نشست آشنایی کشورهای منطقه و شرق آسیا با یکی از مناطق ویژه اقتصادی در قلب ایران به نام «منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان» است که دارای شرایط ویژه برای مشارکت‌های اقتصادی و ترانزیتی است.
رحیم‌پور تصریح کرد: با روی کار‌آمدن دولت یازدهم تحولاتی خوبی در زمینه روابط بین‌المللی با دیگر کشورها به وجود آمده تا جایی که طبق مقایسه‌های صورت گرفته رفت ‌و آمدها و همکاری‌های ایران در ماه‌های اخیر به نسبت زمان مشابه در سال گذشته سه برابر شده است.
وی با اشاره به تصور ذهنی مردم در مورد شهر قم به عنوان یک منطقه فرهنگی و مذهبی گفت: این تصور درستی است اما ویژگی اقتصاد وجه دیگری است که باید به آن توجه شود چرا که اقتصاد یکی از نیازهای اولیه انسان و بشر بوده و در سال‌های اخیر هم فشارهای زیادی در این زمینه به مردم وارد شده است.
معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان دارای شرایط خاصی است که مهمترین ویژگی آن قرار داشتن در قلب کشور و نزدیکی این منطقه به چندین استان مهم ایران است.
وی در ادامه افزود: سه نکته حائز اهمیت اقتصادی در این منطقه جمع شده است از جمله تزانزیت، توریسم مذهبی و تجارت منطقه آزاد که با استفاده از این وی‍ژگی‌ها هر دوطرف مشارکت کننده در زمینه سرمایه‌گذاری به بهره‌وری خوبی دست می‌یابند.
رحیم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود هدف دولت روحانی را تامین معیشت و رفاه بیشتر برای مردم ایران عنوان کرد و گفت: یکی از اهدافی که در مسیری مذاکرات هسته‌ای که حق مسلم ایران بود طی شد باز کردن راهی برای تعامل بیشتر با کشورهای جهان بود.
وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی رئیس دولت به وزارت خارجه اولویت قرار دادن مشارکت‌ها و همکاری‌های اقتصادی با سایر کشورها برای رفاه بیشتر مردم است.
معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه گفت: ایران دارای هفت کشور همسایه زمینی و هشت کشور همسایه دریایی است که با افزایش روابط اقتصادی ایران با این کشور 60 درصد از مراودات ایران با این 15 کشور همسایه است.

ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم را در زمینه اقتصادی سرآمد می‌کند
مسئول و سخنران دیگر این نشست احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود که شهر قم را  مرکز انقلاب اسلامی و ام‌القرای جهان اسلام معرفی کرد و گفت: بزرگان زیادی در این شهر تربیت شدند که در پیروزی و پیشرفت انقلاب اسلامی موثر بوده‌اند.
وی، نقش قم در ایران را مهم تلقی کرد و اظهار داشت: قم علاوه بر کارکرد فرهنگی و اجتماعی در کشور با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در زمینه اقتصادی هم می‌تواند سرآمد و نمونه منطقه باشد با وجود اینکه مدت زیادی از راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی نمی‌گذرد.
امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به دلیل قرار گرفتن قم در محور مواصلاتی کشور و اتصال استان‌ها ‌در جهت شمال به جنوب و غرب به شرق، احداث شهر فرودگاه بین المللی در این منطقه و نزدیکی به فرودگاه امام خمینی(ره) را از دیگر مناطق اقتصادی برای سرمایه‌گذاری متمایز شده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناامن بودن کشورهای منطقه، عنوان کرد: ایران امن‌ترین کشور منطقه و استان قم امن‌ترین شهر ایران است.
وی ابراز داشت: استان قم با وجود وسعت کم و آب ‌و هوای کویری دارای موقعیتی است که با طی مسافت کوتاهی می‌توان به چشم اندازهای طبیعی و کوهستانی دست ‌یافت که خود این عامل دیگری در جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود.
امیرآبادی همچنین با اشاره به حضور بالای 20 میلیون زائر و مسافر در استان قم، گفت: این وی‍ژگی خوبی برای افراد علاقمند برای سرمایه‌گذاری در زمینه توریستی و ساخت هتل‌ است.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی حمایت‌های خوبی انجام داده، از جمله تصویب قانون‌های ممنوعیت گمرک و مالیات برای منطقه آزاد و ویژه سلفچگان که همین نشان دهنده حمایت مجلس شورای اسلامی ایران از سرمایه‌های خارجی است.
بعد از سخنان مسئولین، کلیپ ها و اسلایدهایی برای آشنایی بیشتر با ابعاد و ظرفیت های مختلف منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای سفرا و افراد حاضر به زبان انگلیسی در سالن پخش شد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

واکنش سفیران کشورهای منطقه به ظرفیت های اقتصادی منطقه ویژه سلفچگان
در بخش پایانی نشست چند تن از سفرای کشورهای حاضر به بیان نظرات خود پرداختند که در نوع خود جالب بود. چندتن از سفرای حاضر از گردهم آمدن خیلی از ویژگی های بارز و مختلف اقتصادی به صورت یکجا در این منطقه به وجد آمده و ابراز علاقمندی برای گسترش روابط کردند، اما در این میان سخنان طعنه آمیز سفیر ارمنستان در قلب خاک ایران جای بسی تامل برای مسئولین داشت که امیدواریم تلنگری باشد که ثمره آن در آینده نمایان شود.
گریگور آراکلیان سفیر ارمنستان با اشاره به گسترش روابط ایران و ارمنستان در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی گفت: یکی از دلایل عقب‌افتادگی روابط اقتصادی تناقض قانون‌ سرمایه‌گذاری خارجی با تولیدات داخلی است.
سفیر ارمنستان تصریح کرد: به خاطر همین تناقض می‌بینیم که در ارمنستان بیش از 3 هزار شرکت ایرانی وجود دارد ولی تعداد شرکت‌های ارمنستانی در ایران به اندازه تعداد انگشتان دست است، یعنی برای هر هزار ارمنی یک شرکت ایرانی وجود دارد.
وی در ادامه افزود: اما با سیاست‌ گسترش روابط خارجی دولت روحانی امید بهبود وضعیت‌ و ایجاد ترافیک گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یافته است.
نورمحمد یادمانی سفیر پاکستان نیز اظهار داشت: پاکستان و ایران از روابط دیرینه برخوردار بوده و مشترکات فرهنگی زیادی دارند.
وی افزود: دو کشور در حال حاضر دو دولت جدید را تجریه می‌کنند که هر دو نیز به دنبال ایجاد روابط تازه‌ای با یکدیگر بوده و در سفرهای اخیر مقامات هم توجه زیادی بر مسئله اقتصادی شده است.
سفیر پاکستان گفت: باید از فرصت‌های ایجاد شده در این بازدید بهره‌وری بیشتری کرد تا نقطه عطفی برای شروع همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در مسیر منافع دو کشور باشد.
نصیر احمدنور سفیر افغانستان نیز در پایان نشست با اشاره به اهمیت خاص این بازدید برای سفرای کشورهای منطقه گفت: این بازدید برای کشور افغانستان از ویژگی متمایزی برخوردار است چرا که افغانستان و مردم آن با ایران مراودات زیادی از جنبه‌های مختلف دارند.
وی افزود: جامعه صنعتی ایران حضور چشمگیری در کشور افغانستان دارد که با توجه به نامگذاری امسال توسط رهبری این کشور به «فرهنگ و اقتصاد» زمان مناسبی هم برای توسعه بیشتر روابط فرهنگی و اقتصادی است.
سفیر افغانستان در ایران تصریح کرد: نقش فرهنگی، مرجعیت دینی و سیاسی شهر قم در جهان برای همگان آشکار است ولی بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نشان داد که شهر قم می‌تواند جایگاه خوبی نیز از لحاظ اقتصادی در ایران داشته باشد.
وی در ادامه افزود: استان قم در چهارراه ترانزیت مواصلات ایران قرار دارد همانطور که کشور ایران و افغانستان دارای این ویژگی در منطقه هستند.
احمدنور گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای ایجاد روابط از ویژگی‌های خوبی برخوردار است که می‌تواند منافع مشترک دو کشور را تامین کند و باید هر مشکلی در این بین وجود دارد را برطرف کرد.
سفرا بعد از این نشست ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای آشنایی بیشتر با شهر قم از لحاظ فرهنگی و مذهبی از کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز بازدید کردند.


منبع: فارس



شناسه خبری: 28967

آخرین اخبار

ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت انتصاب مجدد رییس کمیته امداد
«انزلی» میزبان اولین دوره مسابقات كبدی ساحلی قهرمانی جهان شد
امضای 5 قرارداد به ارزش بیش از 2000 میلیارد و 767 میلیون دلار در منطقه ویژه پتروشیمی
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه پتروشیمی

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو