جزاير فارور بزرگ و کوچک توسعه مي يابد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28898
ساعت 17:06 شنبه 6 ارديبهشت 1393
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه هاي این سازمان براي توسعه جزاير فارور بزرگ و كوچك خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، علی اصغر مونسان در بازديد از جزاير فارور كوچك و فارور بزرگ  به برنامه هاي اين سازمان براي رونق و آباداني اين جزاير اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه امكان مسكوني شدن اين جزاير وجود نخواهد داشت قصد داريم فارور كوچك را با مساحت يك و نيم كيلومتر مربع به ديزني لند تبديل كرده و براي فراهم شدن شرايط بهتر جهت جذب گردشگر به اين جزيره و توسعه گردشگري مجوز ساخت چند هتل پنج ستاره براي سرمايه گذاران علاقه مند صادر مي شود.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش درخصوص طرح هاي توسعه اي براي جزيره فارور بزرگ اظهارداشت: ساخت يك سد خاكي با هدف ايجاد فضاي سبز و تامين آب شرب از جمله نخستين طرح هاي عمراني در اين منطقه است.
فارور بزرگ از جزیره‌های ایرانی خليج فارس است كه در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ قانون الحاق جزاير هندورابي و فارور كوچك و بزرگ ‌به محدوده  منطقه آزاد كيش از سوي دولت ابلاغ شد.
جزیره فارور در شمال جزيره سيري و جنوب غربی بندر لنگه، در نزدیکی ابوموسي و55 كيلومتري جزيره كيش قرار گرفته‌است. فارور از یک توده ارتفاعات آتشفشاني پوشیده شده وبه طور کلی کوهستانی با کوه‌های بلند است. در میان این کوه‌ها دره‌های پردرخت و سبزی وجود دارد. درختان آن گرمسیری است که بلندی این درخت‌ها در برخی نقاط جزیره گاه تا ۱۰ متر می‌رسد.
در ضلع جنوبی جزیره دشت نسبتاً همواری وجود دارد. در این قسمت از جزیره تپه‌های زیرآبی وجود دارد. در منتهی‌الیه کرانهٔ جنوبی جزیره، تپه‌ای در فاصله حدود ۲۰۰ متری از کرانه در زیر آب قرار گرفته که رأس آن به صورت تخته‌سنگی به بلندای مستقیم ۵ متر از آب بیرون زده‌است.
جزیرهٔ فارور دارای کانسارهای آهن، سنگ كاربيت، سنگ گرانيت، سنگ‌های سيليس، خاک‌های قرمز و دیگر فلزات است.
جزیره فارور بزرگ یکی از کانون های زیست حیات وحش است و تعداد زیادی از پرندگان از قبیل عقاب ماهی‌گیر، طوطی، چک چک، قمری، چکاوک کاکلی، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم جنبانک زرد، دم سرخ معمولی، چک چک سرسیاه، زنبورخور معمولی، یاکریم و همچنین پستاندارانی از قبیل یک نوع خارپشت، مارمولک، مار جعفری و حشراتی چون عقرب در آن زندگی می‌کنند. همچنین این جزیره تنها نقطه ایران است که آهوی کوهی در آن زندگی می کند.
جزیره فارور کوچک یا فرورگان نيز از جزیره‌های غیر مسکونی و ديدني ایرانی در خلیج فارس است. این جزیره با مساحت يك‌ونيم كيلومتر مربع در 61 كيلومتري كيش و 19 كيلومتري فارور بزرگ قرار دارد . جزيره غيرمسكوني فاروركوچك و سواحل آن، به‌علت موقعيت اقليمي و استقرار در مسير مهاجرت پرندگان دريايي، زيستگاه گونه‌هاي متنوع پرندگان مهاجر و بومي ودرمسير حركت كشتي‌هاي عبوري از خليج‌فارس قرار گرفته است .



گالری تصاویر

شناسه خبری: 28898

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو