منطقه آزاد انزلی موتور محرکه توسعه گیلان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28872
ساعت 09:35 پنج‌شنبه 4 ارديبهشت 1393
منطقه آزاد انزلی موتور محرکه توسعه استان گیلان، منطقه شمال و در نهایت ایران است بنابراین می طلبد مسئولان به این ظرفیت عظیم توجهی ویژه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد انزلی یکی از هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور است و همچنین این منطقه نزدیکترین منطقه آزاد به پایتخت است.

نقش توسعه آفرینی منطقه آزاد انزلی برای گیلان، منطقه شمال و در نهایت ایران بسیار حائز اهمیت است زیرا  مناطق آزاد یک مدل توسعه مدیریتی و توسعه اقتصادی هستند با ایجاد یک سری مزیت های خاص در یک محدوده های خاص برای جذب سرمایه گذار راه اندازی می شوند.
بنابه تعاريف بين المللي منطقه آزاد محدوده حراست شده بندري و غير بندري است كه از شمول برخي از مقررات جاري كشور متبوع خارج بوده و با بهره گيري از مزايايي نظير معافيت هاي مالياتي، بخشودگي سود و عوارض گمركي، عدم وجود تشريفات زائد ارزي، اداري و مقررات دست و پاگير و همچنين سهولت و تسريع در فرآيندهاي صادرات و واردات با جذب سرمايه گذاري خارجي و انتقال فناوري به توسعه سرزمين اصلي كمك مي کند.

مناطق آزاد یک مدل توسعه مدیریتی و توسعه اقتصادی هستند
منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي انزلي اهدافي همچون عمران و آباداني و ارائه خدمات عمومي، رشد و توسعه اقتصاد، جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي، ايجاد اشتغال سالم و مولد، تنظيم بازاركار و كالا، تشويق توليد و صادرات كالا، ورود و حضورفعال در بازارهاي منطقه اي و جهاني، جذب فناوري هاي جديد وانتقال علم و دانش فني به عوامل توليد داخلي همسو با توسعه علمي و فناوري جهان، تسريع در فرآيندهاي تجاري، اقتصادي و فناوري (كاتاليزور) با ايجاد بستر مناسب برای انجام آزمايشي طرح ها و تعميم آن به سرتاسر كشور  كه رسالت تعامل فعال با جهان، منطبق با سند چشم انداز بيست ساله كشور را دنبال مي کند.
رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در این خصوص با اشاره به اينكه منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در شمال كشور است، گفت: منطقه آزاد انزلي از ظرفيت هاي قانوني و پتانسيل هاي فراواني براي گسترش مراودات دو جانبه برخوردار است.
رضا مسرور با بيان اينكه سرمايه گذاري هاي مناسبي در زمينه گسترش زير ساخت هاي حمل و نقل جاده اي، دريايي و ريلي در سالهاي اخير در اين منطقه انجام شده است، افزود: حمل كالا از اروپا به آسياي جنوب شرقي از كريدور شمال جنوب( نوستراك) كه از مسير انزلي و آستاراخان عبور مي كند از نظر هزينه و زمان بسيار مقرون به صرفه تر از مسيرهاي موجود است.
وی اظهارداشت: با توجه به بازار ۳۵۰ ميليوني و رو به رشد كشورهاي (cis ) گسترش همكاريهاي منطقه آزاد انزلي با مناطق آزاد كشور روسيه از اولويت هاي اين سازمان است.

درياي خزر ظرفيت مناسبي براي سرمايه گذاري گردشگري است
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: درياي خزر ظرفيت مناسبي براي سرمايه گذاري گردشگري است بنابراین باید به این مهم توجهی ویژه شود.
وی افزود: منطقه آزاد انزلي با وجود قوانين بسيار مناسب نظير انواع معافيت هاي مالياتي و ايجاد امنيت سرمايه و دارايي از مناطق بسيار مستعد برای جذب افزايش جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي به شمار مي آيد.
مسرور اظهارداشت: منطقه آزاد تجاري صنعتي يكي از بهترين مناطق جغرافيايي از نظر توسعه فعاليت هاي گردشگري، اقتصادي، صنعتي و تجاري با توجه به نزديكي به شهر رشت و بندر انزلي است و توان ايجاد رقابت با بنادر كشورهاي حاشيه درياي خزر را دارد.
وی اذعان داشت: این منطقه با داشتن دريا، جنگل، تالاب درصدد است با توسعه گردشگري، حفاظت از تالاب بين المللي انزلي، توسعه كاربري هاي توريستي، راه اندازي مسير دريايي به ديگر بنادر شمالي كشور بتواند باعث توسعه خدمات گردشگري منطقه اي، ملي و فراملي شود.
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي با توجه به اينكه كشاورزي فعاليت محوري استان گيلان است، از مناطق بسيار مستعد برای ايجاد صنايع فرآوري تبديلي و بسته بندي محصولات كشاورزي است و ارزش افزوده را در استان باعث مي شود.
وی افزود: این منطقه در كاركردهاي اقتصادي خود مي تواند اموري را همچون پشتيباني صادراتي و بازاريابي، بازارسازي خدمات، خدمات لجستيك محصولات كشاورزي را در استان عهده دار و كشاورزي سنتي را به كشاورزي نوين كه آميزه اي از صنعت و تكنولوژي است، تبديل کند.
مسرور همچنین از خلق مزیت جدید برای صادرکنندگان در منطقه آزاد انزلی خبر داد و اظهارداشت: برای صادرکنندگان از طریق منطقه آزاد انزلی معافیت ها و تخفیفات ویژه صادراتی بر اساس ظرفیت قانونی مناطق آزاد در نظر خواهیم گرفت.

منطقه آزاد انزلی به عنوان نقطه پایلوت تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر 
وی با اشاره به ظرفیت های تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز این مبادلات را رو به افزایش اعلام کرد و افزود: وجود مزایا و معافیت های قانونی، نزدیکی جغرافیایی به کشورهای مزبور، داشتن توانمندی های فراوان در عرصه های ترانزیت هوایی با فرودگاه بین المللی سردار جنگل، ترانزیت دریایی با بندرانزلی و بندر درحال ایجاد کاسپین به همراه مسیر ریلی درحال ایجاد قزوین – رشت – انزلی از جمله مزایای انتخاب منطقه آزاد انزلی به عنوان نقطه پایلوت تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز از سوی تجار و بازرگانان است.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه صادرات را از جمله الزامات توسعه این حوزه اعلام کرد و گفت: تولیدات داخلی نیز باید با توجه به نیازهای بازارهای منطقه ای و بین المللی انجام شود تا صادرکنندگان و تجار کشور به موفقیت بیشتری نائل شوند.
بر اثر تحولات صورت گرفته پس از فروپاشي شوروي و با تغيير و تحولات ساختاري روابط بين‌الملل منطقه قفقاز و كشورهاي حاشيه درياي خزر در معادلات منطقه‌اي و جهاني اهميت يافتند امري كه با دوران پس از جنگ تحميلي در ايران و آغاز عصر سازندگي كشور همزمان شد.
عصري كه ايران به‌دنبال ورود به اقتصاد جهاني و اخذ سرمايه و به تبع آن دانش و تكنولوژي جديد بود هدفي كه دولت وقت با ايجاد مناطق آزاد كشور در پي تحقق آن بود. در پي سفر رياست جمهوري وقت به شهرستان انزلي و با توجه به خواست همگاني و براساس مصوبه هيئت دولت در سال ۷۵ منطقه وي‍ژه اقتصادي بندر انزلي در دو بخش جداگانه تعيين و در سال ۸۲ منطقه ويژه اقتصادي انزلي به منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي تبدل شده است.
همچنین در سال ۸۳ نيز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي مورد تصويب هيئت وزيران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سال ۸۴ از طرف هيئت وزيران تعيين و ابلاغ شد كه بر اساس آن منطقه آزاد انزلي در سه بخش و محدوده مجزاي بندري، شهرك صنعتي انزلي و  محدوده منطقه ويژه اقتصادي سابق انزلي با مساحت سه هزار و 2۰۰ هكتار خشكي و تا عمق دو كيلومتر از دريا در طول ۲۰ كيلومتر از حاشيه درياي خزر را شامل مي شود.
پس از استقرار هيئت مديره جديد، سازمان منطقه آزاد انزلي در محدوده منطقه سرعت پيگيري و اجراي پروژه‌هاي عمراني محدوده منطقه افزايش يافته و سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي نسبت به تنظيم چارت سازماني و پرسنل مديريتي و كارشناسي اقدامات گسترده‌اي صورت داده است.
با استقرار رئيس و اعضاي هيئت مديره در فاز تجارت سازمان و انتقال بخش اداري در داخل محدوده ميزان فعاليت و عملكرد تصميم‌گيري و تصميم‌سازي اين سازمان تسريع پيداه كرده امري كه در تسريع روند پيشرفت برنامه‌هاي و اهداف عاليه سازمان منطقه آزاد انزلي نقش به سزايي داشته و خواهد داشت.
در طول چند ساله گذشته ميزان تعامل و همكاري سازمان منطقه آزاد تجاري- صنعتي انزلي با سازمان‌ ها، ادارات و نهادهاي دولتي و غير دولتي گيلان و كشور افزايش چشمگيري داشته به حدي كه سازمان منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي به عنوان عضوي فعال از بدنه مديريتي استان و كشور به ايفاي نقش مي‌ پردازد.
با اجراي قوانين و مقررات مناطق آزاد تجاري - صنعتي كشور در محدوده منطقه آزاد انزلي و با گسترش ميزان همكاري و تعاملات ديگر ادارات و نهادهاي استان با اين سازمان مي‌توان به توسعه همه‌ جانبه منطقه اميدوار بود، علاوه بر اين پس از اتصال بندر انزلي به راه‌آهن سراسري و آستارا و همچنين بهره‌ برداري از بزرگراه قزوين- رشت- انزلي شاهد وقوع انقلابي در صنعت حمل‌ و ‌نقل (به عنوان يكي از اركان اصلي توسعه) و ترانزيت كالا و مسافر در منطقه خواهيم بود.

منطقه آزاد انزلی حلقه اتصال اقتصاد ملي به اقتصاد و تجارت جهاني است
با توجه به این پتانسيل‌ هاي و پس از اتمام پروژه‌ هاي زيرساختي محدوده منطقه آزاد انزلي شاهد دوران طلايي در صنعت، تجارت و گردشگري و غیره منطقه و كشور خواهيم بود چراكه اين منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملي به اقتصاد و تجارت جهاني است.
استاندار گیلان نیز در این زمینه با اشاره به اهمیت دریا و صنایع دریایی اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی باید از فرصت دریا بهره مند شود.
محمد علی نجفی افزود: در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید امکانات بالقوه موجود در استان را به بالفعل تبدیل کرده و با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی در تعامل با اقتصاد جهانی، توان رقابتی صادرات محصولات خود را افزایش داد.
وی اظهارداشت: با وجود بهره مندی از تنها منطقه آزاد شمال کشور تاکنون از ظرفیت های دریای خزر به طور کامل برای توسعه استان بهره برداری نشده است.
استاندار گیلان ادامه داد: ایجاد بنادر جدید و توسعه بنادر موجود در سطح استان به همراه عملیاتی کردن مناطق ویژه آستارا و لاهیجان، بخش دیگری از اقدامات درنظر گرفته شده برای بهره برداری از ظرفیت های متعدد دریای خزر است.
بدون شک منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي به واسطه قوانين و مقررات مناسب و همچنين آماده بودن زيرساخت هاي لازم مي تواند به عنوان پايلوتي براي ايجاد شركت ها و واحدهاي توليدي - صنعتي كه محصولات مرتبط يا مكمل را توليد مي كنند، تبديل و از اين طريق به رشد همه جانبه اقتصادي استان و كشور كمك کند.
این منطقه با توسعه صنايع تبديلي، افزايش بازدهي فعاليت هاي كشاورزي، توسعه صنايع با تكنولوژي بالا، تخصصي و صادراتي با عملكرد بين المللي ( كشاورزي – الكترونيك – شيلات ) برقراري يارانه هاي صادراتي تاكيد بر توسعه صنعت در شهرك هاي صنعتي برای توسعه صنعت صادراتي گام بر مي دارد.
منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي بدليل برخورداري از جايگاه رفيع تراتزيتي و حمل و نقل بواسطه واقع شدن در مسير كريدور شمال - جنوب، توان بالايي برای ارتقا جايگاه استان در اين زمينه را دارد.
این منطقه  با پيوند بنگاه هاي اقتصادي و تشكيل خوشه هاي صنعتي درصدد است تا علاوه بر اينكه هزينه هاي مشترك بالاسري را كاهش دهد به توسعه بخش صنعت در استان كمك کند.

منطقه آزاد انزلی دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی برای جذب سرمایه‌ گذاران است
منطقه آزاد تجاري - صنعتي انزلي با ايجاد و راه اندازي بندرگاه كاسپين علاوه بر گسترش فعاليت هاي بازرگاني و تجاري استان مي تواند باعث گسترش صنايع دريايي و بندري شده و بدين لحاظ ۸۰ صنعت مرتبط با اين صنعت را در استان فعال سازد.
این سازمان با فراهم کردن مقدمات برای ايجاد و راه اندازي بندرگاه نوين كاسپين و ايجاد راه آهن اتصال اين بندرگاه به راه آهن در حال احداث قزوين – انزلي – آستارا مي تواند موجب رونق هر چه بيشتر درآمدهاي ترانزيتي در استان باشد.
منطقه آزاد انزلي در تلاش است با توسعه پارك هاي علم و فناوري و گسترش ارتباطات علمي با مراكز و نهادهاي آموزشي و تحقيقاتي برای انتقال دانش فناوري و تكنولوژي گام بردارد.
این منطقه با توسعه خدمات دانشگاهي برتر و ايجاد واحدهاي دانشگاهي بين المللي و پذيرش دانشگاه هاي خصوصي علاوه بر بسط و توسعه علوم و فنون در استان و همچنين باعث به وجود آمدن تقاضاي گردشگري علمي و آموزشي در فصل سرما مي شود.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی برای جذب سرمایه‌ گذاران است، گفت: منطقه آزاد انزلی بهترین منطقه در حاشیه دریای خزر برای حضور و سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی است.
حسن خسته بند منطقه آزاد انزلی را بهترین مسیر برای صادرات و مبادلات تجاری دانست و خواستار توجه ویژه مسئولان به این منطقه شد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های این منطقه برای توسعه اقتصادی استان و شهرستان بندر انزلی اظهارداشت: با توجه به اینکه ظرفیت های قانونی منطقه آزاد انزلی موهبتی کم نظیر برای فعالیت های سرمایه گذاری است باید از تمامی این مزیت ها به منظور توسعه استان و شهرستان بندرانزلی بهره برد.

منطقه آزاد انزلی دارای فرصت های سرمایه گذاری بی بدیلی است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اذعان داشت:  عملیاتی شدن توانمندی های منطقه آزاد انزلی زمینه ساز شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی در این منطقه است.
منطقه آزاد انزلی دارای فرصت های سرمایه گذاری بی بدیلی است از اینرو می طلبد مسئولان به این مزیت ها توجهی ویژه داشته باشند.

منبع: مهر

شناسه خبری: 28872

آخرین اخبار

ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت انتصاب مجدد رییس کمیته امداد
«انزلی» میزبان اولین دوره مسابقات كبدی ساحلی قهرمانی جهان شد
امضای 5 قرارداد به ارزش بیش از 2000 میلیارد و 767 میلیون دلار در منطقه ویژه پتروشیمی
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه پتروشیمی

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو