پروژه های محرک توسعه و ارزش افزا در مناطق آزاد اجرا می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28850
ساعت 16:01 دوشنبه 1 ارديبهشت 1393
دومین روز از نشست مشترک معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورا با محوریت مباحث سرمایه گذاری در حضور مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونین اقتصادی آنان در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،  در این نشست محورهایی هم چون پروژه های محرک توسعه و ارزش افزا و معرفی برنامه سرمایه گذاری در زیرساخت ها و پروژه ای اطلاعاتی و ارتباطی مورد بررسی قرار  گرفت.

** برنامه ها و راهبردهای جدید نسخه راه مدیران سرمایه گذاری و اقتصادی مناطق آزاد کشور
در ادامه این نشست معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورا به برنامه ها و راهبردهای ارائه شده را نسخه راه مدیران سرمایه گذاری و اقتصادی مناطق آزاد کشور دانست و گفت: مدیران مناطق آزاد باید بررسی کنند که آیا معاونت های اقتصادی می توانند همگام این برنامه های حرکت کنند یا خیر. 
محمد معزالدین در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در مناطق نیز افزود: مناطق آزاد نقطه ای است که سرمایه گذاران خارجی در ابتدا در آن جا مستقر می شوند و بعدها متوجه می شوند چه بازار بزرگی از نفت و گاز در مناطق وجود دارد.
معزالدین گفت: در حال حاضر در کشور تکنولوژی هایی وجود دارد که می تواند از اختلاف فشار گازی که به شهرها و از آنجا به نقاط دیگر منتقل می شود برق تولید کنند. ما باید از این ظرفیت هایی که در کشور داریم بیشترین استفاده و بهره را ببریم.
او بر ارتقاء سطح مدیریتی در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: می بایست در مناطق سطوح مدیریتی را ارتقاء دهیم و مثل کشورهای موفق در این حوزه بر روی هزینه ها مدیریت داشته باشیم. 
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورا ادامه داد: می توانیم از طریق رصد کردن رفتارهای پولی، سیاست ها و تنظیم آیین نامه ها به شکلی که اشکالات مشخص شود به این مهم دست یابیم.
او گفت: اگر یک مقدار شرایط بروکراتیک و تبلیغاتی ما در مناطق آزاد بیشتر شود می توانیم سرمایه گذاران بیشتری را به مناطق جلب کنیم.
****
در این نشست مدیر سرمایه گذاری دبیرخانه شورا گفت: مدیران اجرایی در مناطق باید ببینند چند درصد توانسته اند اهداف اجرایی که در نظر داشته اند را تحقق ببخشند. این همه هنر مدیریت اجرایی است.
فروزان زیادلو افزود: مدیر اجرایی موفق باید بتواند با کمترین Input  به بیشترین  Onput برسند.
زیادلو در خصوص ایجاد فضای توسعه ای در مناطق گفت: دسته ای که باید به عنوان سازمان توسعه ای و مدیران توسعه ای برای ایجاد فضای توسعه ای در مناطق باید تعریف کنیم، در واقع پروژه های ارزش افزا و محرک توسعه هستند که جزو پروژه های مهم محسوب می شوند.
او پروژه های محرک توسعه را به دو دسته "پروژه های سرمایه گذاری" و "پروژه های زیرساختی" تقسیم کرد و گفت: پروژه های زیرساختی مسئوولیت تامین خدمات مورد نیاز پروژه ای سرمایه گذاری را برعهده دارند. 
مدیرسرمایه گذاری دبیرخانه شورا ادامه داد: باید در ابتدا مشخص کنیم که پروژه های سرمایه گذاری و زیرساخت های مرتبط و متناسب با آن ها چگونه باید تعریف و انتخاب شوند و ما در اجرای آن با دیگران چه نقشی می توانیم داشته باشیم. برای تعریف و انتخاب این دسته از پروژه های محرک توسعه و ارزش افزا باید از رویکرد برنامه ریزی منطقه ای استفاده شود.
زیادلو به نظام برنامه ریزی آمایشی در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: نظام برنامه ریزی آمایشی در سطح پایین تر شامل برنامه ریزی منطقه ای یا ناحیه ای است. در ابتدا در مناطق آزاد باید با رویکرد برنامه ریزی منطقه ای و کاربرد آن در مناطق آزاد در تعریف پروژه های سرمایه گذاری آشنا شویم.
او ادامه داد: برنامه ریزی آمایشی؛ سطح و عمل وسیع تری دارد. در برنامه ریزی منطقه ای مثل برنامه ریزی آمایشی می بایست از تحلیل قابلیت ها و شناخت امکانات و محدودیت ها شروع کنیم و متناسب با محدودیت ها و امکانات دست به برنامه ریزی زد؛ این جوهره اساسی برنامه ریزی منطقه ای در یک حوزه مشخص است. 
مدیر سرمایه گذاری دبیرخانه شورا گفت: مناطق آزاد اگر بپذیرد که هدف اصلی آنها، آنچنان که مهندس ترکان دبیر شورا تعریف کرده اند ایجاد الگوی ایران اسلامی برای افق 1404 است؛ می توانیم به نقش و جایگاه برنامه ریزی آمایشی در مناطق برسیم.
او ادامه داد: متاسفانه در مناطق آزاد برنامه ریزی آمایشی، نقش و جایگاه مشخصی ندارد و نمی تواند با برنامه ریزی آمایش ملی و منطقه ای پیوند برقرار کند که این خلأ بزرگی در مناطق آزاد است. به همین دلیل است که سرزمین اصلی خودش را مکلف نمی کند تا زیرساخت های مورد نیاز برای مناطق را تعریف کند.
فروزان زیادلو افزود: برنامه ریزی منطقه ای از یک سو قابلیت ها، پتانسیل ها و توانمندی های مورد نیاز مناطق را مورد بررسی قرار می دهد و از سوی دیگر محدودیت ها. همیشه امکانات، ظرفیت ها و پتانسیل ها در مناطق، کوچک تر یا مساوی محدودیت ها هستند. 
زیادلو در این خصوص گفت: در اقتصاد کمیابی منابع وجود دارد و اصل فراوانی منابع وجود ندارد، به همین دلیل لازم است از سرمایه گذاران خارجی و داخلی و جذب نیروهای متخصص استفاده شود.
 این مدیر مسئوول بر آشنایی مدیران سرمایه گذاری و اقتصادی با برنامه های روز تاکید کرد و افزود: مدیران سرمایه گذاری و اقتصادی هم خودشان و همکارانشان را با برنامه های روز آشنا کنند.
زیادلو ادامه داد به آشنایی با راهبردها و فنون برنامه ریزی منطقه ای اشاره کرد و گفت: راهبرد قطب های رشد (هاب سازی) در مناطق، راهبرد برتری های نسبی( اقتصاد پایه)، راهبرد مزیت های رقابتی، راهبرد توسعه زیرساخت ها، راهبرد پایگاه های تجاری از جمله راهبردها و فنون برنامه ریزی منطقه هستند.
در ادامه این نشست نمایندگانی از شرکت های چینی ساین هیدرو و سی.ان.ای.ای.سی به معرفی پروژه ای اجرایی در مناطق پرداختند و توضیحاتی را در خصوص فعالیت های صورت گرفته به مدیران عامل مناطق ارائه دادند.
گفتنی است در این نشست علاوه بر محمد معزالدین و مدیران شورای هماهنگی مناطق آزاد، مدیران عامل مناطق آزاد و جمعی از مدیران سرمایه گذاری و اقتصادی مناطق آزاد نیز حضور داشتند. 



شناسه خبری: 28850

آخرین اخبار

ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت انتصاب مجدد رییس کمیته امداد
«انزلی» میزبان اولین دوره مسابقات كبدی ساحلی قهرمانی جهان شد
امضای 5 قرارداد به ارزش بیش از 2000 میلیارد و 767 میلیون دلار در منطقه ویژه پتروشیمی
نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه پتروشیمی

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو