آغاز تخم گذاري لاک پشت هاي پوزه عقابي در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28780
ساعت 15:34 سه شنبه 26 فروردين 1393
لاک پشت های پوزه عقابی برای تخم گذاری به ساحل روستای شیب دراز قشم آمدند.

رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت : لاک پشتهای پوزه عقابی که در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارند فروردین هرسال برای تخم ریزی به ساحل قشم می آیند .
داخته افزود :پوزه این لاکپشت به علت تغذیه از اسفنجهای دریایی به شکل منقار عقاب در آمده است و به همین علت پوزه عقابی نامیده می شود .
وی گفت:این لاک پشتها هر 2 تا 3 سال یکبار در دو مرحله به فاصله دوهفته برای تخم گذاری به زادگاه خود بر می گردند و در هر مرحله 40 تا 150 تخم می گذارند .
داخته افزود : لاک پشت پوزه عقابی یکی از 4 لاک پشت سواحل خلیج فارس و یکی از دو گونه لاکپشتی است که در سواحل ایران تخم گذاری می کند .

رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت : فصل گذشته لاک پشتهای پوزه عقابی بیش از نه هزار تخم در ساحل شیب دراز گذاشتند و و در پایان فصل تخم گذاری بیش از پنج هزار و 800 بچه لاک پشت از تخم بیرون آمدند .
داخته طرح حفاظت از لاک پشتهای دریایی در ساحل شیب دراز را موفق دانست و گفت : اجرای این طرح که 11 سال پیش در این روستا آغاز شد موجب افزایش 90 درصدی تولد بچه لاک پشتها شده است طرح حفاظت از لاک پشتهای پوزه عقابی با کمک مردم روستای شیب دراز سال 84 به عنوان یکی از موفقترین طرحهای حفاظتی کشور با مشارکت مردمی و در سال 88 در شمار 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیا اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.
وی اضافه کرد:بهمن 90 با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ساحل 60 هکتاری تخم گذاری لاکپشتها در قشم به عنوان اثر طبیعی ثبت شد .
رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه تخم گذاری لاک پشت ها تا پایان اردیبهشت ادامه داردافزود:اکنون این ساحل یکی از ژئوسایتهای ژئوپارکهای قشم است .


شناسه خبری: 28780

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو