نوروزخانه منطقه آزاد انزلی پذیرای نمایش‌های آئینی و سنتی گیلان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28678
ساعت 09:46 چهارشنبه 13 فروردين 1393
نوروزخانه منطقه آزاد انزلی در ایام نوروز به اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی گیلان برای مسافران نوروزی پرداخته و تاریخچه و ابعاد مختلف نمادهای حاضر در این نمایش‌ها را برای حاصرین تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نمایش‌های آئینی- سنتی خورتاب، راه بِچَره، گِیشه یاور، چلنگه ملنگه و بشم در محوطه نوروزخانه این سازمان واقع در محدوده فاز تجارت و گردشگری منطقه به اجراء درآمد.
پس از برگزاری هر نمایش آئینی-سنتی، تاریخچه و ابعاد مختلف نمادهای حاضر در این نمایش‌ها توسط اساتید و محققین فرهنگ فولکلور گیلان برای حاضرین تشریح شد.
گفتنی است، "خورتاب" آئین آزادسازی خورشید است، مراسمی که مردمان کوهستانی گیلان پیش از میلاد زرتشت در طلب رحمت خداوند به محض وقوع خورشید گرفتگی به عنوان آئینی ضروری اجراء می‌کردند. نمایش راه بِچَره ریشه در سنت‌های نمایشی اسطوره‌ای کهن مردم گیلان در خصوص آغاز بهار دارد که در آن‌ نمادهای خوبی و پلیدی با هم به ستیز برمی‌خیزند.
در آئین سنتی گِیشه یاور مراسم عروسی و کمک کردن مردم روستا به یکدیگر و نیز مراسم شادی به نمایش گذاشته می‌شود.
مراسم آئینی چلنگه ملنگه نیز داستان نوزایی طبیعت را در قالب نمایشی اسطوره‌ای که در تاریخ گیلانیان وجود داشته، روایت می‌کند و در نمایش بشم، آیین بهارخواهی از اسطوره‌های آئینی کهن گیلانیان در زمینه رستن از سرما و جوانه زدن در فصل بهار به نمایش عموم درآمد. بعد از برگزاری هر نمایش آئینی-سنتی، تاریخچه و ابعاد مختلف نمادهای حاضر در این نمایش‌ها از سوی اساتید و محققین فرهنگ گیلان برای حاضرین تشریح شد.
قرائت اشعار گیلکی و فارسی، اجرای موسیقی فولکلور گیلانی(گیلکی، دیلمی، تالشی) از دیگر بخش‌های جشنواره آئینی-سنتی گیلانی سازمان منطقه آزاد انزلی است که با استقبال گسترده گردشگران و مردم گیلان مواجه شده است.
این جشنواره از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی و با حضور گروه‌های هنری گیلان در محوطه نوروزخانه منطقه آزاد انزلی از تاریخ 6 تا 12 فروردین ماه از ساعت 17 الی 19 در حال برگزاری است."نوروزخانه" خانه آرزو های دیروز نمونه ای از خانه های بومی استان گیلان است که با به کار گیری عناصر و مصالح بومی خانه های گیلان در یک قرن پیش از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در محدوده فاز تجارت و گردشگری این منطقه با هدف اجرای نمایشهای آئینی سنتی نقاط مختلف استان گیلان، ساخته شده است.

شناسه خبری: 28678

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو