معرفی خوراکی های محلی و غذاهای سنتی منطقه آزاد اروند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28672
ساعت 09:01 چهارشنبه 13 فروردين 1393
غذاهای سنتی در عین سادگی طعمی فرا‌تر از تصور را داشته و هر رهگذری را شیفته خود می‌کند، چراکه در هر جای ایران سخن از ادویه‌جات ، ماهی ، فلافل، سمبوسه و پاکورای آبادان و خرمشهر است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این خوراکی‌ها، خوش‌طعمی خود را در سادگی خود نهان کرده‌اند، چراکه با کمترین هزینه‌ها و ساده‌ترین راه‌ها برای طبخ، در بین مردمان جنوب طرفداران بی‌شماری دارند.
«قلیه ماهی» شاید شناسنامه غذاهای سنتی آبادان باشد، چراکه هرچه به آبادان و ذائقه آبادانی مربوط است در این خوراکی خوش طعم وجود دارد ، غذایی خورشت‌گونه که عطر سبزی‌جات و ادویه‌جات و طعم ماهی خوش خوراک جنوب آن زبانزد خاص و عام است.
ماهی صبور یک نوع ماهی با پولک‌های براق در دو نوع رودخانه‌ای و دریایی در آبادان و خرمشهر یافت می‌شود که مردم این خطه رغبت به میل به نوع رودخانه‌ای این ماهی دارند.
این ماهی در شهرهای اطراف نیز طرفداران بسیاری دارد؛ مردمان جنوب این ماهی را بیشتر در ایام تعطیل و به ‌ویژه روزهای آخر هفته سرو می‌کنند ، این وعده غذایی تنوری و به‌ صورت شکم‌پر متشکل از سبزیجات معطر، سیر، تمر هندی و ادویه‌جات مخصوص پخت و ‌آماده می‌شود.
"فلافل" یک لفافه بسیار ساده، اما با فوت و فن‌های خاص خود ، این خوراکی گرچه بسیار ساده است و مواد لازم آن تنها نخود است، اما طرز تهیه خمیرمایه و سرخ کردن آن را فقط در آبادان و خرمشهر می‌توان یافت.
«سمبوسه» از دیگر غذاهای ساده و خوشمزه این خطه است که ترکیباتی از نان، سیب‌زمینی، سبزی و ادویه‌جات را داراست، این خوراکی نیز در عین سادگی و ارزانی دارای طعمی بسیار دلچسب است و به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.
«پاکورا» نیز خوراکی لقمه‌ای مانند است که با خمیرمایه‌ای بسیار آسان طبخ می‌شود و با به‌کارگیری ادویه‌جات مخصوص این منطقه توانسته جایی را در ذائقه مردمان این سرزمین برای خود پیدا کند.
آبادان، به واسطه ورود ادویه‌جات مخصوص طبخ غذا، و با شناسایی ذائقه مردمان این آب و خاک، چنین غذاهایی را به کشور معرفی کرده و مکان‌هایی مخصوص عرضه چنین مواد غذایی را در خود جای داده است.
امیدواریم میهمانان نوروزی ضمن حضور در منطقه آزاد اروند با ذائقه ، خوراک ها و غذاهای سنتی و خوشمزه شهرهای آبادان و خرمشهر آشنا شوند.

شناسه خبری: 28672

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو