مراسم آئینی _سنتی "خورتاب" در منطقه آزاد انزلی برگزار شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28620
ساعت 16:08 پنج‌شنبه 7 فروردين 1393
در اولین روز از برنامه های آئینی -سنتی منطقه آزاد انزلی، مراسم آئینی"خورتاب" در نوروز خانه این منطقه به اجرا در آمد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این مراسم سنتی محلی گیلان  که با استقبال گردشگران منطقه آزاد انزلی مواجه شد از سوی معاونت فرهنگی ،اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی و با اجرای گروه نمایشی  هنری استان گیلان به کارگردانی بهمن صادق حسنی برگزارشد که در آن بخشهای مختلف این آئینی باستانی گیلانیان به نمایش گذاشته شد.
در ادامه نمایش هوشنگ عباسی شاعر و پژوهشگرگیلان شناس برجسته، ریشه ها، نمادها و ابعاد مختلف آئینهای سنتی و بومی گیلان در نوروز را برای حاضرین تشریح نمود و عباس مهری آتیه، شاعر گیلانی اشعاری به فارسی و گیلانی قرائت کرد.
اجرای تک نوازی آهنگهای فولکلور گیلانی از سوی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه گروه رستاک، پایان بخش برنامه های روز نخست نوروزخانه منطقه آزاد انزلی بود.
بنابراین گزارش "خورتاب" آئين آزادسازي خورشيد است، مراسمي كه مردمان کوهستانی گیلان پیش از میلاد زرتشت در مواجهه با پديده خورشيد گرفتگي و در طلب رحمت خداوند برپا مي كردند به نحوی که به محض وقوع خورشید گرفتگی به عنوان آئینی ضروری اجرا می شد.
این مراسم نخستین مراسم از مراسمهای آئینی- سنتی هفت گانه ای است که از سوی گروههای هنری گیلان در محوطه نوروزخانه منطقه آزاد انزلی از تاریخ 6 فروردین لغایت 12 فروردین ماه از ساعت 17 الی 19 برگزار خواهد شد.
"نوروزخانه" خانه آرزو های دیروز  نمونه اي از خانه هاي بومي استان گيلان است که با بكار گيري از عناصر و مصالح بومي خانه هاي گيلان در يك قرن پيش از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در محدوده فاز تجارت و گردشگری این منطقه با هدف اجرای نمایشهای آئینی سنتی نقاط مختلف استان گیلان، ساخته شده است.

شناسه خبری: 28620

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو