معاون فني و نگهداري مجتمع بندري امام خميني (ره) گفت: درپي مشاهده و بروز مشكل در رادارباند s يدك كش خليج فارس 2، پس از دو ماه تحقيق و بررسي و انجام امورتعميراتي ، اين رادارتوسط كارگروه متخصص واحد معاونت فني و نگهداري تعمير و راه اندازي شد.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بهروز آقايي ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: رادارهاي باند s از تجهيزات كمك ناوبري ويژه اي هستند كه بر روي كشتي ها ي تجاري اقيانوس پيما نصب مي شود تا بتوانند اكو اهداف را درهر شرايط جوي دريافت نمايند و تضمين كننده عمليات هاي دريانوردي مطمئن باشند .
وي در ادامه تصريح كرد : درپي بروز اشكال فني رادار باند S يدك كش خليج فارس دو كه جزء تجهيزات استراتژيك اين اداره كل بوده دراواخربهمن ماه سال جاري ، با تلاش شبانه روزي كارگروه فني و متخصص داخلي بطوركامل تعمير و راه اندازي شد.
آقايي در خصوص مشخصات اين رادار خاطرنشان كرد : تمام رادار شناورهاي ملكي اين اداره كل از نوع باند X بوده وتنها دو فروند از يدك كش هاي صبور يك و خليج فارس دو علاوه بر رادار باند X داراي باند S هستند كه مي توانند عملياتهاي دريانوردي فرا منطقه اي ايمن و مطابق با استانداردهاي جهاني انجام دهند .
معاون فني و نگهداري با اشاره به مزيت هاي اين نوع رادار در قياس با نوع x اذعان كرد : برخلاف رادارهاي باند x كه از نوع متعارف هستند و امروزه بر روي كليه شناورها نصب مي شوند ، رادارهاي باند s قادرند درشرايط جوي نا مساعد( بارندگي، مه ، شرجي) با افت جذبي بسيار كم فعال باشند و برد بيشتري نسبت به نوع x دارند.
وي در پايان خاطرنشان كرد : درپيچيدگي خاص طراحي و ساخت رادارهاي باندs مي توان مهم ترين عامل اين وجه تمايز را توان خروجي بسيار بالاي ( با توان 30 كيلو وات ) بيان كرد.