حضور یك گونه كمیاب پرنده در جزیره كیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28416
ساعت 12:50 سه شنبه 20 اسفند 1392
سید علی جبلی یكی از محیطبانان سازمان منطقه آزاد كیش برای اولین بار در ایران موفق به مشاهده و تصویر برداری از گونه جدید بوجانگا خاكستری(Ashy Drongo) درپارك آهوان جزیره كیش شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایلنا، پیش از این نیز برخی گونه های نادر پرندگان كشور از جمله دلیجه کوچک (Lesser Kestrel)، گلاریول بال سیاه (Black-winged Pratincole)، کوکوی ابلق (Pied Cuckoo)، بلبل خرما زیر دم سرخ (Red-vented Bulbul)، زرد پره رخ زرد (Eastern Cinereous Bunting) برای نخستین بار در جزیره کیش مشاهده و نامشان در فهرست پرندگان كشورمان ثبت شده بود.
در كشور ما حدود 520 گونه پرنده مشاهده شده است كه تقریبا برابر با كل پرندگان اروپا است.
در طرح پزوهشی سال 1379 كه با هدف شناسایی گونه های پرندگان دركیش اجرا شد, 117 گونه پرنده در این منطقه مشاهده شد و این تعداد در مطالعات اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال اخیر, به 165 گونه پرنده افزایش یافت كه در حدود یک سوم کل پرندگان ایران است. بسیاری از این پرندگان همچون گیلانشاه خالدار، بحری، بالابان، شاهین از پرندگان نادر و حتی در خطر انقراض كشور بوده و جدا از ارزش‌های زیبا شناختی، از نظر اكولوژیكی و ژنتیكی اهمیت ویژه‌ای دارند.
لازم به ذكر است به دلیل تغییرات اکوسیستمی در دهه گذشته، انواع گونه‌های پرندگان در جزیره كیش تغییرات فراوانی داشته است كه تازه‌ترین اطلاعات در این خصوص به زودی با چاپ كتاب "پرندگان کیش" در دسترس علاقمندان طبیعت و گردشگران قرار خواهد گرفت.
جزیره کیش زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان به خصوص پرندگان مهاجری است که با حضور خود زمستان کیش را دلنشین‌تر می‌کنند. در برخی مناطق جذر و مدی مانند غرب سفین و سواحل جنوبی كیش، به دلیل عمق كم دریا، در حالت جذر پهنه وسیعی برای چندین ساعت از زیر آب خارج می‌شود و با توجه به وجود صدف‌ها و انواع بی‌مهرگان زیستگاه مناسبی را برای پرندگان كنار آبزی فراهم می‌كند كه در این میان خانواده‌های چكاوك، پرستو، دم جنبانك، بلبل خرما، سنگ چشم، چكچك، گنجشك ‌، سسك و مگس گیر از راسته گنجشك سانان بیشتر به چشم می‌خورد. از دیگر پرندگان این منطقه می‌توان انواع حواصیل، كاكائی، سبز قبا، هدهد، باكلان، سلیم، آبچلیك، گیلانشاه و قرقی را نام برد. تعدادی از پرندگان شكاری زیبا و بی‌نظیـر مانند عقاب ماهیگیر و سارگبـه جنگلی نیز از ساكنین دائمی جزیره كیش هستند.

شناسه خبری: 28416

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو