سفر خاطره انگیز به سرزمین مرجان ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28189
ساعت 09:40 شنبه 3 اسفند 1392
کافی است حدود یک کیلومتر از ساحل جزیره کیش دور شوید تا مرجان های زنده در آب های زلال و شفاف در کنار انبوهی از ماهیان آکواریومی نمایان شوند.

آب خلیج فارس در این نقطه حدود سه متر عمق دارد اما آن قدر آب شفاف است که گویی فاصله اندکی با مرجان ها دارید.
شفاف سازی وتامین اکسیژن آب از ماموریت های این پدیده های جهان هستی است که تنها یک درصد بستر دریاها در کل جهان را شکل می دهند و در عین حال مامن و پناهگاهی برای زندگی بیش از 80 هزار گونه حیاتی هستند.
مرجان های زنده رنگ تیره دارند اما مرجان های مرده، سفید هستند.
مرجان ها در علم پزشکی برای تولید داروهای ضدسرطان و پیوند استخوان استفاده می شوند و متخصصان ایرانی نیز در این زمینه حرفه ای هستند.
مرجان ها در اطراف جزایر ایرانی خلیج فارس به ویژه کیش و هندورابی پراکنده اند و این دو جزیره خود در طول میلیون ها سال از مرجان شکل گرفته اند.
تجمع مرجان ها و ترشحات آهکی آنها در طول دوران مختلف زمین شناسی در پیدایش این جزیره ها نقش داشته است.
سایت مرجانی جزیره کیش در شرق این جزیره و در فاصله حدود یک کیلومتری اسکله بزرگ تفریحی از کانون های پربازدید گردشگران است که یا از طریق کشتی های آکواریوم و کف شیشه ای و یا از طریق غواصی به جست و جوی طبیعت زیر آب آمده اند.
چهار کشتی موسوم به آکواریوم در کنار قایق های تندرو ماموریت رساندن گردشگران به این نقطه را برعهده دارند و حدود 20 دقیقه بر روی سایت مرجانی حرکت می کنند تا گونه های مختلف مرجان ها و ماهی های رنگارنگ در ذهن و خاطره مسافران نقش بندد.
از میان این کشتی ها، یک کشتی ساخت دستان توانمند متخصصان ایرانی است که اتفاقا ویژگی متفاوتی نیز با سایر کشتی های آکواریومی دارد.
افسردوم و مدیر داخلی کشتی سیمرغ خلیج فارس می گوید: این کشتی تنها کشتی در محدوده جزیره کیش است که کف شیشه ای دارد و سایر کشتی های آکواریوم فعال تنها پنجره هایی به سمت دریا دارند.
یک کیلومتری از جزیره کیش دور شده ایم. همه بخش های ساحل شرقی جزیره از اسکله مرجانی تا مرکز تفریحات و ورزش های دریایی در شمال شرق جزیره و کمی آن سو تر ناهمواری های سرزمین اصلی در غرب استان هرمزگان هویدا هستند.
اما حواس مسافران کشتی جای دیگری است. یک خواننده محلی فضای شادی را برای مسافران ایجاد می کند و در زمانی که کشتی روی سایت مرجانی قرار می گیرد از ویژگی های مرجان ها سخن می گوید.
زمانی که حرکت ها ماهیان رنگارنگ در دل مرجان های خلیج فارس از شیشه کف کشتی آکواریوم هویدا می شود همه چشم ها به کف دریا دوخته شده است.
کشتی های آکواریوم دو بخش دارند: عرشه و کف کشتی. برای نمونه کشتی ایرانی آکواریوم 32 نفر در سالن پایین و 20 نفر در عرشه ظرفیت پذیرش مسافر دارد.
همه کشتی های آکواریوم تحت نظارت مراجع مسوول هستند و تجهیزات ایمنی مانند جلیقه و حلقه نجات به تعداد همه سرنشینان را در اختیار دارند و علاوه بر آن، مسافت زیادی نیز از ساحل دور نمی شوند که ایجاد نگرانی کند.
با علیرضا افشاری مدیر داخلی کشتی سیمرغ خلیج فارس هم سخن شدیم و او از مشاهده حرکت دلفین های مهاجر به عنوان بهترین خاطره خود در این کشتی سخن گفت.
وی اظهار کرد: دی ماه 91 زمانی که با این کشتی در شمال غربی جزیره کیش بودیم ناگهان حدود 30 تا 40 دلفین آزاد در طبیعت را دیدیم که حدود یک ساعت مسافران را با حرکت های نمایشی سرگرم کردند.
افشاری ادامه داد: دلفین ها موجوداتی با احساس هستند و با مشاهده کشتی و بی آن که ما بخواهیم، حرکات نمایشی انجام می دادند. ناگهان غیب می شدند و از طرف دیگر کشتی از آب بیرون می آمدند.
افسر دوم کشتی سیمرغ خلیج فارس اظهار کرد: گذشته از این، زیبایی های ساحل مرجانی جزیره کیش به حدی است که در طول سفر یک ساعته مسافران با کشتی نمی توان همه آنها را به گردشگران عرضه کرد.
وی افزود: کمتر کسی است که در کشتی آکواریوم، زیبایی های جهان هستی در سایت مرجان های جزیره کیش را ببیند و به وجد نیاید.
ناخدا فاضل ربیعی سی سال است ناخدایی می کند و هفت سالی است ناخدای کشتی آکواریوم است و اطمینان می دهد که مسیر کشتی های آکواریومی در زمره ایمن ترین مسیرها در خلیج فارس است.
ناخدا علیرضا جدهانی با سابقه حدود 14 سال دریانوردی با اشاره به اشتیاق مسافران برای دیدن سایت های مرجانی جزیره کیش می گوید: حرکت دلفین ها و لاک پشت ها بر جذابیت های سفر می افزاید.
وی که دریادیده و دنیا دیده است می گوید: در ساحل جنوبی خلیج فارس دارند جاذبه می سازند اما جاذبه های زیبا را خداوند در ساحل جزیره کیش و دیگر جزایر مانند هندورابی، هنگام، فارور، بنی فارور، قشم و ... به ما ارزانی داشته است که باید در راستای جذب گردشگر از آن به خوبی بهره گیریم.
ناخدا جدهانی تجربه جالبی نیز از آب های پیرامونی مرجان ها دارد. او گفت: روزی اطراف جزیره هندورابی که این جزیره نیز یک جزیره مرجانی است ناخودآگاه دیدم که کف دریا به شکل عجیبی از شدت تمیزی آب مشخص است. با دستگاه عمق سنج، عمق آب را اندازه گرفتم و دیدم که بین 15 تا 20 متر دریا عمق دارد. تصور کردم که دستگاه اشتباه می کند اما با انداختن طناب برای عمق سنجی دستی متوجه شدم که درست است.
وی ادامه داد: اطراف هندورابی که سایت های مرجانی بکری دارد مرجان های کف دریا از فاصله 15 تا 20 متری چشم نوازی می کنند.
جزیره هندورابی بین جزیره کیش و جزیره لاوان قرار دارد و سازمان منطقه آزاد کیش بر آن است با فراهم آوردن زیرساخت های لازم این جزیره را به قطب گردشگری دیگری در خلیج فارس تبدیل کند.
تا فراهم شدن زیرساخت ها در هندورابی، بهترین فرصت برای دیدن مرجان ها در سفر به جزیره کیش را نباید از دست داد.
برخی مسافران تصور دارند که از سفر کوتاه خود به روی سایت مرجانی، دریازده می شوند و حال آن که به گفته مسوولان کشتی این وضعیت شاید برای تنها یک نفر از مسافران رخ بدهد که آن هم با خوردن آب و نمک برطرف می شود.
یکی از کارکنان کشتی آکواریوم می گوید: بر خلاف تصور، کودکان و نوجوانان انعطاف پذیری بیشتری در قبال این پدیده دارند و دریازدگی در این سن را به ندرت شاهد بوده ایم و از این رو، والدین نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.
این روزها ساعت حرکت کشتی های آکواریوم از 10 صبح تا قبل از غروب آفتاب است که هر یک ساعت یک تور گردشگری آبی روی سایت مرجان ها آغاز می شود. در این میان ساعت 14 تا 15 کشتی ها استراحت دارند.
این کشتی ها که روزهای شلوغ تر سفر در ایام نوروز را انتظار می کشند در آن روزها قرار است یکسره و با تمام ظرفیت در خدمت گردشگران باشند.
اگر قصد مشاهده طبیعت زیر آب با این کشتی ها را دارید، کمی نان با خود به همراه ببرید تا در سفرتان لذت گردآوردن ماهی های رنگارنگ را نیز تجربه کنید.

گزارش: سید احمد نجفی ـ ایرنا ـ دفتر کیش

شناسه خبری: 28189

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو