امام قلی خان؛ یک فرهنگ بود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27887
ساعت 15:42 جمعه 4 بهمن 1392
مشاور عالی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: سردار امام قلی خان نه یک فرد معمولی که خود یک فرهنگ و یک ملت بود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حجت الاسلام محمدعلی زم در آیین بزرگداشت سالروز آزادسازی جزیره قشم توسط سردار نامی ایران، امام قلی خان در محوطه قلعه تاریخی پرتغالی های این جزیره گفت: این سردار تنها قهرمان میادین رزم با دشمنان ایران نبود، بلکه به عنوان یک واقف نیز بزرگ ترین وقف های مذهبی فرهنگی با بیش از سی فقره رقبه، باغ و آبادی را از خود به یادگار گذاشته است.
وی مطالعه وقفنامه های امام قلی خان را برای شناخت شخصیت واقعی آن سردار بسیار مفید خواند و گفت: امام قلی خان درهمان حال که از عظمت و اقتدار ایران در مقابل هجوم بیگانگان دفاع می کرد، با ساخت مدارس و حوزه های علمیه به تربیت طلاب و گسترش فرهنگ ایران و اسلام نیز اهتمام ویژه ای داشت.
حجت الاسلام زم در بخش دیگری از سخنان خود امام قلی خان و امثال وی را برآمده از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و ملت بزرگ ایران دانست و گفت: در این فرهنگ ظلم و ستم جایگاهی ندارد و به همین دلیل امام قلی خان ها با هرگونه ظلم وستم به مقابله برخاسته اند.
به گفته وی پرتغالی ها چون در آن زمان با تجاوز به خاک ایران به ملت ایران ظلم و ستم کردند، امام قلی خان به همراه سپاه غیور خود به مقابله با این ستم کاران پرداخت و آنها را از خاک پاک ایران بیرون راند.
وی نام امام قلی خان و قشم را در پیوند با یکدیگر دارای بار معانی متعالی خواند و گفت: برای آشنا ساختن نسل آینده و همچنین مردم سایر مناطق کشور و دنیا با خدمات امام قلی خان، می طلبد که موزه ای به نام نامی این سردار بزرگ ایرانی در قشم احداث شود.
در این آیین که با حضور دکتر علی شمس اردکانی عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مدیران این سازمان و مقامات محلی در محل قلعه پرتغالی های قشم برگزار شد یک گروه موسیقی بومی قشم نیز برنامه اجرا کرد.
امام قلی خان  از سرداران بزرگ صفوی بود که در سال 1622میلادی با لشکر کشی به قشم و فتح قلعه پرتغالی ها، راه انتقال آب شیرین به جزیره هرمز، مقر اصلی پرتغالی ها را بست و باعث خروج استعمارگران پرتغالی از خاک ایران شد.

شناسه خبری: 27887

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو