گزارش/پرونده جشنواره تئاتر فجر در کیش بسته شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27881
ساعت 14:12 جمعه 4 بهمن 1392
پرونده نخستین میزبانی جزیره کیش از جشنواره بین المللی تئاتر فجر با ثبت رویدادهای مختلف در حوزه فرهنگ و هنر در این جزیره بسته شد.

نخستین میزبانی منطقه آزاد کیش از این رویداد فرهنگی هنری نه تنها با اجرای تئاتر و نمایش هایی با حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف همراه بود بلکه در حاشیه این رویداد، کارت دعوت مسوولان این جزیره برای تبدیل جزیره کیش به قطب فرهنگ و هنر کشور ارسال شد.
بخش های صحنه ای و آیینی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 24 ساعت پس از برگزاری آیین گشایش این جشنواره در جزیره کیش آغاز شد و بامداد جمعه چهارم بهمن ماه با پایان فعالیت گروه های تئاتر در این جزیره به پایان رسید.
سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شامگاه سه شنبه 24 دی ماه با حضور هنرمندان سرشناس کشور، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش و سفرای کشورهای چین، مالزی و ارمنستان در جزیره کیش گشایش یافته بود.
بخش مناطق و استان های سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر علاوه بر جزیره کیش به طور همزمان در منطقه آزاد اروند و استان های تهران، البرز، خراسان رضوی، لرستان و گلستان برگزار شد.
جزیره کیش که در سال های اخیر از موهبت سالن های ویژه تئاتر، سینما و موسیقی بی نصیب بوده است، در این رویداد فرهنگی از مرکز همایش های بین المللی کیش برای میزبانی نمایش هایی با حضور هنرمندان چند کشور بهره گرفت.
برای نخستین بار، در بخش صحنه ای نمایش ˈبی استخوانˈ محصول مشترک هنرمندان جمهوری اسلامی ایران، مجارستان و هند در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش روی صحنه رفت.
نمایش ˈآردالیونˈ کاری از هنرمندان کشور ارمنستان در روزهای بعد در این مکان به روی صحنه رفت.
نمایش ˈمضحکه دزدهاˈ حاصل تلاش گروهی متشکل از 20 هنرمند استان تهران شب گذشته پایان بخش نخستین میزبانی کیش از جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.
اجرای نمایش آیینی از استان های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در مجاورت اسکله بزرگ تفریحی، کشتی یونانی، مقابل تالار شهر و بازار عرب ها از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
ارسال کارت دعوت منطقه آزاد کیش برای هنرمندان برای کمک به تبدیل این جزیره به قطب فرهنگ و هنر از آن حکایت داشت که مسوولان این جزیره مصمم هستند که در فصل جدید فعالیت این منطقه آزاد در دولت تدبیر و امید، مقوله فرهنگ و هنر به چند رویداد نمادین مانند جشنواره ها محدود نشود.
این گونه بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی از هنرمندان دعوت کرد که در تبدیل جزیره کیش در آب های خلیج فارس به قطب فرهنگ و هنر کشور مشارکت کنند.
علی اصغر مونسان این سخنان را روز چهارشنبه 25 دی ماه در نشست مشترکی با بازیگران، کارگردانان و فعالان حوزه تئاتر کشور که به منظور شرکت در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به جزیره کیش سفر کرده بودند مطرح کرد.
ایرج راد، پری صابری، سیاوش طهمورث، سهراب سلیمی، محمد حاتمی، داریوش مودبیان، ستاره اسکندری،اصغر همت، شهره سلطانی، فریندخت زاهدی، سعید پورصمیمی و محمدرضا ایرانمنش در این نشست صمیمی دیدگاه های خود درباره راهکارهای تبدیل جزیره کیش به یکی از کانون ها و پایگاه های فرهنگ و هنر کشور مطرح کردند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست گفت: مناطق آزاد شکل گرفته اند تا برای دیگر مناطق کشور کشور الگوسازی کنند که یکی از این حوزه ها می تواند حوزه فرهنگ و هنر باشد.
مونسان با بیان این که در مقطع کنونی جزیره کیش از فضاهای فرهنگی مناسبی برخوردار نیست، گفت: از همکاران خود خواسته ام که تئاتر را با تئاتر خیابانی در جزیره آغاز کنند.
این مقام مسوول در این نشست به هنرمندان نوید داد که سالن های ویژه تئاتر، سینما و موسیقی در یک سال آینده در جزیره کیش به بهره برداری می رسند تا زیرساخت های مورد نیاز شکوفایی ظرفیت های فرهنگی فراهم باشد.
نخستین میزبانی کیش از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که قرار است این جزیره در یک ماه آتی میزبان جشنواره های بین المللی فیلم و موسیقی فجر نیز باشد.

شناسه خبری: 27881

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو