تغییر در شیوه اعلام آمار مسافران در نوروز 93

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27859
ساعت 16:00 سه شنبه 1 بهمن 1392
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آمارهایی که در گذشته در خصوص تعداد سفرها در ایام پیک سفر مانند نوروز اعلام می شد مبنای علمی نداشت، گفت: شیوه اعلام آمار مسافران در نوروز 93 تغییر می کند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ مرتضی رحمانی موحد دردومین نشست خبری با خبرنگاران رسانه های مختلف گفت: در سال های گذشته با استفاده از سیستم هایی در ورودی و خروجی شهرها میزان تردد و عبور و مرور وسایل نقلیه ثبت می شد که این روش از نظر علمی قابل قبول نیست. بنابر این با تشکیل یک ستاد آمار و با استفاده از ابزار علمی استخراج آمار، میزان تردد و سفر گردشگران داخلی و خارجی به شیوه ای متفاوت و البته دقیق اعلام خواهد شد.
رحمانی موحد به تغییرات صورت گرفته در چارت معاونت گردشگری اشاره کرد وگفت: در بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که باید تغییراتی در چارت معاونت انجام شود. این تغییرات به استحضار دکتر نجفی رسید و پس از تائید رئیس سازمان میراث فرهنگی، با تغییرات صورت گرفته در چارت معاونت 5 اداره کل جدید در معاونت گردشگری تشکیل شد.
او گفت: درمعاونت گردشگری به دنبال این هستیم که به یک فرآیند جامع در حوزه فکرو اندیشه و سپس تصمیم و درنهایت اجرا دست یابیم. این فرآیند جامع با توجه به اسناد بالادستی، دستورالعمل های دولت یازدهم و قوانین جاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرایی خواهد شد.
رحمانی موحد هم چنین افزود: یکی دیگر از اتفاقات مهم در هفته های اخیر احیاء مجدد کانون ملی هماهنگی گردشگری است که دبیرخانه این کانون با برگزاری اولین جلسه خود فعال شد.
معاون گردشگری کشور به موضوع سفرهای نوروزی و دلایل تغییرنام ستاد تسهیلات سفرهای کشور به ستاد هماهنگی خدمات سفر، اشاره کرد و گفت: در گذشته ستاد تسهیلات سفر در کشور فعال بود که این ستاد متاسفانه مصوبه قانونی دردولت نداشت؛ ضمن اینکه دربررسی هایی که انجام شد پس از استخراج معایب و محاسن این ستاد به این نتیجه رسیدیم که باید ستادی با عنوان ستاد هماهنگی خدمات سفر با محور استان ها و به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل میراث فرهنگی در هر استان تشکیل شود. تشکیل این ستاد از سوی محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و به صورت مشترک با وزارت کشور به دولت ارائه و بعد از موافقت دولت ستاد هماهنگی خدمات سفر تشکیل شده است.
و در خصوص اولین روز آغاز به کار ستاد هماهنگی خدمات سفر هم گفت: در روزهای آینده درباره این ستاد و وظایف مهمی که برعهده دارد توضیحات بیشتری ارائه و اطلاع رسانی گسترده تری انجام می شود.
رحمانی موحد افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های ستاد هماهنگی خدمات سفر دائمی بودن آن است، ضمن اینکه مجوز قانونی از سوی دولت هم دارد. هم چنین فرهنگ سازی سفر و تمرکز در خصوص معرفت سفر در این ستاد به طور ویژه مورد برنامه ریزی قرار خواهد گرفت.
معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ایام نوروز پیک سفرهای داخلی و خارجی در ایران است و باید رفته رفته به سمت معرفی مقاصد فرهنگی سفر و نیز توجه هرچه بیشتر به موضوع معرفت درسفر حرکت کنیم. در برنامه ریزی های جدید در ستاد هماهنگی خدمات سفر هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سفر و گردشگری خواهیم بود.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تفاوت های ستاد هماهنگی خدمات سفر با ستاد تسهیلات سفرهای کشور گفت: تنها اسم ستاد تغییر نکرده است بلکه برنامه ریزی ها نیز دراین ستاد تغییر کرده است و در این ستاد شاهد اتفاقات بسیار خوبی در خصوص سفر و گردشگری خواهیم بود.
او هم چنین در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص ساماندهی تعطیلات هم گفت: موضوع ساماندهی تعطیلات اهمیت بالایی دارد اما مسئولیتش با سازمان میراث فرهنگی نیست. ما در سازمان میراث فرهنگی مایل هستیم که این ساماندهی اتفاق بیفتد چراکه ساماندهی تعطیلات می تواند منجر به توزیع بهتر سفر از لحاظ زمانی شود.
رحمانی موحد ادامه داد: نگاه دولت نیز این است که در خصوص برنامه ریزی ها برای سفر های در کشور دستگاه های مختلف مرتبط با موضوع سفر برنامه ها و پیشنهاد خود را به این ستاد اعلام کنند تا این پیشنهاد در ستادهماهنگی خدمات سفر بررسی و نتیجه مشخصی استخراج شود.
او با اشاره به نقش رسانه ها در معرفی مقاصد سفر و تشویق مردم برای سفر به مناطق مختلف هم گفت: در ستاد هماهنگی خدمات سفر کمتیه روابط عمومی و اطلاع رسانی تشکیل خواهد شد؛ ضمن اینکه شخصا به ارتباط بارسانه ها اعتقاد دارم چراکه خود من نیز در گذشته سابقه کار مطبوعاتی و رسانه ای داشته ام و در سال 58 خبرنگار سیاسی یکی از روزنامه ها بودم.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص معرفی مقاصد فرهنگی سفر و موضوع معرفت در سفر گفت: البته اگر قرار باشد در خصوص این موضوع توضیح بدهم از حوصله این جلسه خارج است و وقت بسیار زیادی لازم است اما اگر بخواهم به صورت اجمالی توضیح دهم منظور از معرفت در سفر همان موضوعاتی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. یعنی اینکه فرد با یک بینش و یک پیش ذهن صحیح مقصد سفر را انتخاب کند و در طول سفر و بعد از آن به یافته های جدیدی از سفر خود دست یابد.
معاون گردشگری کشور خاطر نشان کرد: تمرکز بر روی این است که استان های مختلف مقاصد فرهنگی سفر خود را معرفی و به گونه ای برنامه ریزی شود که افراد با شناخت اولیه از این مقاصد فرهنگی به آنجا سفر کنند.
مرتضی رحمانی موحد هم چنین در خصوص تعریف بسته های جدید گردشگری هم گفت: در این خصوص نیز برنامه ریزی هایی آغاز شده و استان ها را موظف کرده ایم که این مقاصد جدید را معرفی کنند.
او ادامه داد: اعتقاد دارم تنها نباید مرکز هر استان مقصد سفر باشد بلکه درهر استان شهرهای مهم دیگری نیز هستند که می توانند مقصد سفر گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرند.
رحمانی موحد در خصوص واریز بنزین سفر و یا دیگر تسهیلات دولت در نوزو 93 برای رونق سفر پاسخ داد: این موضوع را باید از دستگاه های متولی پیگیری کرد و اگر دستگاه های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر بخواهند قصد ارائه خدماتی را به مسافران نوروزی و رونق سفر در کشورداشته باشند می توانند این خدمات را از طریق این ستاد ارائه دهند.
او با اشاره به موضوع مهم تبلیغات و معرفی مقاصد سفر در رسانه ملی گفت: در جلسه اخیر معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رئیس رسانه ملی توافقات بسیار خوبی در این خصوص حاصل شد و قرار شد همکاری معاونت گردشگری با معاونت صدا و معاونت سیمای رسانه ملی افزایش یابد و مقاصد گردشگری از طریق شبکه های مختلف صدا وسیما معرفی شود.
این مقام مسئول به دیگر ابعاد معرفی جاذبه های گردشگری و مقاصد سفر اشاره کرد و افزود: حضور در نمایشگاه های معتبر بین المللی یکی دیگر از برنامه های تبلیغاتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که تا پایان سال جاری در نمایشگاه فیتور اسپانیا و نیز نمایشگاه آی تی بی آلمان حضور پیدا خواهیم کرد.
او با بیان این که نمایشگاه فیتور اسپانیا اواخر هفته جاری در مادرید برگزار خواهد شد افزود: محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز حضور خواهد یافت و درفضایی به مساحت 140 مترمربع به معرفی توانمندی ها و ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری کشورمان خواهیم پرداخت.
رحمانی موحد افزود: در این غرفه 8 دفتر خدمات گردشگری، یک چایخانه سنتی حضور دارند ضمن اینکه صنایع دستی ایران نیز در این غرفه معرفی خواهد شد.
معاون گردشگری کشور با بیان این که مقر سازمان جهانی جهانگردی در مادرید اسپانیا است افزود: دکتر نجفی در این سفر با دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی، وزیر گردشگری اسپانیا و تعدادی از وزاری گردشگری کشورهای مختلف دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
او ادامه داد: نمایشگاه آی بی تی آلمان نیز که در نیمه اسفندماه امسال برگزار می شود مقصد بعدی سازمان میراث فرهنگی است ضمن اینکه برنامه ریزی ها برای حضور درنمایشگاه پکن در فروردین ماه 93 نیز از دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تبلیغات و معرفی ظرفیت های ایران در حوزه سفر و گردشگری است.
معاون گردشگری کشور در ادامه هم چنین در پاسخ به سوالی درخصوص مسابقات جام جهانی 2014 فوتبال و برنامه های سازمان میراث فرهنگی برای اعزام تماشاگران به این مسابقات گفت: در طرحی که چندی پیش ارائه شده بود قرارشد یوز آسیایی با هدف معرفی ونیز افزایش حمایت ها از این گونه جانوری در جریان برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 برزیل معرفی شود که این طرح حتی مورد موافقت فدراسیون فوتبال قرار گرفت اما فیفا با این طرح مخالفت کرد. البته در رایزنی های دوباره قرار شد این طرح در تارپود و شاکله لباس های ملی پوشان قرار گیرد.
رحمانی موحد به برنامه ریزی های انجام گرفته برای اعزام تماشاگران به جام جهانی اشاره کرد و گفت: در آذرماه امسال رئیس سازمان میراث فرهنگی، نامه ای به وزارت ورزش و جوانان ارسال کرد که دراین نامه اهمیت این موضوع تشریح شده است. کمیته ای هم برای هماهنگی بیشتر در این خصوص تشکیل شد و ستادی به ریاست وزیر ورزش و جوانان شکل گرفت که اولین جلسه آن نیز برگزار شده است.
او ادامه داد: استفاده از ظرفیت های دفاتر خدمات گردشگری، برای اعزام تماشاگران به جام جهانی برزیل و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های ایران در حوزه سفر و گردشگری دو موضوعی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص همکاری خواهد کرد.
موضوع تکمیل و بهره برداری از سرویس های بهداشتی بین راهی سوال دیگر این نشست بود که رحمانی موحد به آن پاسخ داد: این موضوع البته زوایای مختلفی دارد اما تا جایی که من اطلاع دارم دربرخی از مسیرها این سرویس های بهداشتی ایجاد و به بهرداری رسیده است اما در برخی از مسیر ها به دلیل اینکه توجیه اقتصادی ندارد هنوز به بهرهبرداری نرسیده اند.
معاون گردشگری کشور در پایان این نشست خاطر نشان کرد: امیدوارم برگزاری این نشست ها و افزایش تعامل با خبرنگاران بتواند به توسعه صنعت گردشگری هرچه بیشتر کمک کند.

گالری تصاویر

شناسه خبری: 27859

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو