راه اندازی فرودگاه سرخس در گرو اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27806
ساعت 15:22 سه شنبه 24 دی 1392
رییس فرودگاه الماس منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: راه اندازی فرودگاه این منطقه پس از 17 سال در گرو اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای و باز شدن سمت نخست راه هوایی آن از سمت ترکمنستان است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجید مبینی افزود: طرح تقرب ناوبری ماهواره ای امکانات ناوبری با کمترین خطا را فراهم و موقعیت در نقاط دور افتاده را به طور دقیق تعیین می کند.
وی بیان کرد: دولت دهم در سفری به استان خراسان رضوی مصوبه گشایش راه هوایی فرودگاه سرخس را تدوین کرد که تاکنون این مصوبه به اجرا در نیامده است.
او اظهار داشت: از خرداد ماه سال جاری اجرای این مصوبه در دستور کار دست اندرکاران این پروژه قرار گرفت و سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه های کشور و وزارت امور خارجه تاکنون پیگیر اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای در فرودگاه سرخس بوده اند.
وی گفت: قرار است بهمن ماه امسال برخی از مسئولان وزارت امور خارجه به ترکمنستان سفر کرده و اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای در فرودگاه سرخس را مورد پیگیری قرار دهند.
رییس فرودگاه الماس منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره مشخصات این پروژه گفت: ساخت این فرودگاه از سال 1375 آغاز شده و تاکنون تمام زیرساخت های لازم به جز بخش سوخت گیری هواپیما کامل شده است.
مبینی افزود: فرودگاه بین المللی الماس با درجه ˈDˈ در 15 کیلومتری غرب سرخس واقع شده و 315 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، همچنین مساحت فضای آن براساس طرح جامع، یکهزار و 300 هکتار می باشد که 200 هکتار آن محصور است.
وی با بیان اینکه این فرودگاه در زمین وقفی و اعتبار هزینه شده برای آن از محل بودجه موقوفاتی آستان قدس رضوی است، اظهار داشت: فرودگاه الماس هم اکنون یک باند پرواز با سه هزار و 880 متر طول و 45 متر عرض دارد که در صورت توسعه و اجرای طرح جامع آن دو بانده خواهد شد.
او افزود: PCN یا باند مقاومت این فرودگاه عدد 40 می باشد و به یک پایانه به وسعت 400 مترمربع و تجهیزات لازم نظیر دستگاه ˈایکس ریˈ و ˈگیت ویˈ مجهز است.
به گفته مدیر عامل ویژه اقتصادی سرخس، این منطقه به عنوان بارانداز همه نوع کالا، دروازه ورود به آسیای میانه – شمال قفقاز و چین تا اروپا به شمار می رود و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس است.
ˈمحمدمهدی مروج الشریعهˈ به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود مخازن غنی و سرشار گاز طبیعی در جوار پالایشگاه بزرگ گاز شهید هاشمی نژاد در سرخس، همجواری با مخازن عظیم انرژی نفت و گاز آسیای میانه، آب فراوان ناشی از احداث سدبزرگ دوستی بر روی رودخانه مرزی تجن از ویژگی های برجسته این منطقه به شمار می رود.
وی بیان کرد: نیروگاه برق در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و برقراری ارتباطات ریلی کشورهای آسیای میانه با این منطقه ویژه از طریق ریل عریض و اتصال آن به بنادر جنوب کشور بوسیله ریل نرمال جمهوری اسلامی ایران از دیگر ویژگی های آن است.
وی اظهار داشت: وجود فرودگاه بین المللی الماس سرخس با امتیاز مرز هوایی این منطقه ویژه را به عنوان بهترین عرصه فعالیت اقتصادی با پنج هزار و 296 هکتار وسعت در شرق کشور معرفی کرده است.
وی اضافه کرد: سرخس در بهترین موقعیت راهبردی می تواند آغازی برای پیوند تجارت جهانی با مرزهای ایران اسلامی باشد.
مروج الشریعه گفت: هم اکنون 16 منطقه ویژه فعال در کشور وجود دارد که امتیازها و مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در بین مناطق ویژه و آزاد فعلی کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی نیز بالاتر است.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با استفاده از موقعیت راهبردی خود به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه ، تبدیل به یک مرکز بزرگ تبادل کالا با آسیای میانه شده است.
او با بیان اینکه بستر مناسبی برای رونق تجارت در این منطقه فراهم شده است، افزود: شرکت های فعال حمل و نقل، بخوبی می دانند که فعالیت تجاری بویژه در بخش ترانزیت در این منطقه برای آنان یک فرصت ارزشمند است و افزایش شرکت های بین المللی حمل و نقل که منطقه ویژه اقتصادی سرخس را محیطی مناسب برای فعالیت کار می دانند، سبب رشد روز افزون ترانزیت کالا از این منطقه شده است.
وی ادامه داد: اتصال 51 کیلومتر ریل داخلی منطقه اعم از ریل عریض و نرمال به راه آهن بین المللی و آسیای میانه از جمله امتیازاتی وی باشد که در بین مناطق ویژه و آزاد کشور قابل توجه است.
وی اظهارداشت : در کنار زیرساختهای صنعت ریلی، وجود مخازن عظیم ذخیره سازی سوخت و انرژی ،باراندازهای کالا ، انبارهای مسقف و استاندارد یک مزیت برای این منطقه به شمار می رود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه می تواند بزرگترین منطقه آزاد جهت تبادلات کشورهای عضو اکو و مرکزی برای تبادلات کشورهای عضو پیمان شانگ های باشد.
مروج الشریعه افزود: حتی در همسایگی منطقه ویژه اقتصادی سرخس بازارهای بزرگ آسیای میانه هر یک به دست کشورهای دیگر یعنی ترکیه و چین تسخیر شده و این منطقه در این میان، مهجور مانده است.
وی اظهار داشت: انتظار از کلید داران دولت تدبیر و امید این است که با نگاهی ژرف در افزایش رونق و رشد اقتصادی این منطقه، بیش از پیش بکوشند.

شناسه خبری: 27806

آخرین اخبار

کارگروه‌های تخصصی «صادرات»، «فناوری و نوآوری» ، «مالیات» و «سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار» دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد برگزار شد
کسب عنوان «کارشناس برتر روابط عمومی‌ ایران» 
مصاحبه اختصاصی فرینا با دکتر ایرج حاتمی مدرس دانشگاه و کارشناس مشاور در امور توسعه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد دوغارون منصوب شد
ابلاغ دستورالعمل اجرایی بند «ب» تبصره 4 بودجه 1403 سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران