قابلیت های گوناگون گردشگری کشور در حوزه های مختلف

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27797
ساعت 16:15 دوشنبه 23 دی 1392
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: بازرسی های مستمر در دفاتر خدمات مسافرتی انجام می گیرد که درصورت تخلف، جریمه هایی از جمله اخطار و تذکر کتبی، تعلیق از یک تا سه ماه و لغو مجوز منظور و اعمال می شود.

مرتضی رحمانی موحد با اشاره به تبلیغات تورهای دقیقه 90 آژانسهای مسافرتی گفت: منظور از تورهای last minute یاlast second این است که دفاتر و شرکت ها به دلیل اینکه بلیط یا محلهای اقامت اجاره کرده اند و تا آخرین لحظه ارائه تور به فروش نرفته اند لذا آنها بخاطر پرکردن و فروش پکیج های خود، نرخها را شکسته و با قیمت نازل تری اقدام به فروش آن می کنند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ادامه گفت: بدیهی است نفس این عمل در جهت پیشگیری از تضییع منافع دفاتر خدمات مسافرتی و در عین حال ارائه ارزانتر خدمات گردشگری به مصرف کنندگان منطقی و قابل قبول است اما چنانچه مسافری احساس می کند توری را که خریداری کرده مغایر با خدماتی است که به وی ارائه شده میتواند از طریق واحدهای استانی (معاونتهای گردشگری ادارات کل استانی ) نسبت به پی گیری موضوع اقدام کند.
رحمانی موحد تاکید کرد: درصورت اثبات تخلف با دفاتر متخلف و یا شرکتهای ارائه دهنده طبق آئین نامه مربوطه برخورد خواهد شد.
وی اضافه کرد: بازرسی ها به صورت مستمر توسط همکاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانها و نیز اعمال نظارت عالیه توسط همکاران این اداره کل انجام می پذیرد، که درصورت تخلف جریمه هایی از جمله اخطار و تذکر کتبی، تعلیق از یک تا سه ماه و لغو مجوز منظور و اعمال می شود.
رحمانی موحد با اشاره به اینکه اختیارات نظارتی به استانها تفویض شده است گفت: اعمال نظارت مربوطه به وسیله ادارات کل استانها و بازرسین اعزامی این اداره کل انجام می شود.
وی افزود: بنابراین به لحاظ تنوع مراجع بازرسی امکان تجمیع وگرد آوری فوری و متمرکز اطلاعات آمار مربوطه امکان پذیر نیست.

 ** گردشگری بهترین جایگزین برای نفت در توسعه اقتصادی
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به موضوع ارتباط صنعت گردشگری با مقوله رشد اقتصادی گفت: به واسطه تعامل این صنعت و سایر فعالیت های اقتصادی ، اگر گردشگری دچار رونق و توسعه گردد، سایر فعالیت های اقتصادی که کالاها و خدمات مورد نیاز آن را تامین و یا محصولات آن را مصرف می کنند نیز همراه با آن حرکت خواهند کرد. به عبارت دیگر گردشگری می تواند به عنوان یک نیروی محرکه برای رشد اقتصادی عمل نماید و سایر فعالیتها را نیز به دنبال خود حرکت دهد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، صنعت گردشگری یکی از بهترین جایگزین ها برای نفت خام محسوب گردیده که می تواند به سبب ایجاد اشتغال و درآمد ارزی مستقیم نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و برون رفت از نظام اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت کشور ایفا کند.

** قابلیت های گوناگون گردشگری کشور در حوزه های مختلف
رحمانی موحد با اشاره به قابلیت های گوناگون گردشگری کشور در حوزه های مختلف گفت: این سازمان بر اساس روند تقاضا بالاخص در کشورهای منطقه و همجوار، تمرکز خاص بر سایر انواع گردشگری بویژه گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، گردشگری دریایی و اکوتوریسم را در دستور کار جدی خود قرار داده و بدین منظور کمیته های ویژه ای را در سطح مسئولین و کارشناسان ارشد دستگاه های ذیربط تشکیل داده است.
وی افزود: از دیگر پتانسیل های گردشگری مورد توجه این سازمان می توان به گردشگری روستایی، عشایری و فرهنگی اشاره کرد.
رحمانی موحد از توجه ویژه به گردشگری سلامت یا توریسم درمانی خبر داد و گفت: این سازمان موضوع توسعه همکاری های گردشگری با کشورهای منطقه در حوزه گردشگری سلامت و معرفی امکانات و قابلیت های کشور در این حوزه را در دستور کار جدی خود قرار داده و بدین منظور اهتمام ویژه ای را به تثبیت نقش و جایگاه کلیدی جمهوری اسلامی ایران در گردشگری سلامت در اسناد و بیانیه های اجلاس وزرا و کارشناسان سازمان های بین المللی از جمله OIC، ECO، D8 داشته است و در همین راستا، تاکنون چهار دوره متوالی" نمایشگاه و کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی" به میزبانی کشورمان در مشهد مقدس برگزار شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

شناسه خبری: 27797

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو