آیین کهن علم شمشیری در قشم برگزار شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27273
ساعت 15:36 سه شنبه 21 آبان 1392
گروهی از مردم شهر قشم و شهرها و روستاهای همجوار به مناسبت فرا رسیدن هفتم محرم با طی فاصله 11 کیلومتری مسجد علی ابن ابی طالب (ع) تا روستای حمیری جزیره قشم و حمل علم منسوب به امام علی(ع) در آیین کهن علم شمشیری شرکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، علم شمشیری که آیینی 900 ساله و به یادگار مانده از ساکنان موسوم به حیدرآبادی جزیره قشم است، هر سال با حضور مردم جزیره برگزار می شود که در طول آن مردم علم شمشیری را با پای پیاده از محل نگهداری اش در مسجد علی ابن ابی طالب (ع) شهر قشم به روستای حمیری قشم در فاصله 11 کیلومتری می برند و بعد از ظهر در میان استقبال زنان و مردان كه بسیاری برای نذر با گوسفند، شیرینی و شکلات به پیشواز می آیند، به مکان اصلی اش باز می گردانند.
به گفته بومیان، 9 قرن پیش از این، علم شمشیری که بنا بر شنیده ها متعلق به زیارت گاه شاه نجف در کربلا بوده، همه ساله در ابتدای ماه محرم در جمع سوگواران ظاهر، و با فرا رسیدن عصر عاشورا ناپدید می شده است.
مردم قشم می گویند، در آن زمان ها و تا نزدیک به 300 سال پیش، از روز 17 رمضان تا بیست و یکم همین ماه نیز، علم برای مدت کوتاهی دیده می شده است و این اتفاق را تعداد بسیاری از معتمدین محل مشاهده کرده اند.
اتفاق منتهی به ماندگاری علم را عبدالله بشارتی، یکی از معتمدین قشم به این صورت روایت می کند: از پدر خود، کربلایی حسین ردا شنیدم و او نیز از اجدادش نقل می کرد که در حدود سال 1085 هجری شمسی واقع شد که علم در قشم بماند، از این قرار که شخصی به نام استاد احمد نجار با خیال همیشگی کردن حضور این شی ء مقدس در قشم، علی رغم هشدار مردم، با چکش بر یکی از دو کمربند دایره ای شکل آن می کوبد و بعد از آن علم هرگز غیب نمی شود.
بشارتی درباره عاقبت استاد نجار می گوید: نقل است که بعد از این ماجرا، استاد احمد دار فانی را وداع می گوید و پس از او هفت تن از افراد خانواده اش نیز هر یک با فاصله ی کوتاهی از دیگری می میرند.
او که بیش از 40 سال در مسجد علی ابن ابی طالب (ع) قشم خدمت کرده، بر آن است که از علم شمشیری معجزات فراوانی سر زده است؛ معجزاتی نظیر شفای بیماران سرطانی صعب العلاج.
از این روی به گفته عبدالله بشارتی، شمار مردمی که از نقاط دور و نزدیک هرمزگان برای ادای نذر به پیشواز علم می آیند، گاه به بیش از 700 نفر می رسد.
گفته می شود که در طول قرون گذشته در شکل، رنگ و اندازه ی علم هیچ تغییری دیده نشده است و این را نیز از شگفتی های آن می شمارند. 

شناسه خبری: 27273

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو