راه‌اندازی اولین اسکله واگنی در کشور در بندر امیرآباد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27224
ساعت 16:37 دوشنبه 13 آبان 1392
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ساخت یک اسکله واگنی در بندر امیرآباد درحال اجرا است که در این بندر واگن به صورت مستقیم از کشتی روی اسکله می‌آید و به شبکه‌ اصلی راه‌آهن متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایسنا، سید عطا‌ءالله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم شمالی کشور است، اظهار کرد: بخش مهمی از طرح توسعه این بندر در فاز اول با سرمایه 250 میلیون دلاری سازمان بنادر ساخته شده و فاز دوم آن نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه طرح توسعه بندر امیرآباد با 110 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع سازمان بنادر اجرا می‌شود، افزود: با اجرای طرح توسعه بندر امیرآباد ظرفیت آن از دو میلیون به شش میلیون تن افزایش می‌یابد.
به گفته صدر اجرای این طرح حدود دو سال زمان می‌برد و از یک پس کرانه‌ هزار هکتاری برخوردار است که در آنجا با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی طرح‌های توسعه‌ای را در پس‌کرانه بندر امیرآباد اجرا کردیم.

** بندر امیرآباد یک بندر نسل سومی است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر امیرآباد را به عنوان یک بندر نسل سومی در نظر گرفتیم که بتواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشد، گفت: این بندر در ردیف کریدور شمال - جنوب کشور قرار دارد که سر دیگر آن به بندر شهید رجایی متصل است و مجموع ظرفیت تخلیه، بارگیری در بنادر کشور 175 میلیون تن است که تا 210 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه این بندر در بخش‌های زیرساختی توسعه حوضچه و پسکرانه از هزار هکتار کنونی تا 2000 هکتار باید افزایش یابد که این محدوده جزو منطقه ویژه اقتصادی است، افزود: ساخت اسلکه، زیربنا و تامین تجهیزات برعهده سازمان بنادر است و پسکرانه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود که در حال حاضر کارخانه‌ فولادی، یک خط از کارخانه‌ کاغذ و کارخانه گچ در حاشیه بندر فعالیت می‌کنند.
صدر با بیان اینکه رقابت زیادی بین بنادر شمال در ترانزیت کالا وجود ندارد و تنها بعضی از کشورها خواهان ترانزیت کالای خود هستند که ممکن است یک طرف این مبادلات بنادر ایرانی باشد، گفت: با شناسایی و ایجاد نیازهای جدید در کشورهای منطقه می‌توانیم بخش‌های تازه‌ای در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت برای خود تعریف کنیم؛ به گونه‌ای که بیشترین صرفه و صلاح را برای کشور به همراه داشته باشد و ظرفیت‌های بنادر به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین اخبار

مصاحبه اختصاصی فرینا با دکتر ایرج حاتمی مدرس دانشگاه و کارشناس مشاور در امور توسعه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد دوغارون منصوب شد
ابلاغ دستورالعمل اجرایی بند «ب» تبصره 4 بودجه 1403 سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی
آمادگی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان
عزم ملی برای ارتقا جایگاه ورزش در مناطق آزاد

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران