آثار تاریخی جزیره قشم برای گردشگران جذاب تر می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26866
ساعت 10:27 سه شنبه 19 شهريور 1392
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم گفت: آثار تاریخی قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس هم از لحاظ تنوع وهم تعدد دارای اهمیت وجایگاه رفیع است ولی این اهمیت کمتر برای بازدیدکنندگان تبیین و روشن شده است.

 به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، حميد اميني افزود: البته اين موضوع در مورد گردشگران فرهيخته، خاص و حرفه اي مشكلي ايجاد نمي كند، چون اين دسته با مطالعه و اطلاعات كامل از يك سايت ديدن مي كنند و بازديدشان بيشتر بخاطر از نزديك ديدن و تجربه بودن در آن سايت است.
وي با اشاره به اينكه اين موضوع درخصوص گردشگران عام و توده(Mass tourism) كاملا متفاوت است، تصريح كرد: اين گروه اصولا با كمترين قصد و برنامه از پيش تعيين شده سفر كرده و بازديدشان ازسايت ها وآثار طبيعي و تاريخي غالبا اتفاقي، براثر تبليغات و گاهي براي پركردن وقت و تنوع بخشي به سفر است.
به گفته وي مديريت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي منطقه آزاد قشم به عنوان يك مجموعه فرهنگي در تلاش است با فرهنگ سازي و ارتقاء سطح فرهنگ و دانش مردم، طرز برخورد و نگرش مردم عادي را نسبت به يك اثر تاريخي عوض كند.
اميني اين تلاش را با آگاهي بخشي و اطلاع رساني درخصوص سايت ها و جذاب تر كردن آنها نتيجه بخش دانست و گفت: جذاب كردن (Make attractive) آثار طبيعي و تاريخي مبحثي مهم و پايه اي در توسعه توريسم است و در كشورهايي كه جاذبه هاي كم اهميت دارند با روش هاي خاص آنچنان جذابيتي براي يك سايت ايجاد مي كنند كه هر بيننده اي را راضي و خشنود به منزل بازمي گرداند.
وي يكي ازاين روش ها را تفسير(Interppretation ) خواند و خاطرنشان كرد: در اين روش گردشگر و بازديد كننده، مرحله به مرحله وارد سايت مي شود و ضمن دريافت اطلاعات كافي در اين مسير، ميل و اشتياق او براي ديدن آنچنان قوي مي شود كه هرگز ويژگي ها واهميت آن سايت از ياد وخاطره وي خارج نشود.
مدير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي منطقه آزاد قشم در خصوص سايت ها و آثار طبيعي هم گفت: در اين خصوص ما به يكباره مشت خود را باز نمي كنيم، بلكه به آرامي وطمانينه و با طي مراحل و ارائه توضيحات در قالب هاي گوناگون از جمله تابلو، بروشور، نمايش فيلم، توضيحات شفاهي و پخش صدا بازديد كننده را از اهميت سايت آگاه و دانستني هاي لازم را به ذهنش تزريق و عطش او را براي ديدن اصل سايت وهمه بخش هاي آن بالا مي بريم.
وي با اشاره به اينكه با همت همكاران ساعي در مديريت ژئوپارك منطقه آزاد قشم در ژئوسايت هاي جزيره قشم اقدامات خوب ومثبتي دراين خصوص انجام گرفته است، يادآور شد: راه اندازي ويزيتور سنتر در دره ستاره ها ازاين جمله است كه اين سايت را براي بازديد كننده جذاب تر مي كند.
به گفته وي درمورد جاذبه هاي طبيعي، به دليل زنده بودن اين سايت ها و جاري بودن زندگي در كالبد آنها، شايد اين خلاء كمتر حس شود ولي آثار و بناهاي تاريخي به دليل حجم آوارها و نبودن آباداني و به هم ريختگي ناشي از گذشت زمان و شرايط اقليمي چندان جذابيتي براي گردشگر عام ندارند و لازم است عمل جذاب نمودن را با دقت كامل و مرحله به مرحله در اين آثار اعمال نمود تا بازديد كننده با دست پر سايت را ترك نموده واحساس كند انباشته اي از دانش و معلومات به دانسته هاي او اضافه شده است.
وي گفت: تهيه نقشه و راهنماي داخلي سايت، نصب تابلوي بزرگ حاوي اطلاعات كافي در ورودي هر سايت، نصب تابلوهاي هدايتگر و راهنما، گماشتن راهنماي دانا و آگاه، ايجاد تسهيلات پذيرايي سرپايي و مختصر، سايه بان، تعبيه صندلي نشيمن براي سالخوردگان، نورپردازي، چاپ و در دسترس قراردادن بروشور ويژه هرسايت، ايجاد امكانات عكاسي وغيره از اقداماتي است كه براي جذاب تر نمودن دو اثر سايت تاريخي قلعه پرتغالي ها و غار تاريخي خربس در دست اقدام است.
اميني خاطرنشان كرد: افتخار كردن صرف به گذشته تاريخي و آثار آنها پديده اي است كه سالها گريبان برنامه ريزان و برخي از دانش آموختگان را فرا گرفته و كمتر به فكر جاري ساختن روح اين آثاردرزندگي امروزه مردم بوده ايم، ولي با جذاب تر كردن آثار تاريخي، مي توانيم همه گروهها را با اين آثار آشتي بدهيم.

شناسه خبری: 26866

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو