منطقه آزاد انزلی میزبان نخستین نمایشگاه تاکسیدرمی استان گیلان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26829
ساعت 13:04 سه شنبه 12 شهريور 1392
برای نخستین بار در سطح استان گیلان، منطقه آزاد انزلی میزبان اولین نمایشگاه تاکسیدرمی است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شیرزاد حسین زاده مجری این نمایشگاه با بیان اینکه بیش از 4000 گونه از انواع مختلف گونه های بومی جانوری استان گیلان مشتمل بر حیوانات، پرندگان و حشرات به نمایش عموم در آمده اظهار داشت: نمایشگاه تاکسیدرمی به مساحت 400 مترمربع در فضایی سنتی مبتنی بر سازه های کلبه شکار بومی استان در محدوده گردشگری فاز تجارت منطقه آزاد انزلی برپا شده است.
وی در خصوص اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی تاکسیدرمی (آکنده سازی حیوانات) گیلان در منطقه آزاد انزلی گفت: آشنایی گردشگران و مردم گیلان با تنوع گونه های جانوری، حیات وحش استان، معرفی حیوانات در حال انقراض، تقویت گردشگری اکوتوریسم، آشنایی دانش آموزان-دانشجویان و جانورشناسان با تنوع جانوری بومی استان، ایجاد حس مسئولیت و تعلق خاطر بیشتر در میان نسل جوان برای حفاظت از حیات جانواری استان از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است. 
وی تصریح کرد: تاکسیدرمی تجدید حیات حیوانات تلف شده است چرا که بازسازی جسم حیوانات تلف شده در واقع حیوانات موجود را برای نسل های آینده نیز حفظ می کند.
مجری نخستین نمایشگاه تاکسیدرمی کشور عدم آشنایی مردم با این فن را مهم ترین چالش آن عنوان نمود و درخصوص همکاری سازمان حفاظت محیط زیست باسازمان منطقه آزاد انزلی افزود: حفاظت و معرفی حیات وحش و گسترش اکوتوریسم استان،جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی دراین حوزه به منظور تجاری سازی و صادرات محصولات تولیدی را می توان از جمله مهمترین فرصتهای همکاری های زیست محیطی این دو نهاد است.
حسین زاده روند تاکسیدرمی کردن حیوانات و پرندگان را متفاوت اعلام کرد و درخصوص مراحل تاکسیدرمی نمودن پرندگان اظهار داشت: تخلیه محتویات بدن پرنده، چربی زدایی، پخش پودر بورکسی در لایه های پوست، جایگزین نمودن الیاف و مفتول به میزان حجم بدن، دوختن بدن پرنده و درنهایت تزریق ماده فرمالین مراحل تاکسیدرمی کردن پرندگان را تشکیل می دهد.
وی درخصوص منابع تأمین حیوانات برای تاکسی درمی کردن گفت: حیوانات شکار شده توسط شکارچیان غیرمجاز که از طریق محیط زیست استان بدست می آید بهمراه حیوانات تلف شده در تصادفات جاده ای و باغ وحش، منابع تأمین حیوانات مورد نیاز است.
گفتنی است نمایشگاه تاکسیدرمی حیات وحش گیلان تا ابتدای آبان ماه در منطقه آزاد انزلی ادامه خواهد داشت.
تاکسیدرمی مرکب از دو واژه یونانی تاکسیز taxis به معنی آراستن و درما Derma به معنی پوست است و در واقع فن و هنری در زمینه پوست آرایی، پوست آمایی و در کل مجسمه سازی حیوانات مرده یا شکار شده به شمار می آید. قدمت تاکسیدرمی به پنج هزار سال قبل و به زمان مومیایی کردن حیوانات توسط مصری ها بازمی گردد.
اگرچه اولین کارگاه تاکسیدرمی خصوصی در ایران در سال ۱۳۴۸ کار خود را آغاز کرد، اما می توان گفت شروع این فعالیت به صورت علمی مربوط به سال ۱۳۵۰ است. از پیشگامان تاکسیدرمی در ایران می توان دکتر تاج بخش و دکتر بلوچ را نام برد که در طول فعالیت خود آثار ارزشمند بیشماری را پدید آورده اند.

 

شناسه خبری: 26829

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو