بهترین تجربه مسافرت در فرودگاهی زیبا و مدرن

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26707
ساعت 10:08 جمعه 25 مرداد 1392
فرودگاه بین المللی جزیره کیش سومین فرودگاه پر ترافیک کشور است. فرودگاهی در قلب جزیره کیش با امکانات استاندارد و مناسب برای پذیرش گردشگران.
محمد باقر قاسم زاده مدیر کل فرودگاه کیش از شهریور ماه 1390 به این سمت منصوب شده و پیش از آن سه سال معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بوده است. وی همچنین مدیرکلی فرودگاه سبزوار به مدت 5 سال را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

حدود 300 نفر به صورت مستقیم در فرودگاه کیش مشغول به کار هستند و با شرایط سخت آب و هوایی در کیش به مسافران و گردشگران خدمات فرودگاهی ارائه می کنند. 
فرودگاه بین‌المللی کیش به صورت روزانه به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرمان، شیراز، تبریز، رشت، یزد، بندرعباس، قشم، اهواز و کرمانشاه پرواز داشته و به زودی پرواز در مسیر آبادان ـ کیش توسط شرکت هواپیمائی قشم به مسیرهای اضافه خواهد شد.
در اینجا جا دارد به خاطر زحمات جناب آقای قاسم زاده، مهندس فتاحی معاون عملیات فرودگاه و کاپیتان حلاجی (خلبان شرکت هلی کوپتری ایران) برای هماهنگی در خصوص تهیه تصاویر هوایی از فرودگاه و جزیره کیش تشکر کنیم.
گفت و گو با آقای قاسم زاده را با هم می خوانیم.

آقای مهندس در ابتدای ورود به کیش شاهد فعالیت های عمرانی جدید در فرودگاه بودیم در این خصوص توضیح فرمایید؟
در ابتدای ورود بنده به فرودگاه کیش ابتدا دو ماه را به عنوان ارزیابی وضعیت فرودگاه و بررسی طرح های عمرانی سپری شد. کارهای عمرانی و زیرساختی با هماهنگی شرکت های مرتبط و سازمان منطقه آزاد کیش دنبال شد. کارها به سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم شد و اجرای آنها در دستور کار قرار گرفت.
در خصوص افزایش فضای ترمینال داخلی خروجی توضیحاتی ارائه فرمایید؟
در 6 ماه پایانی سال 90 طرح توسعه ترمینال داخلی خروجی با مساحت 800 مترمربع را به پایان بردیم انجام دادیم که حجم پذیرش مسافر را به یکصد هزار نفر ارتقا داده است.
در این سالن فضاهای قدیمی مورد بازسازی قرار گرفت. فضاهایی که بعضاً تا 20 سال قدمت و واقعاً نیاز به بهسازی داشتند. سقف های کاذب تعویض شدند و اقدامات زیادی برای زیباسازی ترمینال انجام شد.
در ادامه در سال 91 طرح توسعه ترمینال ادامه پیدا کرد و به ترمینال خروجی حدود 2 هزار متر اضافه شد ضمن اینکه بازسازی ها ادامه پیدا کرده و در همین بازسازی ها بخشی از سالن انتظار به سالن ترانزیت اضافه شد که در گذشته فضای محدودی داشت و در ایام شلوغ سال با مشکلاتی مواجه بودیم.
در مجموع 700 متر مربع به سالن ترانزیت اضافه شد و با استفاده از نماهای شیشه ای، تغییر در دکور و مبلمان و کفپوش فضاهای جدیدی توسط طراحان خلق شد که به زیبایی هر چه بیشتر این ترمینال انجامید.

برای ترمینال ورودی هم برنامه ای دارید؟
یک نکته را اضافه کنم و این که بازسازی در بخش های اداری، آتش نشانی و سوخت رسانی هم انجام شده و یک پارکینگ عمومی با مساحت 8 هزار متر مربع هم ساخته شد و ظرفیت پارک خودرو ها را بسیار بالاتر برد. ضمن اینکه برج مراقبت 30 متری فرودگاه هم در حال حاضر با حمایت های سازمان منطقه آزاد کیش در حال احداث است. پیشرفت توسعه زیرساخت های فرودگاه بسیار مطلوب است و امیدواریم بتوانیم امسال از ساختمان جدید برج مراقبت بهره برداری شود.
در بخش ترمینال ورودی هم اقدامات بسیاری در حال انجام است. 1500 متر مربع فضای جدید به این ترمینال اضافه شده و مراحل نهایی بهره برداری را سپری می کند. دو تسمه نقاله برای جابه جایی بار مسافران در این ترمینال تعبیه شده که هر کدام با محیط 60 متر و در مجموع 120 متر سرعت در تحویل بار و شرایط مطلوب تری را برای مسافران پدید آورده است.
در حال حاضر امکانات ترمینال ورودی تا حدی است که امکان پذیرش 6 پرواز همزمان وجود دارد.

در بخش توسعه زیرساخت ها چه برنامه های دیگری در فرودگاه دنبال می شود؟
اصلاح یکی از باندهای فرودگاه و تجهیز به سیستم های روشنایی جدید هم از جمله برنامه های اولیت دار فرودگاه است. در حال حاضر باند دوم برای بازسازی بسته شده و به زودی مراحل ترمیم آسفالت و سایر اقدامات اجرایی و عمرانی آن به پایان می رسد.

لطفا به آمار پرواز ها اشاره کنید؟ میانگین چند پرواز در فرودگاه کیش انجام می شود؟
به طور میانگین سالانه فرودگاه کیش بیش از 21 هزار پرواز ورودی و خروجی و 70 پرواز روزانه دارد که در ایام پر مسافر که از آبان ماه تا عید نوروز است این عدد به 90 پرواز در طول روز می رسد. 10 هزار مسافر هم میانگین در طول روز به کش رفت و آمد دارند.
در نوروز 92 در مدت 20 روز حدود 250 هزار مسافر جابجا شدند و بیش از 1900 پرواز هم انجام شد.
در سال 1391، 2 میلیون و 644 هزار مسافر از فرودگاه کیش با 21 هزار و 393 پرواز رفت و آمد داشته اند.
در سه ماه سال 92 نیز حدود 706 هزار و 317 مسافر داشتیم که با 5 هزار و 742 پرواز به کیش آمدند و یا از کیش به شهرهای خود برگشته اند.
16 ایرلاین رسمی کشور در فرودگاه، برنامه پروازی دارند که فرودگاه کیش را به سومین فرودگاه پر ترافیک کشور در انجام پروازهای داخلی تبدیل کرده است.

آمار پروازهای خارجی چطور؟
فرودگاه کیش در هفته 30 پرواز خارجی دارد که معمولاً به دوبی و شارجه است. اگر برای افزایش پروازهای خارجی تقاضا و مسافر وجود داشته باشد این ظرفیت تا هر مقدار قابل افزایش است و فرودگاه آمادگی دارد از هر پرواز خارجی میزبانی کند.

در بخش تجهیزات، خدمات فرودگاهی و هندلینگ چه طرح هایی اجرا شده است؟
خدمات فرودگاهی به صورت کامل در اختیار بخش خصوصی است اما در کیش با توجه به شرایط آب و هوایی و نیز تکرسیم هر چه بیشتر مسافران اگر نیاز به مساعدت در بخش تعمیرات و یا تأمین قطعات باشد حتما وارد شده و کمک می کنیم. در بخش تأمین سوخت هم اصلا مشکلی وجود ندارد و شرکت های هواپیمایی مشکلی در این زمینه ندارند.
لازم است به این نکته هم اشاره کنم که در سال گذشته نزدیک 94 درصد مطالبات فرودگاه از ایرلاین ها وصول شد.
و نکته پایانی اگر دارید بفرمایید.
با توجه به برگزاری شانزدهمین جشنواره تابستانی کیش و با افزایش تقاضای مسافران برای حضور در کیش، مسیر پروازی کیش به کرمانشاه توسط شرکت کیش ایر در روزهای دوشنبه و پنجشنبه انجام می‌شود.

گفت و گو: میثم غلامی
عکس: ابراهیم مختاری

شناسه خبری: 26707

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو