كيش مكاني امن براي تخم گذاري لاك پشت ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26705
ساعت 09:44 چهارشنبه 23 مرداد 1392
هشتصد و نود جوجه لاك پشت در كيش رها سازي شدند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، لاك پشت هاي پوزعقابي در آغاز بهار امسال همانند سال هاي گذشته در سواحل حفاظت شده جنوب جزيره كيش در قالب 18 لانه تخم گذاري كردند.
از اين تعداد لانه تعداد 890 قطعه نوزاد لاك پشت سر از تخم در آوردند و در آب رهاسازي شدند كه با توجه به تعداد لانه ها ميزان قابل توجهي است. 
امسال تعداد 14 لاك پشت پوزه عقابي در سواحل جنوب جزيره تگ زده شدند كه با توجه به 84 لاك پشتي كه در سال هاي گذشته علامت گذاري شده بودند تعداد كل لاك پشت هايي كه در جزيره كيش شناسنامه دار شدند به 98 قطعه رسيد.
علاوه بر ارزش هاي زيستي و اكولوژيكي لاك پشت هاي دريايي و لزوم حفاظت هر چه بيشتر از آنها، سايت حفاظت شده كيش يكي از مهمترين جذابيت هاي طبيعي اين جزيره بوده كه همواره با شروع فصل تخمگذاري لاك پشت هاي دريايي، علاقه مندان و گردشگران زيادي را جذب خود مي كند.
بنا بر اين گزارش، تخم گذاري لاك پشت ها و بيرون آمدن جوجه ها از تخم يكي از جاذبه هاي گردشگري جزيره كيش است و هر ساله دوستداران محيط زيست از ابتداي فصل تخم گذاري لاك پشت ها، علاقمند به پيگيري روند حفاظت از اين جانوران بوده و با حضور در سايت لاك پشت ها از نزديك اين وقايع را مشاهده مي كنند .
طرح حفاظت از لاك پشت ها در جزيره كيش به عنوان منطقه اي مهم در خليج فارس، به همت اداره محيط زيست معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد كيش اجرا مي شود .
حفاظت از لاك پشت هاي تخم گذار از دسترس صيادان غير مجاز، مراقبت از لانه ها و تخم ها در برابر دستبرد افراد سودجو، محافظت از نوزادان لاك پشت ها و هدايت آنها به دريا ، علامت گذاري (تگ زني ) و بيومتري لاك پشت هاي ماده كه براي تخم گذاري به سواحل كيش مراجعه مي كنند از مراحل مختلف طرح هاي حفاظت از لاك پشت هاي دريايي درجزيره كيش است .
لاك پشت هاي پوزه عقابي از جمله گونه هاي جانوري در معرض خطر انقراض هستند كه با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اكوسيستم دريا از جمله مرجان ها اهميت ويژه اي داشته و مورد توجه اتحاديه ها و سازمانهاي جهاني مرتبط با حفظ حيات گونه هاي گياهي و جانوري در حال انقراض قرار گرفته اند.

شناسه خبری: 26705

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو