مرمت دو خانه دوره قاجار در روستای تاریخی لافت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26553
ساعت 19:18 سه شنبه 18 تير 1392
از دو خانه دوره قاجار در روستای تاریخی لافت جزیره قشم، پس از پایان عملیات مرمت به عنوان مهمان پذیر روستایی و موزه مردم شناسی بهره برداری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امیر افلاکیان، مدیر پایگاه روستای تاریخی لافت، ضمن اعلام این خبر گفت: در مرمت این دو بنا که یکی به خانه ناخدا سلیمان و دیگری به خانه فرهنگ مشهور است، برای دفع مهم ترین آسیب، یعنی آسیب رطوبتی، ضمن تقویت پی، از کانال های "ناکش" در پیرامون دیوارها استفاده شده است.
وی افزود: در این عملیات، بخش زیرین دیوارها تا ارتفاع 60 سانتی متر بندکشی شده است و برای اندود کردن سطح زبرین از گچ خمیر که گچی است نیم-کوفته با دانه بندی درشت، و مقاومت بسیار زیاد در مقابل رطوبت، بهره گرفته ایم.
وی گفت: برای پوشاندن سقف بناها و سایه بان ها نیز از هنر به تازگی احیا شده سوندبافی سود جسته ایم و به همین منظور بیش از ده استادکار و کارگر از شهرستان میناب برای تولید این پوشش سبک که از چوب چندل و شاخه های نخل ساخته می شود، به روستای لافت فرا خوانده شده اند.
افلاکیان ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد از کار مرمت این خانه ها انجام شده و تنها کار کف سازی و نماسازی آن ها باقی مانده است.
مدیر پایگاه روستای تاریخی لافت تصریح کرد: مرمت این دو بنا سرآغاز برنامه دراز مدت سازمان منطقه آزاد قشم برای مرمت خانه به خانه و جداره سازی و کف سازی کوچه ها و گذرهای بافت قدیم لافت است و با مشارکت سازمان منطقه آزاد در تأمین هزینه مرمت، در آینده از این خانه ها برای جذب گردشگر و به عنوان اقامتگاه محلی استفاده خواهد شد.
به گفته افلاکیان، مرمت این دو خانه که از اسفند سال گذشته آغاز شده است، تا پیش از هفته دولت به پایان خواهد رسید.
وی همچنین از پشتیبانی، پیگیری و دقت نظر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در طول مدت انجام عملیات بازسازی خانه های یاد شده قدردانی کرد.
خانه ناخدا سلیمان با 570 متر مربع، و خانه ناخدا عبدالصمد با نزدیک به 430 متر مربع مساحت، در ساحل بندرگاه تاریخی لافت واقع شده اند و از معماری بی نظیر و بادگیرهای چشم نوازی برخوردارند.
بافت قدیم روستای لافت که آثاری همچون چاه های تلا، قلعه ی نادری و برج های دیده بانی را در خود جای داده، با شماره ی 16315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شناسه خبری: 26553

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو