هنر سوندبافی در روستای تاریخی لافت احیا شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26552
ساعت 19:10 سه شنبه 18 تير 1392
مدیر پایگاه سازمان منطقه آزاد قشم در روستای لافت از احیای هنر سوندبافی در این بندرگاه تاریخی جزیره ی قشم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امیر افلاکیان با اشاره به تجدید حیات هنر فراموش شده سوند بافی گفت: در گذشته یکی از تمهیدات مردم مناطق مختلف هرمزگان برای کاهش آسیب های زلزله، استفاده از پوشش سبک در سقف بناها بوده است که برای این منظور از شاخه های نخل یا سوند (sevend) و چوب چندل هندی سود می جسته اند.
وی افزود: هر چند از این پوشش در تمامی خانه های قدیمی روستای لافت که به طور عمده به جا مانده از دوره قاجار است، استفاده شده است، به مرور زمان هنر سوندبافی در این بندرگاه رو به فراموشی نهاده و از این رو پس از جست و جوهای بسیار استادکارانی برای راه اندازی کارگاه و آموزش این هنر از شهر میناب به لافت فرا خوانده شدند.
وی تعداد افراد به کار گرفته شده در کارگاه سوندبافی را بیش از ده نفر ذکر کرد و ادامه داد: از سوند هم برای پوشاندن رویه داخلی سقف خانه ها و هم در جهت ساخت سایه بان و ساباط یا کوچه های مسقف استفاده می شود.
به گفته افلاکیان، چوب چندل و شاخه های نخل مورد استفاده در این پوشش، ماندگاری بی مانندی در برابر موریانه و تغییرات جوی به آن بخشیده است و علت این ماندگاری، نخست، شست و شوی چندل ها در آب دریا و پوشاندن شان با روغن کوسه در گذشته و روغن سوخته در سازه های امروز و پس از آن رنگ آمیزی سطح چندل ها و سوندها با خاک سرخ جزیره ی هرمز (گلک) و گل سفید است.
از سوندهای یادشده که در طول ده روز بافته شده اند، هم اکنون در یکی از خانه های قجری روستای لافت، موسوم به خانه ناخدا سلیمان استفاده شده است که در آینده نزدیک و پس از پایان عملیات مرمت به عنوان مهمان پذیر روستایی به بهره برداری خواهد رسید.

شناسه خبری: 26552

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو