لینک کوتاه: freena.ir/detail/25936
ساعت 12:41
سه شنبه 20 فروردين 1392
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس حلقه اصلی ترانزیت در شمال شرق کشور است.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد مهدی مروجالشریعه افزود: مناطق آزاد براساس دو هدف واردات ارز و صادرات کالا ایجاد میشوند.
مروجالشریعه ادامه داد: منطقه آزاد چابهار در جنوبشرق و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در شمالشرق دو حلقه اصلی برای ترانزیت محسوب میشوند که باید از این امکان و فرصت، بیشتر برای توسعه مبادلات تجاری کشور استفاده کرد.
وی با اشاره به امتیازات موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در حال حاضر 71 منطقه ویژه و آزاد تجاری در کشور وجود دارد که هفت منطقه آزاد و بقیه مناطق ویژه هستند.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: با قاطعیت میتوان گفت، امتیازات و مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در میان 64 منطقه ویژه اقتصادی کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی بالاتر است.
این مسئول یادآور شد: وجود بخشی از ریل عریض آسیایمیانه به نام ریل دوستی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از مزیتهای این منطقه است، به طوری که سرخس و ارس تنها نقاط کشور است که ریل عریض از آن عبور میکند.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اذعان داشت: اکنون 31کیلومتر ریلگذاری عریض کشورهای آسیایمیانه با سرمایهگذاری آستان قدس رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شده است.
مروجالشریعه گفت: وجود فرودگاه بینالمللی با مرز هوایی ردهبندی و تأیید شده و امکان پرواز طی یک ساعت و نیم تا یک ساعت و 45 دقیقه تا دورترین نقطه در کشورهای آسیای میانه از این فرودگاه به واقع مزیتهای دیگری است که منطقه ویژه اقتصادی سرخس از آن برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: این فرودگاه میتواند نقش تأمینکننده سوخت برای پرواز هواپیماهای دور پرواز که از مناطق مختلفی از آسیا مانند چین و قفقاز به قصد کشورهای حوزه خلیجفارس و اروپا بروند و یا برعکس ایفا کند.