بازدید گردشگران نوروزی از جلفا بی سابقه بود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25913
ساعت 08:30 يکشنبه 18 فروردين 1392
شهرستان جلفا که به دلیل وجود مناطق زیبای گردشگری و آثار باستانی متعدد به قطب گردشگری آذربایجان شرقی معروف است، نوروز امسال پذیرای گردشگران بی شماری از اقصی نقاط کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، با آغاز تعطیلات نوروزی سال جدید خیل عظیم مسافران نوروزی به این شهرستان سرازیر شد که این میزان گردشگر نسبت به سال های گذشته بی سابقه بود.
تعداد گردشگران نوروزی به حدی بود که در همان روزهای نخست سال مسوولان امر را غافلگیر کرد به گونه ای که تمام اماکن اسکان مسافران، پارک ها، بوستان ها و هتل ها مملو از مسافر بود.
بر اساس آمار اولیه سامانه ثبت تردد خودرو در طول 15 روز تعطیلات نوروزی بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در مبادی ورودی این شهرستان به ثبت رسیده است.
بیشتر گردشگران از اماکن تاریخی، بقاع متبرکه و امامزاده ها از جمله امامزاده سید محمد آقا نوجه مهر، امامزاده سید اسماعیل زاویه، کلیسای سنت استپانوس و نیز اماکن دیدنی از جمله آبشار آسیاب تاریخی دیدن کردند.
به گفته تولیت آستان مقدس امامزاده سید محمد آقا به طور متوسط روزانه بیش از سه هزار زایر و مسافر نوروزی از این بقعه دیدن کردند که 200 باب زایر سرا جوابگوی زایران نبود.
حجت الاسلام ˈحسین علیزادهˈ از مسوولان امر بویژه منطقه آزاد ارس خواست با افزایش تعداد زایر سرا مشکل اقامت در این مکان مقدس را برطرف کنند.
وی در خصوص امکانات امام زاده اظهار کرد: تمام امکانات اولیه از جمله سرویس بهداشتی، کشتارگاه دام و پارکینگ خودرو برای زایران مهیا است و هیچ مشکلی به غیر از اقامت متوجه مسافران نیست.
کلیسای سنت استپانوس و آبشار آسیاب تاریخی در کناره رودخانه ارس نیز از اماکن تاریخی و دیدنی که می توان گفت تک تک مسافران و گردشگران نوروزی از این اماکن دیدن کردند.
ابراز رضایت اصناف و کسبه و بازاریان جلفا( آراز و کوثر) از داد وستد و فروش نوروزی دلیل محکمی بر حضور خیل عظیم گردشگر نوروزی در این شهرستان است.
فرماندار جلفا با بی سابقه خواندن تعداد گردشگران نوروزی امسال از حضور بیش از دو میلیون مسافر بر اساس برآورد های اولیه در دور اول تعطیلات نوروزی در این شهرستان خبر داد.
ˈمختار سیفیˈ به خبرنگار ایرنا گفت: طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مطبوع و بازارهای عرضه محصولات شیک و مهمتر از همه خونگرمی و میهمان پذیری مردم این شهرستان از مهمترین عوامل استقبال میهمانان نوروزی از منطقه بود.
وی افزود: حضور خیل عظیم هموطنان از اقصی نقاط کشور در ایام تعطیلات نوروزی سال های گذشته مسوولان را بر آن داشت تا نگاه ویژه ای به زیرساخت های گردشگری و توسعه صنعت توریسم داشته باشند.
رییس ستاد تسهیلات سفر جلفا اظهار کرد: نوروز امسال تامین امکانات رفاهی، اسکان و امنیت مسافران در اولویت کاری اعضای ستاد بود که در سایه تلاش و همراهی آنان هیچ مشکلی از این جهت برای مسافران پیش نیامد.
سیفی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات تابستانی از هموطنان خواست با سفر به جلفا از جاذبه ها و چشم اندازهای زیبای آن لذت ببرند.
در کنار حضور میلیونی مسافران نوروزی در منطقه ازاد ارس و شهرستان جلفا برخی کاستی ها و مشکلاتی نیز متوجه گردشگران شد که از آن جمله می توان به کمبود هتل و راه ارتباطی نامناسب تبریز – جلفا اشاره کرد.
بر اساس نظر سنجی به عمل آمده از جمع بسیاری از مسافران بیشتر آنها با ابراز نارضایتی از وضع موجود اقامتی و نیز جاده ارتباطی خواستار توجه مسوولان به این امر بودند.
آنان عقیده داشتند در شان منطقه ای با این همه قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه گردشگری نیست که جاده ارتباطی اش حادثه خیز و ناامن باشد.
گروهی نیز اظهار می کردند در کنار خدمات شایسته منطقه آزاد ارس به میهمانان باید زیر ساخت های گردشگری که هتل و اقامت گاه از شاخص ترین آنهاست توسط مدیران منطقه ازاد ارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
در این خصوص نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی از اختصاص اعتبار برای آغاز عملیات چهار بانده شدن محور مرند – جلفا خبر داد.
ˈمحمد حسن نژادˈ گفت: برای آسان سازی در اجرای این پروژه با اختصاص یکصد میلیارد ریال از سوی سازمان منطقه ازاد ارس برای چهار بانده کردن ورودی شهرستان از سمت جلفا تا تونل دره دیز عملیات اجرای آن در روزهای اخیر آغاز شده است.
وی اظهار کرد: طرح توسعه فرودگاه محلی ارس و دایر کردن قطار ویژه در مسیر تبریز – جلفا توسط منطقه آزاد ارس در دستور کار قرار گرفته و به زودی نهایی می شود.
شهرستان جلفا با 56 هزار نفر جمعیت در فاصله 146 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه مرزی ارس با جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز آبی مشترک دارد.

شناسه خبری: 25913

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو