کاریز کیش، دنیایی زیرزمینی در عصر حاضر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25907
ساعت 16:44 شنبه 17 فروردين 1392
40 هزار نفر در ايام نوروز از شهر زير زميني كاريز كيش ديدن كردند.
قنات هاي كيش با قدمت بيش از دو هزار و 500 سال از كهن ترين آثار به جاي مانده از ايران باستان هستند كه اكنون با بازسازي و بهسازي يكي از اين قنات ها، به شكل تونل هاي عريض با معماري منحصر به فرد مجموعه اي تفريحي و ديدني براي بازديد كنندگان فراهم شده است.

در كنار برنامه هاي هنري و فرهنگي، شهر زير زميني كاريز از 26 اسفندماه سال گذشته تا 15 فروردين ماه جاري ميزبان 40 هزار گردشگر بود.
قنات کيش آب شيرين قابل شرب ساکنان جزيره را تامين مي‌کرده ، قنات كيش از نظر طول رشته قنات و يا عمق چاه‌ها قابل مقايسه با قنات‌هاى ديگر نقاط ايران نيست‌، اما با توجه به شيب بسيار كم جزيره‌، چگونگى هدايت آب‌هاى زيرزمينى به سطح زمين در كيش بسيار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پيشرفته‌ترين روش‌ها براى حفر قنات استفاده مى‌كردند.
امروزه مجموعه قنات با تغيير كاربري به يک شهر زير‌زميني شگفت‌انگيز بدل شده که بيش از ۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد و اکنون کاريز کيش خوانده مي‌شود.
کارگزاران با تجربه زحمت تمام طراحي ها را کشيده و مي کوشند تا در پروژه بازسازي قنات کيش (کاريزکيش) ضمن حفظ بافت تاريخي آن کاربري هاي جديدي از اين شهر زير زميني بدست آورند.
شهر کاريز در عمق 16 متري زير زمين قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بيشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجان هايي است که با نظر کارشناسي 270 تا 570 ميليون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسايي و داراي شناسنامه رسمي است.
آزمايش هاي انجام شده در دانشگاه مونيخ آلمان بر روي فسيل هايي كه از سقف مرجاني تونل به دست آمده نشان مي دهد اين سقف بين 53 تا 570 ميليون سال قدمت دارد و شناسنامه انواع مختلف آن در موزه شهر زير زميني کيش (کاريز) به نمايش گذاشته خواهد شد.
اگر با دقت بيشتري به اين فسيل ها نگاه كنيد لاك‌پشتي را مي‌بينيد كه از 570 ميليون سال قبل خود را براي امروز ما جاودانه كرده است.محل اين مجموعه در مجاورت سالن چند منظوره مجموعه ورزشي المپيك كيش است.

گالری تصاویر

شناسه خبری: 25907

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو