بازدید روزانه 10 هزار گردشگر از کلیسای سنت استپانوس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25882
ساعت 14:23 سه شنبه 13 فروردين 1392
کلیسای سنت استپانوس جلفا یکی از پربازدید‌ترین جاذبه های تاریخی آذربایجان‌شرقی در ایام نوروز بوده و مورد استقبال خیل عظیم گردشگران قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، روزانه بیش از 10 هزار نفر بنای ثبت جهانی شده کلیسای سنت استپانوس را که یکی از جاذبه های پرتردد منطقه آزاد ارس محسوب می شود مقصد گردشگری خود قرار می دهند.
بنابر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی این مکان پس از روستای تاریخی کندوان و بازار تاریخی تبریز مورد استقبال بیشترین گردشگر بوده و در ایام نوروز و تابستان با ورود حجم بالای علاقمندان تاریخ و طبیعت مواجه است.
مجموعه سنت استپانوس شامل کلیسا، کلیسای قدیمی، دیرها و حصار اطراف بنا، نمازخانه اصلی، برج ناقوس، نمازخانه بوغوس پطرس (اجاق دانیال)، صحن کلیسا، پیش خوان ورودی اصلی، هشتی و کلیسای ورودی، حیاط صومعه، سالن‌های آموزش طلاب و استنساخ کتب، محل اسکان راهبان و مسافران، طویله‌ها، انبار و محل ذخیره آذوقه می باشد.
کلیسای سنت استپانوس در 19 کیلومتری غرب جلفا در محلی به نام قریه قزل وانگ «صومعه قرمز» واقع شده است. بنای کلیسا در داخل دژی استوار قرار گرفته که به مجموعه بناهای موجود در درون این دژ «وانگ استپانوس مقدس» می‌گویند.
این کلیسا علاوه بر اینکه مکان اجرای مراسم مذهبی محسوب می‌شد، محل اجتماع طلاب، خطاطان، خوشنویسان، نقاشان، تذهیب‌کاران، فلاسفه، نویسندگان، مورخان و دانشمندان نیز بوده است.
همچنین درون نمازخانه کلیسا نقاشی‌های زیبایی در دو دوره صفوی و قاجار بر روی بستر گچی نقش بسته‌اند و محتوای آن‌ها نقوش اسلیمی و فرشته‌های شش بال هستند که زیبایی و جلوه خاصی به سقف بنا داده اند.
فضای داخل بنا به صورت صلیب بوده و از سه قسمت ایوان، نمازخانه و محراب تشکیل شده است که سه نمازگاه سنگی انفرادی دوره قاجار از جمله تزئینات درون آن به شمار می‌روند.
سرتا سر دیوارهای خارجی کلیسا پوشیده از حجاری‌ها، طاق نماها، نیم ستون‌ها و مقرنس کاری‌های بسیار زیاد است و در چهار دیوار خارجی بنا نقش برجسته‌هایی بسیار زیبا دیده‌ می‌شود.
استپانوس مقدس یکی از اولین مسیحیان مومن بوده که به خاطر ایمان به خدا به شهادت رسید. استپانوس در میان مسیحیان سمبل ایمان راسخ بوده و به او لقب «ناخاوگا» یعنی نخستین شهید داده‌اند و این کلیسا به یاد وی به نام «سنت استپانوس» نامگذاری شده است.

شناسه خبری: 25882

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو